Spis treści:
- Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
- Szczegółowe zasady egzaminu ósmoklasisty w informatorze?
- Komentarze internautów
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała informator o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od roku szkolnego 2024/2025. Podaje w nim, że arkusz jest podzielony na dwie części:
- w pierwszej znajdą się zadania zorganizowane wokół dwóch tekstów (literackiego i nieliterackiego);
- druga będzie zawierała „propozycje dwóch tematów wypracowań, z których uczeń będzie wybierał jeden i pisał tekst nie krótszy niż 200 wyrazów”.
Ósmoklasiści, którzy już niedługo zmierzą się z tymi zadaniami, otrzymali też zasady oceniania. O ile wątpliwości nie budzi raczej punktacja zadań zamkniętych, to w przypadku wypracowania cenne punkty można stracić lub zyskać za:
- realizację tematu wypowiedzi,
- elementy twórcze lub retoryczne (w zależności od tego, czy uczeń wybierze opowiadanie, rozprawkę lub przemówienie),
- kompetencje literackie i kulturowe,
- kompozycję tekstu,
- styl,
- język,
- ortografię,
- interpunkcję.
Z uwag dodatkowych uczeń może się dowiedzieć, kiedy otrzyma zero punktów. Stanie się to np. gdy:
- „wypowiedź w całości jest nie na temat”,
- „w wypowiedzi uczeń w ogóle nie odwołał się do treści lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu”,
- „wypowiedź jest nieczytelna”.
Dobre rozplanowanie czasu podczas egzaminu ósmoklasisty ma znaczenie, bo jeżeli wypracowanie „nie zawiera w ogóle rozwinięcia (np. uczeń napisał tylko wstęp), egzaminator przyzna 0 punktów w każdym kryterium”. Tak może się stać np. wtedy, gdy ósmoklasista byt długo będzie rozwiązywał zadania zamknięte, a potem będzie się spieszył.
Przeczytaj również: MEN chce ukrócić wagary. Nauczyciele widzą problem gdzie indziej
Szczegółowe zasady egzaminu ósmoklasisty w informatorze?
Wydaje się, że informator egzaminacyjny jest bardzo szczegółowy. Każda z zasad oceniania wypracowania została dokładnie opisana. Podobnie wygląda to w przypadku krótkiej wypowiedzi, za które można otrzymać 3 punkty.
Jednak Baba od polskiego zwraca uwagę, że dokładne przeczytanie informatora CKE przed egzaminem ósmoklasisty może nie wystarczyć. „Pytacie mnie, czy to prawda, że zmieniły się zasady oceniania zaproszenia / ogłoszenia na egzaminie ósmoklasisty. Odpowiadam – tak, to prawda (ale polecam doczytać ten post do końca, ponieważ każdy ósmoklasista ma pełne prawo czuć się pokrzywdzony przez CKE). Od teraz co najmniej jeden argument musi dotyczyć tematyki wydarzenia, którego dotyczy tekst. Jeżeli tak nie będzie, uczeń straci punkty”
Aneta Korycińska dodaje: „to oznacza, że jeden argument wciąż może być uniwersalny (poczęstunek, możliwość uzyskania dobrej oceny, zwolnienie z lekcji), ale drugi MUSI dotyczyć tematyki wydarzenia. Jeżeli piszemy o wystawie, to adekwatnym argumentem może być możliwość obejrzenia nagrodzonych prac, rozmowy ze znanym fotografem, zrobienia zdjęcia zabytkowymi aparatami itd.”.
To, co w teorii wygląda, jak błahostka, w praktyce robi różnicę. „Jeśli uczeń poda 5 elementów zaproszenia / ogłoszenia, ale oba argumenty nie będą dotyczyć wydarzenia, to dostanie tylko 1 pkt zamiast 2 pkt za Treść. Jeśli poda 4 elementy, a oba argumenty nie będą dotyczyć wydarzenia, to dostanie 0 pkt zamiast 1 pkt za Treść” – wyjaśnia Baba od polskiego.
Polonistka zauważa, że to nie sama zmiana jest kontrowersyjna, ale to, że zamiast w informatorze „nowe wymagania zostały natomiast wpisane do zasad oceniania arkusza diagnostycznego”, czyli próbnego egzaminu ósmoklasisty, który odbył się w grudniu 2024 roku.
Czytaj również: Pytania jawne matura 2025. Lista pytań i odpowiedzi
Komentarze internautów
Pod postem Baby od polskiego pojawiło się mnóstwo komentarzy. Opinie internautów były podzielone. Osoby, które zgadzają się z polonistką, zwracają uwagę, że „brak transparentności we wprowadzaniu zmian to nie tylko brak profesjonalizmu, ale zwykłe ignorowanie odbiorców” i „takie zmiany to powinno się wprowadzać najpóźniej do końca września”.
Niektórzy skupiali się tylko na kwestiach merytorycznych, a pomijali termin i sposób wprowadzenia zmiany przez CKE. Można np. przeczytać: „zawsze uczyłam dzieci, że argument musi być merytoryczny. Dlaczego? Bo jeżeli masz zaproszenie/ogłoszenie o kursie makijażu? To zachętą nie będą darmowe ogórki kiszone lub pączki. Tylko certyfikat, próbki kosmetyków, zniżka na zabiegi itd. I zawsze należało przekładać tę formę wypowiedzi na życie codzienne. Myślę, że to logiczne”.
Źródła: cke.gov.pl, facebook.com/babaodpolskiego
Sprawdź również:
„Laptop dla nauczyciela”. Ministra Nowacka wyjaśniła, kto może dostać bon
Młodsze rodzeństwo ma lepiej? Naukowcy zbadali relacje rodziców i dzieci
Najlepsze licea i technika w Polsce wybrane. Ranking Perspektyw 2025