Antyk:
- Uniwersalizm greckich mitów - na czym polega?
- Motyw cierpienia niezawinionego - przedstaw na podstawie biblijnej Księgi Koheleta oraz mitu o Prometeuszu.
- Jak objawia się konflikt tragiczny w Antygonie Sofoklesa?
- Przypowieści biblijne - omów ich budowę i rozważ zawarte w wybranych przykładach przesłania moralne.
- Biblijna Księga Rodzaju - omów prawdy dotyczące świata i człowieka z niej płynące.
Średniowiecze:
- Omów kompozycję, charakter i cechy językowe Bogurodzicy.
- Jakie wzorce osobowe zostały scharakteryzowane przez literaturę średniowieczną?
- Wymień gatunki literackie epoki średniowiecza i omów dwa wybrane, posługując się przykładami.
- Czy wzór średniowiecznego ascety jest wzorem archaicznym?
- Scharakteryzuj jeden z wzorców osobowych. Jak bohaterowie średniowiecznych utworów dążyli do szczęścia i doskonałości wewnętrznej?
- Wymień i omów średniowieczne zabytki piśmiennicze o religijnym charakterze.
Renesans:
- Omów renesansową postawę życiową, zawartą we fraszkach i pieśniach Jana Kochanowskiego.
- Odrodzeniowe postulaty "poprawy Rzeczypospolitej" - wymień i omów.
- Dramat podmiotu lirycznego w wymiarze ojcowskim i filozoficznym, przedstawiony w Trenach Jana Kochanowskiego.
- Omów ideał życia, wyłaniający się z filozoficznych pieśni Jana Kochanowskiego.
- Jak przedstawiają szlachcica - ziemianina Mikołaj Rej i Jan Kochanowski?
- Które utwory Jana Kochanowskiego są wyrazem troski poety o dobro własnego kraju?
- Jakie obrazy wsi odnajdujesz w literaturze odrodzeniowej?
- Motyw arkadyjski w literaturze renesansu- podaj przykłady.
- Jan Kochanowski i jego poezja patriotyczna.
- Przedstaw koncepcję życia humanisty renesansowego zawartą we Fraszkach Jana Kochanowskiego.
Barok:
- Koncepcja świata i człowieka zawarta w poezji Mikołaja Sępa - Szarzyńskiego.
- Sarmatyzm w literaturze barokowej.
- Omów tematykę dzieł Wacława Potockiego.
- Poezja dworska Jana Andrzeja Morsztyna - charakterystyczne cechy barokowe.
Oświecenie:
- Satyry Ignacego Krasickiego - jakie zjawiska i obyczaje potępiają?
- Omów nauki wynikające z bajek Ignacego Krasickiego.
- Kwestie obyczajowe oraz polityczne w Powrocie posła Juliana Ursyna Niemcewicza.
- Powrót posła Juliana Ursyna Niemcewicza - bohaterowie "czarni" i "biali".
Romantyzm:
- Śluby panieńskie Aleksandra Fredry jako komedia charakterów i intryg.
- Omów wizję świata, zawartą w utworze Romantyczność Adama Mickiewicza.
- Ocena Polaków przedstawiona w Kordianie i Grobie Agamemnona Juliusza Słowackiego.
- Porównaj dwie koncepcje walki Rzeczpospolitej o wolność - "Polska Chrystusem narodów" Mickiewicza i "Polska Winkelriedem narodów" Słowackiego.
- Pan Tadeusz Adama Mickiewicza i obraz świata odchodzącego w nim zawarty.
- Sonety krymskie Adama Mickiewicza jako wyraz tęsknoty za ojczyzną oraz piękna krajobrazu.
- Omów ludowość Ballad i romansów oraz Dziadów cz. II Adama Mickiewicza.
- Na czym polegają postawa prometejska i idea mesjanistyczna, zawarte w Dziadów cz. III Adama Mickiewicza?
- W jaki sposób Aleksander Fredro w Ślubach panieńskich krytykuje romantyczną miłość oraz bohatera romantycznego?
- Manifest pokoleniowy - Oda do młodości Adama Mickiewicza.
