PRZYWODZTWO_GRIFFIN

przywodztwo - wykorzystanie wplywu (nie polegajacego na przymusie) do ksztalowania celow grup lub organizacji, motywowanie zachowan nastawionych na osiagniecie tych celow

przywodca - osoba ktora potrafi oddzialywac na zachowania innych bez uzycia sily

Roznice miedzy zarzadzaniem a przywodztwem:

zarzadzanie:

-program: ustalanie szczegolowych krokow

-organizowanie:   organizowanie struktury i zatrudnianie

-wykonywanie planow: kontrolowanie i rozwiazywanie problemow, obserwacja wynikow

-wyniki:    przewidywalnosc i porzadek

przywodztwo:

-prorgram:   ustalanie kierunku

-organizowanie:   przekazywanie kierunku dzialania slowami tym, ktorych wspolpraca moze byc potrzebna

-wykonywanie planow: motywowanie i inspirowanie

-wyniki: umozliwia stworzenie uzytecznych zmian

wladza - zdolnosc do wplywania na zachowania innych

Rodzaje wladzy:

autorytet formalny - wladza zagwarantowana hierarchia organizacyjna; okreslona przez organizacje

wladza nagradzania - wladza udzielania lub wstrzymywania nagrod w organizacji (premie, awanse, pochwaly)

wladza wymuszania - umozliwiajaca wymuszenie zachowan przez uzycie zagrozenia psychologicznego, emocjonalnego lub fizycznego (kary)

wladza odniesienia - wladza oparta na nasladownictwie naszych zachowan, mamy wladze bycia wzorem do nasladowania (zle zachowania rowniez beda powielane przez podwladnych)

wladza ekspercka - przyluguje z racji posiadanej wiedzy fachowej (im mniej ludzi posiada taka wiedze, tym wiekszy mamy zakres wladzy)

PODEJSCIE DO PRZYWODZTWA OD STRONY CECH

(osobowe, psychologiczne i fizyczne cechy przywodcow)

Formy zachowan przywodzczych: (wg Likerta)

zorientowane na zadania (przywodcy zwracaja uwage na prace i procedury zwiazane z danym stanowiskiem)

zorientowane na pracownika (przywodcy dbaja o zadowolenie pracownikow i daza do stworzenia zgranych zespolow roboczych)

Formy zachowan/stylow przywodzczych: (wg naukowcow z Ohio)

zachowanie "inicjowania struktury" (przywodca definiuje role swoje i podwladnych, ustala procedury; kazdy wie czego sie od niego oczekuje)

zachowanie "uwazajace" (przywodca wykazuje troske o podwladnych, staraj sie wytworzyc przyjazny i korzystny klimat)

SYTUACYJNE PODEJSCIE DO PRZYWODZTWA

(wlasciwe zachowanie przywodzcze rozni sie w zaleznosci od sytuacji)

Teoria NLW (Najmniej Lubianego Wspolpracownika, wg Fiedler'a)

Menedzer ocenia pracownika z ktorym najgorzej mu sie wspolpracuje w skali punktowej. Wysoka liczba punktow odzwierciedla orientacje menedzera na stosunki miedzyludzkie, niska - orientacje na zadania.

Teoria sciezki do celu (wg Evans'a i House'a)

Glownym zadaniem przywodcy jest zapewnienie mozliwosci nagradzania w miejscu pracy i wyjasnienie podwladnym jakie zachowania beda nagradzane. Teoria wyroznia dodatkowo 4 rodzaje zachowan przywodczych:

zachowanie  nakazowe (daje podwladnym wytyczne)

zachowanie wspierajace (troska o podwladnych, traktowanie na rownej stopie)

zachowanie partycypacyjne (zasiega rady podwladnych, dopuszcza wspolne decyzje z podwladnymi)

zorientowane na dokonania (wyznacza ambitne cele, zacheca i wierzy w ich mozliwosci)

Model YVJ (Vrooma-Yettona-Jago)

Ustala  w jakim zakresie podwladni powinni uczestniczyc w procesie podejmowania decyzji. Daje menedzerowi do wyboru 1 z 5 stylow podejmowania decyzji (w zaleznosci od sytuacji):

1.  menedzer sam podejmuje decyzje

2.  menedzer prosi podwladnych o informacje, ale decyzje podejmuje sam 

3.  menedzer informuje podwladnych o sytuacji, prosi o ocene, podwladni nie spotykaja sie jako grupa, a menedzer podejmuje decyzje sam 

4.  menedzer i podwlani spotykaja sie jako grupa, omawiaja sytuacje ale menedzer podejmuje decyzje sam 

5.  menedzer i podwlani spotykaja sie jako grupa, omawiaja sytuacje decyzje podejmuje grupa

Model pionowych par rozwiazan

Sugeruje przywodcom utworzenie specjalnych relacji z wybranymi podwladnymi, tzw. "grupy wewnetrzne". Inni podwladni pozostaja w grupie zewnetrznej. Podwladnym w grupie wewnetrznej menedzer poswieca wiecej czasu i uwagi, dzieki temu osiagaja lepsze wyniki.

Teoria cyklu zycia

Wlasciwe zachowanie przywodcy zalezy od stopnia dojrzalosci (kompetencji, doswiadczenia) jego zwolennikow.

W miare jak zwolennicy staja sie bardziej dojrzali przywodca przechodzi z wysokiego do niskiego poziomu zorientowania na zadania. Zorientowanie na pracownika powinno startowac z niskiego poziomu, narasta w umiarkowanym tempie a nastepnie znowu opadac.

NOWE PODEJSCIA DO PRZYWODZTWA

Koncepcja substytutow przywodztwa

Uwzglednia sytuacje w ktorych przywodztwo nie jest potrzebne podwladnym.

Zachowania przywodcze sa zastepowane cechami podwladnych (doswiadczenie, obojetnosc na nagrody), zadania (np kiedy praca jest prosta i rutynowa podwladny nie potrzebuje ukierunkowania) i organizacji (formalizacja i sztywne reguly pozbawiajace przywodcy wladzy do nagradzania)

Koncepcja przywodztwa transformacyjnego

Inspiruje nowe sposoby myslenia, wykracza poza zwykle metody, czesto wiaze sie z powaznymi zmianami w organizacji i nowymi sposobami myslenia.

ZACHOWANIE POLITYCZNE W ORGANIZACJACH

Zachowanie polityczne - dzialania majace na celu zdobycie, poszerzenie i wykorzystanie wladzy w celu realizacji celow organizacji lub po prostu dla pozyskania wladzy przez jednostke. Wyroznia 4 formy zachowania politycznego:

kuszenie  (menedzer proponuje cos w zamian za poparcie)

perswazja  (menedzer moze przekonac innych do poparcia decyzji podajac argumenty)

stworzenie zobowiazania (menedzer wyswiadcza przysluge za ktora w przyszlosci bedzie chcial rekompensaty)

przymus  (menedzer moze wplynac na innych przez grozby, np wstrzymania nagrody)