Spis treści:

Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów

PISA to największe badanie umiejętności uczniów na świecie. Jest przygotowywane przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i przeprowadzane cyklicznie od 2000 roku. Polska młodzież uczestniczy w nim od początku.

Każda edycja kładzie nacisk na jedną spośród trzech dziedzin: 

  • umiejętności matematyczne,
  • rozumienie czytanego tekstu,
  • rozumowanie w naukach przyrodniczych.

W PISA 2022 wzięło udział ponad 690 tys. uczniów z 81 krajów i regionów świata. W tej edycji wiodąca była matematyka (większa liczba zadań z tego obszaru niż z dwóch pozostałych). Instytut Badań Edukacyjnych informował, że: „średni wynik polskich uczniów w zakresie umiejętności matematycznych wyniósł 489 punktów. Wśród krajów Unii Europejskiej jedynie uczniowie estońscy osiągnęli lepszy wynik”. Był on zbliżony do osiągnięć nastolatków z 11 innych krajów (Holandii, Irlandii, Belgii, Danii, Wielkiej Brytanii, Austrii, Australii, Czech, Słowenii, Finlandii oraz Łotwy). Jednak w porównaniu do edycji 2018 wynik osiągnięty przez polskich uczniów był znacznie niższy.

Przeczytaj również: Lekcje WF po nowemu. Zmiany w podstawie programowej od września 2025

PISA 2022 – opublikowano kolejny tom raportu 

13 listopada 2024 roku opublikowano piąty tom raportu z badania PISA pt. Learning Strategies and Attitudes for Life. Wynika z niego, że to „wewnętrzna motywacja i ciekawość poznawcza są jednymi z kluczowych czynników decydujących o wykształceniu się u uczniów strategii świadomego i skutecznego uczenia się”. Pod tym względem polscy uczniowie nie wypadają dobrze na tle innych badanych. 

PISA 2022
Jak polscy uczniowie wypadają na tle Unii Europejskiej? / fot. 123RF/PICSEL

Jak podaje Instytut Badań Edukacyjnych „odsetek polskich uczniów zgadzających się ze stwierdzeniem Uwielbiam uczyć się nowych rzeczy w szkole (jednego spośród stwierdzeń, na których oparto tzw. Curiosity Index) jest najniższy w całej Unii Europejskiej”. Tylko 26 proc. nastolatków w naszym kraju zaznaczyło twierdzące odpowiedzi. Podczas gdy w np. w:

  • Portugalii – 73 proc.,
  • Rumunii – 68 proc.,
  • Grecji – 67 proc.,
  • Bułgarii – 59 proc.,
  • Hiszpanii – 50 proc. 

Gorzej wypadamy też na tle sąsiadów. Aż 52 proc. młodych Słowaków twierdzi, że „uwielbia się uczyć się nowych rzeczy w szkole”, choć w przypadku Litwinów (38 proc.), Niemców (38 proc.) i Czechów (31 proc.) wyniki są już bardziej zbliżone do polskich. 

Instytut Badań Edukacyjnych komentuje, że: „wewnętrzną motywację do uczenia się nowych rzeczy w szkole częściej deklarują osoby osiągające wyższe wyniki w testach kompetencji PISA, co akurat nie powinno nas zaskakiwać. Na uwagę zasługuje natomiast fakt, że różnice odsetków osób lubiących się uczyć wśród uczniów lepszych i gorszych kształtują się różnie w zależności od kraju”. IBE wyjaśnia, jak wygląda to w odniesieniu do naszego kraju: 

„W przypadku Polski te różnice są relatywnie niewielkie, co oznacza, że odsetek uczniów wewnętrznie zmotywowanych do uczenia się nowych rzeczy jest stosunkowo niski również w grupie osiągającej dobre wyniki w testach PISA (raport OECD, s. 79). Innymi słowy, mniejszy niż w innych krajach Unii Europejskiej entuzjazm edukacyjny w Polsce dotyczy też uczniów dobrych i bardzo dobrych. A kwestia wewnętrznej motywacji jest istotna nie tylko z perspektywy osiągnięć uczniów w szkole. Jest istotna również dlatego, że – jak stwierdzają autorzy raportu OECD (s. 78) – stanowi klucz do uczenia się przez całe życie”. 

Źródła: ibe.edu.pl, facebook.com/IBEEDU, gov.pl

Redakcja

 

Rozwiąż quizy z wiedzy ogólnej:

Jesteś chodzącą encyklopedią? Rozwiąż quiz z wiedzy ogólnej

QUIZ dla genialnych umysłów. 12/15 to już powód do dumy

QUIZ z wiedzy ogólnej. Sprawdź, czy masz zadatki na omnibusa