Georges de La Tour„Pokutująca Maria Magdalena”

  1. Kompozycja
  • Kształt pola obrazowego:

– prostokąt stojący;

  • Kompozycja:

– zamknięta,

– zwarta,

– statyczna,

– wertykalna;

  • Plany:

– jednoplanowa,

– nie zastosowano perspektywy linearnej ani powietrznej;

  • Centrum:

– tożsame z centrum treściwym;

  • Brak horyzontu;
  • Ruch:

– dośrodkowy;

 

  1. Światłocień
  • Źródło światła:

– widoczne na obrazie: świeca;

  • Światło:

– sztuczne,

– określone,

– punktowe,

– wyraziste,

– modeluje formy pobieżnie;

  • Najjaśniejszy punkt obrazu:

– Maria,

rama lustra;

  • Najciemniejszy punkt obrazu:

– spódnica Marii,

– toaletka;

 

  • Kolorystyka
  • Gama barwna:

– wąska,

– kolory ciepłe;

  • Barwy:

– stonowane,

– czyste,

– brak planów barwnych,

– brak kontrastów dopełnieniowych i temperaturowych,

– kontrasty walorowe: jasna bluzka, ciemna toaletka;

  1. Ekspresja
  • Nastrój:

– spokój,

– intymność,

– melancholia;

  • Symbolika:

– biało-czerwone szaty – symbol czystości, niewinności, miłości, związku z Jezusem, który był przedstawiany w podobnych szatach;

– świeca odbijająca się w lustrze – nadzieja, odrodzenie – Maria jako grzesznica nawraca się – rodzi się na nowo;

– porzucona biżuteria – znak odrzucenia starego życia, nawrócenie;

– dłonie wsparte na czaszce, zamyślenie – kontemplacja śmierci, zmartwychwstania Jezusa, którego była świadkiem;

– częściowe oświetlenie czerwonej spódnicy przypomina krew lejącą się spod czaszki – męczeńska śmierć Chrystusa;

  • Ekspresja:

– ciepłe kolory, statyka, światło punktowe wpływają na spokojny nastrój obrazu,

– światło świecy uwydatnia najważniejsze, symboliczne elementy dzieł