Henry Mintzberg wyróżnił kilka podstawowych ról kierowniczych:
- autorytet formalny- wynikający z nominacji, zgodne z normami prawa upoważnienie do dysponowania zasobami firmy, udzielone przez właściciela
- Role interpersonalne:
a) reprezentant (funkcje ceremonialne, tworzenie właściwego klimatu wewnątrz i na zewnątrz organizacji)
b) przywódca (wytyczenie celów, motywowanie pracowników, stworzenie zespołowi organizacyjnych i materialnych warunków działania)
c) łącznik (ułatwianie i organizowanie kontaktów ważnych dla prawidłowego funkcjonowania firmy)
3) Role informacyjne:
a) monitor (przeszukiwanie otoczenia i wnętrza organizacji w celu uzyskania ważnych informacji)
b) rozdzielający informacje (przekazywanie podwładnym ważnych informacji)
c) rzecznik (zaspokajanie potrzeb informacyjnych przełożonych oraz komunikowanie się z otoczeniem)
4) Role decyzyjne:
a) przedsiębiorca (wprowadzenie innowacji i podejmowanie skalkulowanego ryzyka)
b) przeciwdziałający zakłóceniom (reakcje na sytuacje które są poza kontrolą)
c) rozdzielający zasoby (decyzje ile, komu i jakie zasoby)
d) negocjator (prowadzenie rozmów i negocjowanie kontraktów)
przedsiębiorca - ktoś, kto bierze na siebie odpowiedzialność i ryzyko prowadzenia przedsiębiorstwa spodziewając się uzyskania z tego dochodu (pomysł, ryzyko, zysk)
autorytet osobisty- zdolność do nakazywania posłuszeństwa płynąca z inteligencji, wiedzy, doświadczenia, wartości moralnej