System oceniania
Dawniej: Szkolna skala ocen składała się z czterech stopni. Najlepszą oceną była 5 – stopień bardzo dobry, natomiast „dwójka” była stopniem niedostatecznym.
Dziś: Obowiązuje sześciostopniowa skala ocen. Najwyższa ocena to 6 – celujący, najgorsza – 1, czyli niedostateczny, a „dwójka” zyskała nazwę „mierny” (później „dopuszczający”). Ten system został wprowadzony w 1991 r. Czterostopniowa skala obejmuje obecnie tylko szkoły wyższe.
Mundurki
Dawniej: Uczniowie mieli obowiązek noszenia jednakowych mundurków szkolnych. W czasach późnego PRL-u dziewczynki nosiły fartuszki ściągnięte w talii, zaś fartuszki chłopięce przypominały kurtki „pilotki”. Wspólnym elementem był biały kołnierz przypinany na guziki. W szkole nie uznawano innych kolorów ubioru niż biały i granatowy lub czarny. Dodatkowo do mundurka przyszyta była tarcza z nazwą i numerem szkoły.
Dziś: Istnieje dowolność w ubiorze. W 2006 r. minister Roman Giertych zaproponował reaktywację mundurków, jednak pomysł nie został przyjęty z entuzjazmem, dlatego już dwa lata później zlikwidowano obowiązek noszenia jednolitego stroju. Tradycja biało-granatowych strojów obecnie widoczna jest jedynie podczas uroczystości szkolnych.
Religia
Dawniej: Bardzo gorliwie podchodzono do kwestii wiary. Uczniowie modlili się razem z nauczycielami przed rozpoczęciem i po zakończeniu każdej lekcji. Oprócz tego nagrodami za osiągnięcia w każdej dziedzinie były różańce i modlitewniki.
Dziś: Zwyczaj przystępowania do modlitwy na początku i na końcu lekcji utrzymał się jedynie podczas zajęć religii. Dodatkowo uczniowie mają wybór między uczęszczaniem na lekcje religii i etyki. Nagrodami za wysokie wyniki w nauce są zazwyczaj ciekawe książki.
Wyposażenie szkół
Dawniej: Nauczyciele posługiwali się wyłącznie podręcznikami, słownikami i encyklopediami. Do nauki liczenia służyły „patyczki” lub liczydło. Podręczniki przekazywano kolejnym uczniom z roku na rok, a ze względu na kryzys, jeden egzemplarz był używany zazwyczaj przez kilka dzieci jednocześnie. Większość szkół nie posiadała sal gimnastycznych, dlatego zajęcia wychowania fizycznego odbywały się na korytarzach.
Dziś: Szkoły posiadają doskonale wyposażone laboratoria, przestronne sale gimnastyczne oraz pracownie komputerowe. Nauczyciele mogą posługiwać się wiadomościami z Internetu, a lekcje urozmaicane są filmami, praktycznymi zajęciami z mikroskopem czy ćwiczeniami wykonywanymi na tablicach interaktywnych. Dawne liczydła na lekcjach matematyki zastąpiły kalkulatory.
Obecnie placówki dysponują większą ilością pomocy dydaktycznych, dzięki czemu lekcje są ciekawsze, a uczniowie poznają świat nie tylko ucząc się teorii z książek. Zmieniło się nie tylko wyposażenie szkół, ale i podejście do nauki.
Komentarze (1)
Turul
Wschodząca gwiazda
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
Turul 14.11.2020 18:26
Zgłoś
W każdej epoce szkoła była i jest nadal głównym narzędziem indoktrynacji i dlatego z premedytacją uczyło się i uczy dzieci kłamstw. Np w dzisiejszej szkole nadal uczy się dzieci, że egipskie piramidy wznieśli niewolnicy ( w rzeczywistości w starożytnym Egipcie nie istnialy pojęcia wolności i niewoli), że ateńska demokracja była najwspanialszym ustrojem starożytności ( w rzeczywistości ów najwspanialszy ustrój mordował z powodów politycznych nie tylko swoich obywateli, ale też całkowicie eksterminował ludność sprzymierzonych z Atenami miast jeśli tylko wykazywały jakiekolwiek nieposłuszeństwo "większemu bratu" i mordował ludność miast niepoległych, tylko dlatego, ze pragnęły pozostać neutralne (Melos)), że kultura starożytnej Gracji zawdzięcza swój rozwój demokracji ateńskiej (choć najwybitniejsi twórcy sztuki greckiej V wieku nie byli obywatelami Aten lecz arystokratycznych miast Peloponezu, a najwybitniejsi filozofowie ateńcy (Sokrates, Platon i Arystoteles) byli bez wyjątku wrogami ustroju demokratycznego, że średniowiecze było okresem ciemnoty i cofnięcia w rozwoju (chociaż zawdzieczamy mu: początki parlamentaryzmu, uniwersytety, samorząd terytorialny, powstanie prawie wszystkich obecnie istniejących państw europejskich, genialna sztukę gotycką, a w dziedzinie techniki i życia codziennego: młyn wodny i wiatrak, , pług, koło sterowe, proch strzelniczy, szytą odzież, podział butów na lewe i prawe, oraz męskie i żeńskie i tysiac innych wynalazków nieznanych w starożytności), że ludobójcza rewolucja francuska była dobra, ze odzyskanie niepodległości zawdzięczamy orędziu Wilsona (choć w momencie jego publikacji formalnie od 5 XI 1916 roku istniało już państwo polskie) i Józefowi Piłsudskiemu (choć w rzeczywistości pracowało nad tym wielu innych szczerych patriotów i przelało za nią krew tysiące Polaków), że Józef Piłsudski był twórcą Legionów (w rzeczywistości powstały one z inicjatywy polityków galicyjskich: Jaworskiego, Lea i Sikorskiego bez wiedzy Piłsudskiego i po to aby uratować polskie formacje paramilitarne w Galicji po kompromitacji Piłsudskiego w wyprawie kieleckiej (powoływanie się na nie istniejący "rząd narodowy " rezydujący rzekomo w Warszawie)), że zniewolenie Polski i całej Europy Środkowej po II WŚ jest wyłącznie dziełem Stalina - podczas, gdy w rzeczywistości nie mniejsza winą ponoszą Roosevelt i Churchill, którzy cynicznie sprzedali ten rejon Stalinowi ( a także ręka w rękę z nim utrwali kłamstwo katyńskie i prześladowali tych, którzy usiłowali odsłonić prawdę), itd,. itd, itd.
Najlepsza odpowiedź