- Ocena społeczeństwa polskiego zawarta w Dziadów cz. III Adama Mickiewicza.
- Kordian Juliusza Słowackiego - omów duchową przemianę Kordiana - od marzyciela do spiskowca.
- Jakie jednostki wybitne przedstawia w swej twórczości Cyprian Kamil Norwid?
- Wina i kara w Mickiewiczowskich balladach.
- W jakich utworach romantycznych pojawia się bohater werterowski?
- Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza - apoteoza zdrady czy raczej jej tragizm?
- Jakie podobieństwo zauważasz pomiędzy postaciami Jacka Soplicy i Andrzeja Kmicica?
Pozytywizm:
- Andrzej Kmicic jako bohater dynamiczny.
- Poeta przełomu epok - Adam Asnyk.
- Wokulski, bohater Lalki Bolesława Prusa - bohaterem romantycznym czy pozytywistycznym?
- Lalka Bolesława Prusa - omów zawarte w niej trzy pokolenia idealistyczne.
- Polski pozytywizm - hasła i ich odbicie w literaturze.
Młoda Polska:
- Twórczość Jana Kasprowicza - elementy naturalistyczne, symboliczne i katastroficzne.
- Omów znaczenie tytułu powieści Stefana Żeromskiego Ludzie bezdomni.
- Twórczość Leopolda Staffa - etap młodopolski.
- Twórczość Kazimierza Przerwy-Tetmajera - koncepcje dekadentyzmu w niej zawarte.
- Ocena świata mieszczańskiego zawarta w dramacie Gabrieli Zapolskiej Moralność pani Dulskiej.
- Jakie rozterki i konflikty przeżywa Judym, główny bohater powieść Ludzie bezdomni Stefana Żeromskiego?
- Ocena społeczeństwa polskiego zawarta w dramacie Stanisława Wyspiańskiego Wesele.
- Jak uzasadnisz nazywanie Chłopów Władysława Reymonta epopeją chłopskiego życia?
- Bohaterowie powieści Stefana Żeromskiego jako spadkobiercy romantycznych bohaterów - czy zgadzasz się z tym poglądem? Uzasadnij.
- Poezja młodopolska - pytanie o sens życia.
Dwudziestolecie międzywojenne:
- Wymień i omów pokrótce ugrupowania poetyckie powstałe w dwudziestoleciu międzywojennym.
- Jaką wizję przyszłości Polski przedstawia Stefan Żeromski w Przedwiośniu?
- Granica Zofii Nałkowskiej jako dzieło o ludzkiej odpowiedzialności.
- Omów i oceń moralną postawę Zenona Ziembiewicza, bohatera powieści Zofii Nałkowskiej pt. Granica.
Współczesność (od roku 1939):
- Którego ze współczesnych polskich poetów cenisz najbardziej?
- Która współczesna postać literacka skłoniła cię do przemyśleń?
- Medaliony Zofii Nałkowskiej - ich wymowa oskarżycielska oraz wartość poznawcza.
- Jak Tadeusz Borowski w opowiadaniach przedstawia dramat zlagrowanego człowieka?
- Bohater Kartoteki Tadeusza Różewicza - kim jest?
- Scharakteryzuj wybrany nurt poetycki - turpizm bądź poezję lingwistyczną.
- Czesław Miłosz, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert - opisz refleksje dotyczące ludzkiego życia, zawarte w twórczości jednego z polskich poetów współczesnych.
- Groteskowy dramat Tango Sławomira Mrożka - elementy tradycyjne, nowoczesne oraz kryzys wartości.
- System totalitarny więzieniem człowieka - omów problem na podstawie jednej z lektur.
- Jak Tadeusz Różewicz w swojej twórczości przedstawia dramatyczną sytuację "porażonych wojną"?
- Twórczość Krzysztofa Kamila Baczyńskiego - wyraz dramatu "pokolenia Kolumbów".
- Polscy poeci współcześni o ludzkiej egzystencji i świecie wartości - omów problem na podstawie twórczości jednego z poetów.
- Jakie postawy ludzkie wobec zła przedstawia w swojej powieści - paraboli pt. Dżuma Albert Camus?
