Demokracja szlachecka, która narodziła się m. in. w Polsce była na tle krajów Europy Zachodniej fenomenem. Większość państw w tym czasie ewoluowała w kierunku monarchii absolutnej. Podstawą tego ustroju były rządy szlachty, jej decydująca rola w państwie, oparta na przywilejach. Były to rządy mniejszości, ponieważ warstwa ta stanowiła jedynie 10 % społeczeństwa.
Początki ustroju demokracji szlacheckiej w Polsce sięgają roku 1505. Jednakże przyznawanie przywilejów szlacheckich i stopniowe przejmowanie kontroli w państwie sięga końca XIII wieku. Pierwszy przywilej dla szlachty pochodzi z 1228 roku. Wydany został w Cieni na rzecz panów małopolskich, przez Władysława Laskonogiego. Kolejny został wydany
w Krakowie przez Wacława II Czeskiego, podczas obejmowania przez niego tronu krakowskiego, w 1291 r., także na rzecz stanów małopolskich. W 1355 roku, w Budzie na Węgrzech Ludwik Węgierski licząc objęcie tronu polskiego po Kazimierzu Wielkim, przyznał szlachcie następny przywilej. Zwalniał on szlachtę od podatków nadzwyczajnych, odtąd monarcha miał utrzymywać się w podróży z własnych środków (tzw. obowiązek stacji). W 1374 roku ten sam Ludwik Węgierski wydał przywilej koszycki dla ogółu szlachty polskiej dla uśmierzenia opozycji i zapewnienia sukcesji jednej ze swoich córek.
Kolejne przywileje były przyznawane w okresie panowania Jagiellonów (kon. XIV, XV i XVI wiek). Można podzielić je na:
- przywileje ekonomiczne,
- przywileje polityczne.
1.
- zwolnienie z ceł,
- zakaz do posiadania dóbr ziemskich przez mieszczan (Piotrków, 1496),
- wojewoda ustalał ceny maksymalne w miastach (Warta, 1423),
- obowiązkowa pańszczyzna dla chłopów w wysokości jednego dnia w tygodniu (Toruń, Bydgoszcz, 1520),
- ograniczenie przenoszenia się chłopów do miasta (Warta, 1423),
- ograniczenie przenoszenia się chłopów do miasta - najwyżej jeden rocznie chłop mógł opuścić wieś (Piotrków, 1496),
- chłop poddany władzy sądowniczej szlachcica,
- dopuszczenie do wykupu sołectw od sołtysów "krnąbrnych i nieposłusznych" (Warta, 1423),
- wolna żegluga na Wiśle dla szlachty (Toruń, Bydgoszcz, 1520),
2.
- nietykalność majątkowa bez prawomocnego wyroku (Czerwińsk, 1422),
- nietykalność osobista szlachty (Brześć Kujawski, 1425),
- ograniczenie praw sądów miejskich w razie, gdy sprawcą przestępstwa popełnionego w mieście jest szlachcic (T, B, 1520),
- prawo do niezwoływania pospolitego ruszenia bez zgody sejmików (Cerekwica i Nieszawa, 1454),
- zobowiązanie do nienakładania podatków (C i N, 1454).
Ważnym wydarzeniem podczas kształtowania się ustroju demokracji szlacheckiej było uchwalenie w Radomiu, w 1505 roku, ustawy sejmowej "Nihil Novi" (Nic nowego bez nas). Zgodnie z nią wszystkie akty prawne wydane przez króla musiały być konsultowane
i posiadać zgodę sejmu. Odtąd sejmy stały się głównym organem władzy szlacheckiej
w Polsce. System ten funkcjonował przez cały XVI wiek.
Szlachta angażowała się bardzo silnie w życie polityczne Rzeczpospolitej. Wyrazem tego był tzw. ruch egzekucyjny. Domagała się w ten sposób:
- reformy państwa, która miała polegać na: egzekucji praw i dóbr,
- przestrzegania istniejących praw,
- zwrotu przez magnatów nieprawnie posiadanych dóbr królewskich,
- oskarżano magnaterię o bezprawne zagarnięcie królewszczyzn.
Gdy umarł ostatni król z dynastii Jagiellonów (Zygmunt August, 1572), bezpotomni, bez uregulowania sprawy następstwa tronu, szlachta zaczęła obawiać się o swoją dotychczasową pozycję w państwie. Z tego powodu doszło do spisania Artykułów Henrykowskich, które zostały przedstawione do zatwierdzenia nowemu królowi, wybranemu w 1573 roku, Henrykowi Walezemu. Zatwierdzał on nowy sposób obioru władcy - system elekcyjny, czyli wybór króla przez szlachtę. W razie naruszenia Artykułów Henrykowskich szlachta miała prawo do rokoszu. Artykuły Henrykowskie dawały przewagę władzy sejmu i szlachty.