Klaskaniem mając obrzękłe prawice

Cyprian Kamil Norwid

Środki stylistyczne

W wierszu „Klaskaniem mając obrzękłe prawice”, pojawia się mnóstwo środków stylistycznych, które pełnią określoną funkcję. Anafora, czyli celowe powtórzenie danego słowa na początku wersu, niedopowiedzenia („Prócz ziemi klątwa spalonej i nudy...” pauzy („Za panowania panteizmu – druku”), wykrzyknienia o! wielkoduchy” oraz pytania retoryczne „To zaś mi mniejsza, czy bywam omylon, albo nie?” , podkreślają emocjonalny stosunek podmiotu–Norwida do sytuacji, w której się znalazł.

Epitety i metafory „umarłe formuły”, „Gdy Boży palec zaświtał nade mną” pozwoliły stworzyć podmiotowi-poecie sugestywny obraz. Norwid stał się poetą z Bożej woli. W utworze mamy również do czynienia z personifikacją „wzdychały jeszcze dorodne wawrzyny”, która potęguje atmosferę oczekiwania i tajemniczości, która towarzyszy pojawieniu się poety – Norwida. W ostatniej strofie podmiot liryczny zwraca się do „wnuka”. Jest to apostrofa, która wskazuje, że podmiot ma świadomość, że uzyska uznanie potomnych: „Syn minie pismo, lecz ty spomnisz, wnuku”.

Potrzebujesz pomocy?

Romantyzm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.