Antyk:

  1. Uniwersalizm greckich mitów - na czym polega?
  2. Motyw cierpienia niezawinionego - przedstaw na podstawie biblijnej Księgi Koheleta oraz mitu o Prometeuszu.
  3. Jak objawia się konflikt tragiczny w Antygonie Sofoklesa?
  4. Przypowieści biblijne - omów ich budowę i rozważ zawarte w wybranych przykładach przesłania moralne.
  5. Biblijna Księga Rodzaju - omów prawdy dotyczące świata i człowieka z niej płynące.

Średniowiecze:

  1. Omów kompozycję, charakter i cechy językowe Bogurodzicy.
  2. Jakie wzorce osobowe zostały scharakteryzowane przez literaturę średniowieczną?
  3. Wymień gatunki literackie epoki średniowiecza i omów dwa wybrane, posługując się przykładami.
  4. Czy wzór średniowiecznego ascety jest wzorem archaicznym?
  5. Scharakteryzuj jeden z wzorców osobowych. Jak bohaterowie średniowiecznych utworów dążyli do szczęścia i doskonałości wewnętrznej?
  6. Wymień i omów średniowieczne zabytki piśmiennicze o religijnym charakterze.

Renesans:

  1. Omów renesansową postawę życiową, zawartą we fraszkach i pieśniach Jana Kochanowskiego.
  2. Odrodzeniowe postulaty "poprawy Rzeczypospolitej" - wymień i omów.
  3. Dramat podmiotu lirycznego w wymiarze ojcowskim i filozoficznym, przedstawiony w Trenach Jana Kochanowskiego.
  4. Omów ideał życia, wyłaniający się z filozoficznych pieśni Jana Kochanowskiego.
  5. Jak przedstawiają szlachcica - ziemianina Mikołaj Rej i Jan Kochanowski?
  6. Które utwory Jana Kochanowskiego są wyrazem troski poety o dobro własnego kraju?
  7. Jakie obrazy wsi odnajdujesz w literaturze odrodzeniowej?
  8. Motyw arkadyjski w literaturze renesansu- podaj przykłady.
  9. Jan Kochanowski i jego poezja patriotyczna.
  10. Przedstaw koncepcję życia humanisty renesansowego zawartą we Fraszkach Jana Kochanowskiego.

Barok:

  1. Koncepcja świata i człowieka zawarta w poezji Mikołaja Sępa - Szarzyńskiego.
  2. Sarmatyzm w literaturze barokowej.
  3. Omów tematykę dzieł Wacława Potockiego.
  4. Poezja dworska Jana Andrzeja Morsztyna - charakterystyczne cechy barokowe.

Oświecenie:

  1. Satyry Ignacego Krasickiego - jakie zjawiska i obyczaje potępiają?
  2. Omów nauki wynikające z bajek Ignacego Krasickiego.
  3. Kwestie obyczajowe oraz polityczne w Powrocie posła Juliana Ursyna Niemcewicza.
  4. Powrót posła Juliana Ursyna Niemcewicza - bohaterowie "czarni" i "biali".

Romantyzm:

  1. Śluby panieńskie Aleksandra Fredry jako komedia charakterów i intryg.
  2. Omów wizję świata, zawartą w utworze Romantyczność Adama Mickiewicza.
  3. Ocena Polaków przedstawiona w KordianieGrobie Agamemnona Juliusza Słowackiego.
  4. Porównaj dwie koncepcje walki Rzeczpospolitej o wolność - "Polska Chrystusem narodów" Mickiewicza i "Polska Winkelriedem narodów" Słowackiego.
  5. Pan Tadeusz Adama Mickiewicza i obraz świata odchodzącego w nim zawarty.
  6. Sonety krymskie Adama Mickiewicza jako wyraz tęsknoty za ojczyzną oraz piękna krajobrazu.
  7. Omów ludowość Ballad i romansów oraz Dziadów cz. II Adama Mickiewicza.
  8. Na czym polegają postawa prometejska i idea mesjanistyczna, zawarte w Dziadów cz. III Adama Mickiewicza?
  9. W jaki sposób Aleksander Fredro w Ślubach panieńskich krytykuje romantyczną miłość oraz bohatera romantycznego?
  10. Manifest pokoleniowy - Oda do młodości Adama Mickiewicza.
  11. Ocena społeczeństwa polskiego zawarta w Dziadów cz. III Adama Mickiewicza.
  12. Kordian Juliusza Słowackiego - omów duchową przemianę Kordiana - od marzyciela do spiskowca.
  13. Jakie jednostki wybitne przedstawia w swej twórczości Cyprian Kamil Norwid?
  14. Wina i kara w Mickiewiczowskich balladach.
  15. W jakich utworach romantycznych pojawia się bohater werterowski?
  16. Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza - apoteoza zdrady czy raczej jej tragizm?
  17. Jakie podobieństwo zauważasz pomiędzy postaciami Jacka Soplicy i Andrzeja Kmicica?

