Wprowadzenie:
Ideologia jest to zbiór idei oraz poglądów na świat i życie społeczne typowy dla danego nurtu politycznego.
Doktryna polityczna jest to ogół poglądów, twierdzeń i założeń dotyczących życia społecznego i prezentująca spojrzenie na kwestie sprawowania władzy a także ustroju państwa.
Program polityczny jest to szereg precyzyjnych rozwiązań związanych ze sposobem działania organów państwowych, instytucji o charakterze politycznym oraz wieloma dziedzinami życia społecznego.
I KONSERWATYZM:
1. Konserwatyzm narodził się w XVIII wieku. Za ojca tego nurtu uznawany jest Edmund Burke
2. Za podstawowe wartości uznawano:
- tradycję oraz cykliczny proces rozwoju społecznego
- religię
- rodzinę
- własność prywatną
- przestrzeganie norm prawa
3. Najważniejsze hasła ideowe:
- negacja przemian na drodze rewolucyjnych zmian, rozwój powinien następować stopniowo (tzw. metoda kolejnych cegiełek)
- w procesie sprawowania władzy obok procedur jej tworzenia najistotniejszą kwestią jest sposób oraz jakość rządzenia
- koncepcja elitaryzmu zawarta w systemie demokratycznym, zakładająca wybory społeczne jak również wpływ obywateli na kierunki kształcenia oraz moralność polityków
- negacja przejawów kultury masowej, jako przyczyniającej się do stopniowej degradacji poziomu intelektualnego obywateli
- "wspólnota, zbiorowość jest nadrzędna wobec jednostki"
- religia jest wyznacznikiem norm moralnych obowiązujących w życiu społecznym
- zredukowanie do niezbędnego minimum ingerencji państwa w gospodarkę
- bezwzględne respektowanie obowiązujących przepisów prawa
II LIBERALIZM (nazwa pochodzi od łacińskiego słowa "Liber", które znaczy "wolny"):
1. Liberalizm narodził się w wieku XVII. Ojcem liberalizmu jest John Locke
2. Podstawowe wartości:
- wolność
- prawo do życia
- własność prywatna
3. Najważniejsze hasła ideowe:
- obywatel ma zagwarantowane prawo swobody i niezależności podejmowania decyzji, aparat władzy nie może wywierać na niego wpływu
- swoboda jednostki jest ograniczona jedynie dobrem pozostałych ludzi
- prawo do własność prywatnej stanowi najdoskonalszą gwarancję wolności
- gospodarka opiera się na mechanizmie wolnorynkowym (państwo pełni wyłącznie rolę nocnego stróża)
- "prawo w rękach reprezentantów to jak słoik śmietany pilnowany przez kota" August von Hayek
- koncepcja budowy zbioru podstawowych praw, której autorami miał być elity intelektualne społeczeństwa (tzw. arystokrację naturalną)
- twierdzenie, iż bez swobody działalności gospodarczej nie może być mowy o istnieniu wolność politycznej
III SOCJALDEMOKRACJA:
Była to riposta na znaczący wzrost poparcia dla ideologii socjalizmu utopijnego oraz w późniejszym czasie ideologii socjalistycznej a także komunistycznej pod koniec XIX wieku.
1. Prekursorem tego prądu politycznego był Eduard Bernstein
2. Najistotniejsze hasła tego prądu to:
- aby socjaldemokracja mogła funkcjonować musi obowiązywać system demokratyczny
- scalanie wolności wraz ze sprawiedliwością wypływających z filozofii oraz etyki chrześcijańskiej
- idea państwa dobrobytu (welfare state) zakładająca doskonalenie kapitalizmu za pomocą dynamicznego rozwoju gospodarczego oraz technicznego zmierzającego do zniwelowania dysproporcji społecznych
- genezą władzy powinno być efektywne zarządzanie, a nie posiadanie prawa własności (technokratyzm)
- ponownym podziałem dochodu narodowego powinno zajmować się państwo w ramach polityki socjalnej oraz podatkowej (zastosowanie podatku progresywnego)
- negacja procesów globalizacyjnych
- wdrażanie systemu zbiorowej odpowiedzialności społecznej (zamożni są zobligowani do wspierania najbiedniejszych)
IV CHRZEŚCIJAŃSKA DEMOKRACJA:
1. Hasła zawarte przez Papieża Leona trzynastego w encyklice "Revum novarum" ("O rzeczach nowych"):
- państwo działa zgodnie z zasadą subsydiarności (pomocniczości)
- zakwalifikowanie prawa własności do kategorii praw naturalnych człowieka
- koncepcja upowszechnienia prawa własności poprzez zakładanie akcjonariatu pracowniczego a także rozwój małych podmiotów gospodarczych
- koncepcja solidaryzmu społecznego(zamożni są zobligowani do wspierania najniższych warstw społecznych)
2. Hasła zawarte przez Papieża Jana dwudziestego trzeciego w encyklice "Pacem interllis" ("Pokój na ziemi"):
- celem władzy powinno być działanie na rzecz dobra ogółu
- gwarancja zabezpieczenia każdemu obywatelowi minimum socjalnego
- przeciwdziałanie zjawisku bezrobocia
3. Inne postulaty chrześcijańskiej demokracji:
- tzw. humanizm integralny: "każda władza jest dobra, jeżeli nie każe człowiekowi postępować niezgodnie z sumieniem"
- koncepcja zaangażowania społecznego (wszyscy chrześcijanie powinni podejmować decyzje w zgodzie z obowiązującymi normami moralnymi o charakterze absolutnym)
- negacja konsumpcjonizmu będącego sensem życia
- rozwój idei samorządności lokalnych
Źródła:
- "Słownik wyrazów obcych" opracowany przez Redakcję Słowników Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN, Warszawa 2002
- Internet