Georges de La Tour„Pokutująca Maria Magdalena”
- Kompozycja
- Kształt pola obrazowego:
– prostokąt stojący;
- Kompozycja:
– zamknięta,
– zwarta,
– statyczna,
– wertykalna;
- Plany:
– jednoplanowa,
– nie zastosowano perspektywy linearnej ani powietrznej;
- Centrum:
– tożsame z centrum treściwym;
- Brak horyzontu;
- Ruch:
– dośrodkowy;
- Światłocień
- Źródło światła:
– widoczne na obrazie: świeca;
- Światło:
– sztuczne,
– określone,
– punktowe,
– wyraziste,
– modeluje formy pobieżnie;
- Najjaśniejszy punkt obrazu:
– Maria,
– rama lustra;
- Najciemniejszy punkt obrazu:
– spódnica Marii,
– toaletka;
- Kolorystyka
- Gama barwna:
– wąska,
– kolory ciepłe;
- Barwy:
– stonowane,
– czyste,
– brak planów barwnych,
– brak kontrastów dopełnieniowych i temperaturowych,
– kontrasty walorowe: jasna bluzka, ciemna toaletka;
- Ekspresja
- Nastrój:
– spokój,
– intymność,
– melancholia;
- Symbolika:
– biało-czerwone szaty – symbol czystości, niewinności, miłości, związku z Jezusem, który był przedstawiany w podobnych szatach;
– świeca odbijająca się w lustrze – nadzieja, odrodzenie – Maria jako grzesznica nawraca się – rodzi się na nowo;
– porzucona biżuteria – znak odrzucenia starego życia, nawrócenie;
– dłonie wsparte na czaszce, zamyślenie – kontemplacja śmierci, zmartwychwstania Jezusa, którego była świadkiem;
– częściowe oświetlenie czerwonej spódnicy przypomina krew lejącą się spod czaszki – męczeńska śmierć Chrystusa;
- Ekspresja:
– ciepłe kolory, statyka, światło punktowe wpływają na spokojny nastrój obrazu,
– światło świecy uwydatnia najważniejsze, symboliczne elementy dzieł
pl_protein
Ekstraklasa Bryka
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
pl_protein
Ekstraklasa Bryka