W ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci przemysł dietetyczny prowadził zaciekłą wojnę z tłuszczem, co skłoniło konsumentów do myślenia, że ograniczenie spożycia tłuszczu jest kluczem do utraty wagi. Jednak dobrze jest wiedzieć, że nie wszystkie tłuszcze są niezdrowe i że z drugiej strony wiele „zdrowych, niskotłuszczowych produktów spożywczych” czasami wyrządza więcej szkody niż pożytku. Spacerując po prawie każdym supermarkecie, można spotkać się z nieskończoną liczbą podejrzanych „zdrowych” produktów spożywczych. Być może zostały opatrzone etykietą „bez tłuszczu” lub „o zmniejszonej zawartości tłuszczu”, ale w rzeczywistości mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Przemysł dietetyczny nie mówi, że te niskotłuszczowe produkty spożywcze są zwykle przepompowane konserwantami, dodatkami i cukrem, które mają poprawić smak.

Wykazano, że cukier wywołuje stan zapalny, który w rzeczywistości jest przyczyną większości chorób. Dlaczego? Długotrwałe utrzymywanie stanu zapalnego jest powiązane ze zwiększonym ryzykiem wielu chorób przewlekłych, takich jak choroby serca, czy cukrzyca.Ostatnie badania sugerują również, że zwiększenie ilości dodanego cukru może zwiększyć ryzyko raka. Istnieje pośredni związek między cukrem a ryzykiem nowotworu, głównie ze względu na fakt, że otyłość zwiększa ryzyko wielu rodzajów raka.Jak wiadomo, spożycie cukru wiąże się również z wyższym ryzykiem otyłości, insulinooporności i zespołu metabolicznego, co może zwiększyć ryzyko przewlekłej choroby. Cukier jest bardzo uzależniający, co sprawia, że bardzo trudno jest pozbyć się go z diety. Dlaczego? Cukier stymuluje uwalnianie dopaminy, neuroprzekaźnika, który kontroluje ośrodki nagrody i przyjemności w mózgu, jednocześnie powodując masę objawów odstawienia, gdy w końcu zdecyduje się ograniczyć spożycie cukru.

Podczas gdy tłuszcze znajdujące się w nieprzetworzonej żywności, takiej jak orzechy, nasiona i oleje, są pełne korzyści, to tłuszcze znajdujące się w wysoko przetworzonej żywności wcale nie są dobre dla zdrowia. Na przykład tłuszcze trans znajdują się głównie w przetworzonej żywności, a uwodornione oleje roślinne kojarzone są z szeregiem negatywnych chorób, takich jak choroby serca i cukrzyca. Zamiast tego lepiej kieruj się zdrowszymi źródłami tłuszczów, aby zoptymalizować swoje zdrowie.

Cukier jest bardzo uzależniający i wiąże się z wieloma niekorzystnymi skutkami dla zdrowia. Z drugiej strony zdrowe tłuszcze są istotną częścią diety i mogą faktycznie pomóc w utracie wagi, poprawić zdrowie serca i zmniejszyć stan zapalny. Z tego powodu najlepiej jest zamienić cukier z diety i zamiast tego uzupełnić zdrowe tłuszcze. Aby wybierać naprawdę zdrowe produkty, najlepiej jest kupować jedzenie nisko przetworzone, typu produkty pełnoziarniste, świeże warzywa i owoce oraz dokładnie czytać skład produktów.

Dieta wysoko cukrowa wywołuje stan zapalny w mózgu, w rezultacie problemy z pamięcią, może też zwiększyć ryzyko zachorowania na depresję o 50%.

Zwiększa również poziom złego choresterolu we krwi, prowadząc do zatoru w naczyniach krwionośnych i do miażdżycy.

Wywołuje lub zaostrza stany zapalne stawów. Cukier niszczy strukturę kolagenu.

Długotrwałe spożywanie dużych ilości cukru zmniejsza odporność o nawet 50%.

Szybkie starzenie się skóry. Uszkodzeniu ulegają kolagen i elastyna odpowiedzialne za jędrność i gęstość skóry.

Uszkodzenie zębów i kości poprzez wypłukiwanie wapnia.