Pozytywizm:

  1. Andrzej Kmicic jako bohater dynamiczny.
  2. Poeta przełomu epok - Adam Asnyk.
  3. Wokulski, bohater Lalki Bolesława Prusa - bohaterem romantycznym czy pozytywistycznym?
  4. Lalka Bolesława Prusa - omów zawarte w niej trzy pokolenia idealistyczne.
  5. Polski pozytywizm - hasła i ich odbicie w literaturze.

Młoda Polska:

  1. Twórczość Jana Kasprowicza - elementy naturalistyczne, symboliczne i katastroficzne.
  2. Omów znaczenie tytułu powieści Stefana Żeromskiego Ludzie bezdomni.
  3. Twórczość Leopolda Staffa - etap młodopolski.
  4. Twórczość Kazimierza Przerwy-Tetmajera - koncepcje dekadentyzmu w niej zawarte.
  5. Ocena świata mieszczańskiego zawarta w dramacie Gabrieli Zapolskiej Moralność pani Dulskiej.
  6. Jakie rozterki i konflikty przeżywa Judym, główny bohater powieść Ludzie bezdomni Stefana Żeromskiego?
  7. Ocena społeczeństwa polskiego zawarta w dramacie Stanisława Wyspiańskiego Wesele.
  8. Jak uzasadnisz nazywanie Chłopów Władysława Reymonta epopeją chłopskiego życia?
  9. Bohaterowie powieści Stefana Żeromskiego jako spadkobiercy romantycznych bohaterów - czy zgadzasz się z tym poglądem? Uzasadnij.
  10. Poezja młodopolska - pytanie o sens życia.

Dwudziestolecie międzywojenne:

  1. Wymień i omów pokrótce ugrupowania poetyckie powstałe w dwudziestoleciu międzywojennym.
  2. Jaką wizję przyszłości Polski przedstawia Stefan Żeromski w Przedwiośniu?
  3. Granica Zofii Nałkowskiej jako dzieło o ludzkiej odpowiedzialności.
  4. Omów i oceń moralną postawę Zenona Ziembiewicza, bohatera powieści Zofii Nałkowskiej pt. Granica.

Współczesność (od roku 1939):

  1. Którego ze współczesnych polskich poetów cenisz najbardziej?
  2. Która współczesna postać literacka skłoniła cię do przemyśleń?
  3. Medaliony Zofii Nałkowskiej - ich wymowa oskarżycielska oraz wartość poznawcza.
  4. Jak Tadeusz Borowski w opowiadaniach przedstawia dramat zlagrowanego człowieka?
  5. Bohater Kartoteki Tadeusza Różewicza - kim jest?
  6. Scharakteryzuj wybrany nurt poetycki - turpizm bądź poezję lingwistyczną.
  7. Czesław Miłosz, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert - opisz refleksje dotyczące ludzkiego życia, zawarte w twórczości jednego z polskich poetów współczesnych.
  8. Groteskowy dramat Tango Sławomira Mrożka - elementy tradycyjne, nowoczesne oraz kryzys wartości.
  9. System totalitarny więzieniem człowieka - omów problem na podstawie jednej z lektur.
  10. Jak Tadeusz Różewicz w swojej twórczości przedstawia dramatyczną sytuację "porażonych wojną"?
  11. Twórczość Krzysztofa Kamila Baczyńskiego - wyraz dramatu "pokolenia Kolumbów".
  12. Polscy poeci współcześni o ludzkiej egzystencji i świecie wartości - omów problem na podstawie twórczości jednego z poetów.
  13. Jakie postawy ludzkie wobec zła przedstawia w swojej powieści - paraboli pt. Dżuma Albert Camus?
  14. Jak Kazimierz Moczarki i Hanna Krall przedstawili powstanie w warszawskim getcie?
  15. Jaki obraz trzech narodowości: Polaków, Żydów i Niemców przedstawia Andrzej Sczypiorski w powieści pt. Początek?
  16. Utwór Gustawa Herlinga - Grudzińskiego pt. Inny świat jako przedstawienie świata "odwróconego dekalogu".

