Spis treści:
- Ruszyły konsultacje zmian w podstawach programowych
- Zmiany w podstawie programowej. Jaki cele wyznaczyło MEN?
Ruszyły konsultacje zmian w podstawach programowych szkół podstawowych i ponadpodstawowych
23 kwietnia ruszyły publiczne konsultacje projektu "odchudzenia" podstawy programowej przygotowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Opublikowane propozycje zmian mają być efektem prac powołanych ekspertów i prekonsultacji społecznych. Jak czytamy w komunikacie na stronach MEN z podstawy znikną treści, "które są niemożliwe lub bardzo trudne do zrealizowania w praktyce szkolnej" przy jednoczesnym zwiększeniu nacisku na rozwój umiejętności praktycznych.
Konsultacje społeczne potrwają do 13 maja. Równolegle do tego procesu będą toczyć się rozmowy z innymi resortami zaangażowanymi w całe przedsięwzięcie (m.in. Ministerstwo Cyfryzacji).
Zmiany w podstawie programowej. Jaki cele wyznaczyło MEN?
Przedstawiciele ministerstwa szacują, że obecna podstawa programowa zostanie odchudzona o około 20 proc. Zmiany mają dotknąć 18 przedmiotów nauczanych w toku kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, liceach, technikach i szkołach branżowych. Dzięki proponowanym korektom ministerstwo chce zrealizować 4 cele, które korzystnie wpłyną na system edukacji.
- Ograniczenie wiedzy teoretycznej i encyklopedycznej na rzecz rozwijania umiejętności praktycznych ucznia.
- Zmniejszenie ilości materiału, co ma przełożyć się na większą motywację do uczenia, rozwijanie zdolności i zainteresowań oraz kształtowanie właściwych postaw i przekonań wśród uczniów.
- Zapewnienie podstawy programowej (ilości materiału) adekwatnej do liczby godzin.
- przywrócenie podstawy programowej na pozycję jedynej podstawy dla przeprowadzenia egzaminów ósmoklasisty i egzaminów maturalnych (po zmianach wymuszonych wprowadzeniem nauki zdalnej w trakcie pandemii).
O ile sam kierunek zmian wydaje się słuszny, to na szczególną uwagę zasługuje sformułowanie "kształtowanie właściwych przekonań i postaw" z 2. punktu. Większy wpływ na ich kształtowanie ma raczej jakość i zawartość, a nie ilość nauczanych treści.
Czytaj także: Edukacja obywatelska zamiast HIT-u. Od kiedy nowy przedmiot?
Poza tym każdy rodzic na pewno chciałby zapoznać się z listą przekonań i postaw uznawanych przez MEN za właściwe. W dobrej wierze możemy przyjąć, że cały ten fragment to swego rodzaju skrót myślowy, jednak dobrze byłoby unikać w oficjalnych komunikatach tak szerokich i niesprecyzowanych wyrażeń – szczególnie gdy bezpośrednio dotykają one zawiłych i niemożliwych do obiektywnego rozstrzygnięcia kwestii światopoglądowych.
Wygląda na to, że nasze wątpliwości podziela moderator ministerialnych profili społecznościowych, który w widocznym powyżej poście pominął feralne sformułowanie.
Źródła: Uszczuplone podstawy programowe. Projekty MEN i konsultacje publiczne (www.gov.pl); bryk.pl
Czytaj także:
Matura 2024. Tematy rozprawek – sprawdź, które już się powtórzyły
Ponad 1,4 mln egzaminów w ciągu 14 dni. Matura 2024 w statystykach
Przeciek maturalny z języka polskiego? Pojawiły się arkusze z tegoroczną datą