ANTYK ŚREDNIOWIECZE

- język: uniwersalnym językiem była w średniowieczu łacina, co prawda znali ją tylko ludzie wykształceni, ale mogli się dzięki niej porozumiewać swobodnie w całej Europie, po łacinie były również pisane książki

- religia: w starożytności panował politeizm (wiara w wielu bogów), w średniowieczu - monoteizm, Europa wierzyła w jednego Boga, któremu ludzie podporządkowywali całe swoje życie. W średniowieczu mnożyły się jednak różne sekty religijne, które na własny sposób interpretowały Biblię.

- władza: w starożytnych Atenach panowała demokracja, o ważnych sprawach decydowało Zgromadzenie Ludowe. W epoce średniowiecza władzę absolutną miał monarcha, którego traktowano jako namiestnika bożego na ziemi (koronacja oznaczała namaszczenie świętymi olejami na znak, że władza zostaje królowi nadana przez samego Boga). Państwo było jego własnością.

- znaczenie wyrazu "klasycyzm" - doskonały, wzorowy

- pojęcie szczęścia - antyczni filozofowie radzili, by chcąc osiągnąć szczęście zachowywać cnotę, być prawym, uczciwym; zachować umiar, umiejętnie korzystać z dobrodziejstw życia, wykorzystywać każdą chwilę (hasło carpe diem - chwytaj dzień)

- teatr: rozwinęła się tragedia grecka, komedia, dramat satyrowy; na scenie występowali wyłącznie mężczyźni, jednocześnie tylko trzech aktorów, nie było scen zbiorowych; na scenie zawsze występował chór - komentował wydarzenia, wprowadzał w akcję

- literatura: w średniowieczu była anonimowa

-muzyka: najpierw była ściśle związana z kultem religijnym, towarzyszyła obrzędom

- jednogłosowa ( monofoniczna)

- jako instrumentów używano różnych przedmiotów

- w antyku utwory wykonywali wędrowni pieśniarze - aojdowie; w średniowieczu - truwerzy, minnezingerzy, waganci; muzykę uprawiano głównie w kościołach i klasztorach, gdzie wykształcił się śpiew chóralny

- codzienność: kobiety były podporządkowane mężczyznom, w antyku panowało niewolnictwo, w średniowieczu ludzie stojący najniżej w hierarchii społecznej pełnili rolę służebną wobec możnych; społeczeństwo było podzielone na grupy (pochodzenie, status majątkowy) i każda z nich miała określone obowiązki, istniały grupy uprzywilejowane: możnowładztwo, rycerstwo.

- igrzyska - wielkie narodowe święto Greków, na czas igrzysk kończono przerywano wojny i spory; panowała zdrowa, uczciwa rywalizacja, zmagano się nie dla nagród (wieniec laurowy, czasem czara lub amfora), ale dla osobistej satysfakcji.

WSPÓŁCZESNOŚĆ

-język: uniwersalnym językiem współczesnego świata (już nie Europy) jest język angielski. Ludzie nauki, interesu, artyści porozumiewają się między sobą głównie tym językiem, ale we współczesnym świecie bardzo ceniona jest znajomość języków, ludzie znający ich kilka mają znacznie ułatwioną możliwość porozumiewania się. Współcześnie dostęp do nauki języków jest dla wszystkich swobodny.

- religia: generalnie panuje monoteizm, ale wiele osób deklaruje ateizm (brak wiary), mnożą się też sekty religijne, nowoczesne ruchy religijne, które na swoje własne sposoby interpretują Biblię i tworzą własne kanony postępowania.

- władza: we współczesnym świecie władza jest sprawą niezwykle skomplikowaną. W krajach Europy panuje demokracja, ale na porządku dziennym jest też niestety korupcja, rządy wąskiej grupy ludzi - elit władzy itp.

- znaczenie wyrazu "klasycyzm" - o antycznym charakterze, naśladujący to, co antyczne

- pojęcie szczęścia: różne szkoły filozoficzne różnie się do szczęścia odnoszą, niektórzy twierdzą wręcz, że osiągnięcie go na ziemi nie jest możliwe, ogólnie panuje pogląd, że każdy indywidualnie musi ocenić, czym jest dla niego szczęście i dążyć do niego

-teatr: nastąpił bujny rozwój gatunków dramatycznych, na scenie może występować praktycznie nieograniczona ilość aktorów, mnożą się eksperymenty w dziedzinie teatru.

- literatura: dziedzina sztuki, autorzy podpisują swoje książki

- muzyka: nastąpił wielki rozwój różnych form muzycznych, artyści specjalizują się w różnych rodzajach muzyki: poważnej, rozrywkowe. Rozwinął się przemysł muzyczny, mnożą się idole - sławy w dziedzinie muzyki; nastąpił rozwój instrumentów; ośrodkami muzycznymi są szkoły, akademie, domy kultury

- codzienność: w społeczeństwie panuje równouprawnienie, żadna płeć nie jest dyskryminowana, promuje się ideały tolerancji, otwartości na to, co nowe, nieznane, nie istnieją klasy społeczne, kasty, staramy się je wyeliminować z naszej codzienności; mimo to wciąż istnieją tzw. elity, których życie znacznie się różni od życia przeciętnych obywateli.

- igrzyska - też mają charakter święta, ale wojny na ich czas nie ustają, zanikną też duch zdrowej sportowej rywalizacji, stosuje się sztuczny doping, dużą rolę, jak się okazuje gdy sprawa wyjdzie na jaw, w sporcie odgrywają również pieniądze.