Gramatyka, słowotwórstwo, językoznawstwo:

  1. Stylizacja i jej rodzaje.
  2. Co to jest neologizm i jaką funkcję pełni on w utworach literackich?
  3. Termin a profesjonalizm - wyjaśnij różnicę między tymi pojęciami.
  4. Zapożyczenia - omów ich rodzaje i podaj odpowiednie przykłady.
  5. Wymień znane ci rodzaje słowników. Kiedy ich używasz?
  6. Jakie rodzaje skrótowców znasz? Podaj odpowiednie przykłady.
  7. Zdania złożone współrzędnie - wymień rodzaje i podaj odpowiednie przykłady.
  8. Współczesna polszczyzna i jej tendencje rozwojowe.
  9. Jakie najważniejsze zasady ortograficzne znasz?
  10. Słownictwo środowiskowe - kto się nim posługuje?
  11. Zdania złożone podrzędnie - wymień rodzaje i podaj odpowiednie przykłady.
  12. Wyjaśnij pojęcia: wers, rym, strofa, refren, podmiot liryczny.
  13. Wyjaśnij terminy: symbol oraz alegoria. Podaj odpowiednie przykłady i zdefiniuj różnice między tymi pojęciami.
  14. Jakie efekty można uzyskać stosując fonetyczne środki stylistyczne?
  15. Jakie cechy ma dobry styl?
  16. Omów cechy charakterystyczne stylu i języka wybranej przez siebie epoki.
  17. Objaśnij terminy: anafora, inwersja, onomatopeja, personifikacja.
  18. Pochodzenie języka polskiego.
  19. Jakie cechy ma sonet jako gatunek? Podaj odpowiednie przykłady.
  20. Rola antonimów, synonimów i homonimów w tekście.
  21. Jakie tropy poetyckie są ci znane?
  22. Omów słowotwórcze i składniowe środki stylistyczne.
  23. Wyjaśnij pojęcie: archaizm. Jakie rodzaje archaizmów odnaleźć można w Bogurodzicy?
  24. Treść i zakres - uporządkuj wyrazy:
    1. spacerować, poruszać się, chodzić
    2. druk, podręcznik, książka
  25. Jak bogaci się słownictwo?
  26. Dialektyzacja i archaizacja - omów na przykładzie dzieł literatury polskiej.
  27. Literatura młodopolska - wymień charakterystyczne cechy języka i stylu tej epoki.
  28. Kryteria językowej poprawności. Które z nich sprawiają, że podane niżej zdania są niepoprawne?
    1. Dzieci nie umią prowadzić samochodu.
    2. Na sprawdzianach dużą rolę ma kooperacja.
  29. Akt językowej komunikacji - omów, podając i wyjaśniając kolejne elementy.
  30. Czym jest znak? Podaj przykłady znaku naturalnego i umownego.
  31. Rozbiór gramatyczny oraz logiczny następującego zdania: Weszli ostrożnie na podwórze naszego domu.
  32. Jakie znasz odpowiedniki polskie następujących wyrazów obcych: koegzystencja, kooperacja, boss, leader. Kiedy można, a kiedy nie powinno się stosować zapożyczeń?
  33. Cechy stylu urzędowego i stylu naukowego.
  34. Literatura oświecenia - wymień charakterystyczne dla niej gatunki.
  35. Objaśnij termin: norma językowa, błąd językowy. Czy w swym środowisku zauważasz językowe błędy?
  36. Związki frazeologiczne, wywodzące się z Biblii oraz mitologii.

Tematy wolne:

  1. Fascynacje literaturą. Uważam, że warto przeczytać…
  2. Modne w Polsce języki obce - wymień korzyści oraz zagrożenia, jakie z tej mody płyną.
  3. Wolisz książkę czy jej adaptację filmową? Uzasadnij swoje zdanie.
  4. Jaki masz stosunek do radia i telewizji? Które z mediów preferujesz?
  5. Czy szkolna lektura może być ciekawa?