Rynek - jest obszarem dokonywanych procesów handlowych kupna-sprzedaży, podschemat działania w procesie gospodarowania krajowego dokonującego stabilizacji w celu uniknięcia chaosu gospodarczego. Funkcjonuje na bazie pewnych schematów, produkuje się taką samą liczbę towarów, ile są skłonni kupić nabywcy, oraz takie towary na które jest popyt. Staje się on najefektywniejszym procesem stabilizacji w rozmiarze działania gospodarek państwowych.
Rynek jest formą poziomych więzi pomiędzy różnymi podmiotami gospodarczymi i konsumenckimi, próbującymi sprzedać lub kupić towar. Jeszcze inni twierdzą, że rynek jest instytucją, przez którą działają siły kształtujące ceny, podaż i popyt. I w końcu rynek to proces prowadzący do tego, że decyzje gospodarstw domowych dotyczące konsumpcji alternatywnych dóbr, decyzje o tym co i jak wytwarzać i decyzje pracowników jak wiele i dla kogo pracować, zostają uzgodnione dzięki odpowiednim dostosowaniu cen. Rynek można podzielić na:
- rynek monopolistyczny - monopol naturalny - niepowtarzalność warunków. Z ekonomicznego punktu widzenia rynek zmonopolizowany może mieć postać rynku monopolistycznego, gdy występuje jeden sprzedawca i wielu kupujących, wtedy kupujący konkurują między sobą o względy sprzedającego lub gdy mamy wielu sprzedawców, ale tylko jednego kupującego.
- rynek digopolistyczny - gdy mamy kilku sprzedawców dostarczających dobra i usługi dla bardzo dużej ilości nabywców.
- rynek digopsoniczny - kiedy występuje wielu sprzedawców, a kilku nabywców.
Z punktu widzenia legalności, rynek dzieli się na:
- biały - legalny
- szary - półlegalny
- czarny - nielegalny
Podsumowując cechą charakterystyczną rynku, niezależnie od tego, jakiej grupy towarowej dotyczy, jest doprowadzenie do kontaktu kupujących i sprzedających w wyniku czego kształtują się określone ceny, a zadaniem ekonomii jest zbadanie prawidłowości w zachowaniu w zachowaniu się konsumentów i reakcji producentów wobec zmiennych informacji płynących z rynku, a cena jest najbardziej zrozumiałą formą informacji dla producenta i konsumenta.