Spis treści:

Pogotowie Językowe – jak to działa?

W Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie stworzono Pogotowie Językowe. Naukowcy z Katedry Języka Polskiego i Logopedii Instytutu Językoznawstwa odpowiadają na pytania, które do nich trafiają i rozwiewają wątpliwości związane z językiem polskim. Koordynatorką projektu jest dr hab. Mariola Wołk, prof. UWM. Ekspertka należy m.in. do Polskiego Towarzystwa Językoznawczego i Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego. 

Żeby zadać ekspertom pytanie dotyczące poprawności językowej, wystarczy napisać wiadomość na adres e-mail: pogotowie.jezykowe@uwm.edu.pl lub skorzystać z gotowego formularza zamieszczonego na stronie internetowej projektu. 

Językoznawcy proszą o jasno postawione pytania. Zastrzegają również, że nie rozwiązują zadań domowych, nie robią korekt tekstów i nie redagują tekstów użytkowych takich jak skargi, ogłoszenia, podania. 

Przeczytaj również: Łamańce językowe. Dlaczego warto ćwiczyć dykcję?

Najciekawsze porady językoznawców

Na stronie Pogotowia Językowego można znaleźć kilkadziesiąt pytań i odpowiedzi, które dotyczą m.in. ortografii, interpunkcji, słowotwórstwa. Eksperci wyjaśniają też wątpliwości związane z fleksją (odmianą), nazwami osobowymi i miejscowości, stylistyką, składnią.  

Pogotowie Językowe co to
O co pytają internauci? / fot. 123RF/PICSEL

Jedna z użytkowniczek zapytała na przykład, „co to jest placek, a co to jest ciasto i jakie są między nimi różnice”. Z odpowiedzi profesor Marioli Wołk można dowiedzieć się, że pomiędzy „plackiem” i „ciastem” zachodzi relacja zawierania się znaczeń, czyli hiponimia. 

– Placek (np. ze śliwkami) jest rodzajem ciasta, dlatego z tego, że coś jest plackiem, wynika, że jest ciastem, ale z tego, że coś jest ciastem, nie wynika, że jest plackiem (bo może być np. sernikiem, roladą, tortem). Słowo placek funkcjonuje także jako regionalizm. Z tego, co mi wiadomo, na przykład na terenie Mazowsza określa się tak ciasto drożdżowe – wyjaśnia ekspertka. 

Pojawia się też inne zagadnienia związane z codziennym życiem. Użytkownika zastanawiało, czy można używać zwrotu „ok” w komunikacji internetowej z nauczycielem. Odpowiedź pojawiła się na stronie internetowej Pogotowia Językowego. 

– W przypadku „ok” wiele zależy od tego, jakie relacje łączą Pana z nauczycielem. Jeśli komunikujecie się w stylu formalnym / oficjalnym, to wyrażenie „ok” będzie naruszeniem zasad etykiety, ale jeżeli Wasze rozmowy mają mniej oficjalny charakter, to „ok” będzie jak najbardziej w porządku – podpowiada dr Katarzyna Witkowska, językoznawczyni zaangażowana w projekt. 

Eksperci w innych krótkich wpisach objaśniają na przykład, która forma jest poprawna „wow”, czy „łał”, czy przed wszystkimi imiesłowami należy postawić przecinek oraz „iluletnie jest coś, co ma 3000 lat”. Można też sprawdzić, jak zdrabnia się imię Euzebiusz i jak nazywa się mieszkańców Trzcianka. 

Źródła: polonistyka-uwm.wixsite.com, bryk.pl 

Monika Wąs

 

Przeczytaj również:

QUIZ. Najczęstsze błędy językowe. Wiesz, jak napisać poprawnie?

QUIZ: Te błędy najczęściej popełniają internauci. Czy też je robisz?

Jesteś mistrzem ortografii? Sprawdź, czy wiesz, jak to napisać