1) Jakie są problemy z poprawnym odbiorem poetyckiego tekstu?

- przesłania poetów

- trudności języka

- wyszukiwanie środków stylistycznych

2) Kilkukrotne przeczytanie wiersza.

a) czynności do wykonania przed lekturą:

- zwrócenie uwagi na to, jak skomponowany jest wiersz,

(podziały na strofki, zwrotki;

stychiczność, inaczej ciągłość - nie ma podziału)

- wersy i ich długość (jednakowe czy

różne)

- dedykacja i data (może być także opisane miejsce, w którym dany utwór powstał)

- tytuł

b) czytanie po raz pierwszy:

- działanie wiersza na nas

- tematyka danego wiersza (tu ważne jest zwracanie uwagi na występowanie imion własnych, nazw miejscowych, odwołań do pewnych faktów, tradycji różnego rodzaju i pochodzenia)

- znaczenie i rola tytułu

- gatunek literacki analizowanego utworu

- słownictwo i specyficzne używanie pewnych jego elementów; cytowanie innych dzieł

- rymy

3) Analizowanie pod kątem interpretacji poetyckiego tekstu:

- tekst czytany po kolei, w małych kawałkach

(mogą być to strofy, wersy, a także inne części, które mogą być traktowane jako pewne całostki interpretacyjne)

- notatki dla interpretacji w wersji pisemnej; zanotowane wnioski z każdej z małych części - wyciągnięcie wniosków;

- indywidualna interpretacja jednakże uwarunkowana odpowiednimi tezami z tekstu

- dokładne przyjrzenie się środkom stylistycznym różnego rodzaju - przy ich znaczącej roli obowiązujące staje się analizowanie ich roli w interpretacji całości;

4) Pisemne interpretowanie poetyckiego tekstu:

Ponieważ interpretacja wiersza jest jedną z form wypracowania, należy zachować jego charakterystyczne cechy, czyli pisać pracę ze wstępem, rozwinięciem i zakończeniem. Należy przy tym zachować odpowiednie proporcje:

a) Wstęp pracy:

- informacje dotyczące osoby autora

- poświęcenie paru słów czasowi w jakim dany utwór powstał;

- połączenie własnych poglądów z opiniami prezentowanymi w wierszu przez jego autora; próba własnej analizy postawionego przez poetę problemu

- odkrywanie nawiązań tegoż utworu do poprzednich, już istniejących prac i wyciąganie z tego odpowiednich wniosków.

b) Rozwinięcie pracy:

- analizowanie poetyckiego tekstu, poparte cytatami;

- zachowanie oryginalnego podziału wersyfikacyjnego.

c) Zakończenie pracy:

- przytoczenie własnych wniosków, stworzenie podsumowania

- opisanie własnych odczuć, jakie miały miejsce po czytaniu danego utworu oraz po jego wnikliwej analizie.