1) Jakie są problemy z poprawnym odbiorem poetyckiego tekstu?
- przesłania poetów
- trudności języka
- wyszukiwanie środków stylistycznych
2) Kilkukrotne przeczytanie wiersza.
a) czynności do wykonania przed lekturą:
- zwrócenie uwagi na to, jak skomponowany jest wiersz,
(podziały na strofki, zwrotki;
stychiczność, inaczej ciągłość - nie ma podziału)
- wersy i ich długość (jednakowe czy
różne)
- dedykacja i data (może być także opisane miejsce, w którym dany utwór powstał)
- tytuł
b) czytanie po raz pierwszy:
- działanie wiersza na nas
- tematyka danego wiersza (tu ważne jest zwracanie uwagi na występowanie imion własnych, nazw miejscowych, odwołań do pewnych faktów, tradycji różnego rodzaju i pochodzenia)
- znaczenie i rola tytułu
- gatunek literacki analizowanego utworu
- słownictwo i specyficzne używanie pewnych jego elementów; cytowanie innych dzieł
- rymy
3) Analizowanie pod kątem interpretacji poetyckiego tekstu:
- tekst czytany po kolei, w małych kawałkach
(mogą być to strofy, wersy, a także inne części, które mogą być traktowane jako pewne całostki interpretacyjne)
- notatki dla interpretacji w wersji pisemnej; zanotowane wnioski z każdej z małych części - wyciągnięcie wniosków;
- indywidualna interpretacja jednakże uwarunkowana odpowiednimi tezami z tekstu
- dokładne przyjrzenie się środkom stylistycznym różnego rodzaju - przy ich znaczącej roli obowiązujące staje się analizowanie ich roli w interpretacji całości;
4) Pisemne interpretowanie poetyckiego tekstu:
Ponieważ interpretacja wiersza jest jedną z form wypracowania, należy zachować jego charakterystyczne cechy, czyli pisać pracę ze wstępem, rozwinięciem i zakończeniem. Należy przy tym zachować odpowiednie proporcje:
a) Wstęp pracy:
- informacje dotyczące osoby autora
- poświęcenie paru słów czasowi w jakim dany utwór powstał;
- połączenie własnych poglądów z opiniami prezentowanymi w wierszu przez jego autora; próba własnej analizy postawionego przez poetę problemu
- odkrywanie nawiązań tegoż utworu do poprzednich, już istniejących prac i wyciąganie z tego odpowiednich wniosków.
b) Rozwinięcie pracy:
- analizowanie poetyckiego tekstu, poparte cytatami;
- zachowanie oryginalnego podziału wersyfikacyjnego.
c) Zakończenie pracy:
- przytoczenie własnych wniosków, stworzenie podsumowania
- opisanie własnych odczuć, jakie miały miejsce po czytaniu danego utworu oraz po jego wnikliwej analizie.