- Jak Kazimierz Moczarki i Hanna Krall przedstawili powstanie w warszawskim getcie?
- Jaki obraz trzech narodowości: Polaków, Żydów i Niemców przedstawia Andrzej Sczypiorski w powieści pt. Początek?
- Utwór Gustawa Herlinga - Grudzińskiego pt. Inny świat jako przedstawienie świata "odwróconego dekalogu".
Gramatyka, słowotwórstwo, językoznawstwo:
- Stylizacja i jej rodzaje.
- Co to jest neologizm i jaką funkcję pełni on w utworach literackich?
- Termin a profesjonalizm - wyjaśnij różnicę między tymi pojęciami.
- Zapożyczenia - omów ich rodzaje i podaj odpowiednie przykłady.
- Wymień znane ci rodzaje słowników. Kiedy ich używasz?
- Jakie rodzaje skrótowców znasz? Podaj odpowiednie przykłady.
- Zdania złożone współrzędnie - wymień rodzaje i podaj odpowiednie przykłady.
- Współczesna polszczyzna i jej tendencje rozwojowe.
- Jakie najważniejsze zasady ortograficzne znasz?
- Słownictwo środowiskowe - kto się nim posługuje?
- Zdania złożone podrzędnie - wymień rodzaje i podaj odpowiednie przykłady.
- Wyjaśnij pojęcia: wers, rym, strofa, refren, podmiot liryczny.
- Wyjaśnij terminy: symbol oraz alegoria. Podaj odpowiednie przykłady i zdefiniuj różnice między tymi pojęciami.
- Jakie efekty można uzyskać stosując fonetyczne środki stylistyczne?
- Jakie cechy ma dobry styl?
- Omów cechy charakterystyczne stylu i języka wybranej przez siebie epoki.
- Objaśnij terminy: anafora, inwersja, onomatopeja, personifikacja.
- Pochodzenie języka polskiego.
- Jakie cechy ma sonet jako gatunek? Podaj odpowiednie przykłady.
- Rola antonimów, synonimów i homonimów w tekście.
- Jakie tropy poetyckie są ci znane?
- Omów słowotwórcze i składniowe środki stylistyczne.
- Wyjaśnij pojęcie: archaizm. Jakie rodzaje archaizmów odnaleźć można w Bogurodzicy?
- Treść i zakres - uporządkuj wyrazy:
- spacerować, poruszać się, chodzić
- druk, podręcznik, książka
- Jak bogaci się słownictwo?
- Dialektyzacja i archaizacja - omów na przykładzie dzieł literatury polskiej.
- Literatura młodopolska - wymień charakterystyczne cechy języka i stylu tej epoki.
- Kryteria językowej poprawności. Które z nich sprawiają, że podane niżej zdania są niepoprawne?
- Dzieci nie umią prowadzić samochodu.
- Na sprawdzianach dużą rolę ma kooperacja.
- Akt językowej komunikacji - omów, podając i wyjaśniając kolejne elementy.
- Czym jest znak? Podaj przykłady znaku naturalnego i umownego.
- Rozbiór gramatyczny oraz logiczny następującego zdania: Weszli ostrożnie na podwórze naszego domu.
- Jakie znasz odpowiedniki polskie następujących wyrazów obcych: koegzystencja, kooperacja, boss, leader. Kiedy można, a kiedy nie powinno się stosować zapożyczeń?
- Cechy stylu urzędowego i stylu naukowego.
- Literatura oświecenia - wymień charakterystyczne dla niej gatunki.
- Objaśnij termin: norma językowa, błąd językowy. Czy w swym środowisku zauważasz językowe błędy?
- Związki frazeologiczne, wywodzące się z Biblii oraz mitologii.
Tematy wolne:
- Fascynacje literaturą. Uważam, że warto przeczytać…
- Modne w Polsce języki obce - wymień korzyści oraz zagrożenia, jakie z tej mody płyną.
- Wolisz książkę czy jej adaptację filmową? Uzasadnij swoje zdanie.
- Jaki masz stosunek do radia i telewizji? Które z mediów preferujesz?
- Czy szkolna lektura może być ciekawa?