Styl - to świadomy lub nieświadomy wybór, dokonany przez autora tekstu pisanego lub mówionego, takich środków językowych, dzięki którym będzie możliwa pełna realizacja celu wypowiedzi.
Możemy wyróżnić:
- STYL POTOCZNY - który służy do sprawnego porozumiewania się ludzi w codziennych kontaktach. Charakteryzuje się prosta, często wręcz niepoprawną składnią, używaniem słów o zasięgu wyłącznie środowiskowym, obecnością słów nacechowanych emocjonalnie ( zdrobnienia, zgrubienia), używaniem stałych związków frazeologicznych.
- STYL URZĘDOWY - jest to język wszelkich przepisów i rozporządzeń. Jego najbardziej charakterystycznymi cechami są: przewaga czasowników w stronie biernej, częste konstrukcje bezosobowe, niespotykana w innych tekstach schematyczność i stosowanie ogólnie przyjętych formuł np: rozpoczynających lub kończących wypowiedź.
- STYL KANCELARYJNY - stosowany jest w urzędowych dokumentach i oficjalnej korespondencji. Jego charakterystycznymi cechami są: obecność rozbudowanych zdań pojedynczych, nasycenie tekstu abstrakcyjnymi rzeczownikami odczasownikowymi i odprzymiotnikowymi, nadużywanie strony biernej.
- STYL PUBLICZNY (styl przemówień) - jest to styl osób występujących publicznie, którzy za pomocą swego przemówienia chcą nakłonić odbiorców do przyjęcia określonej postawy. Wśród osób najczęściej posługujących się tym stylem możemy wymienić: księży, polityków, działaczy społecznych, prawników oraz osoby często zabierające głos na forum publicznym np.: dyrektorów różnorodnych placówek. Ponieważ tekst przez nich wypowiadany ma przede wszystkim oddziaływać na słuchacza, jego autorzy stosują różnorodne środki składniowe - pytania retoryczne, anafory, epifory, antytezy. Często w swym wystąpieniu odwołują się również do środków pozasłownych (intonacja, modulacja głosu, pauza), a nawet pozajęzykowych (mimika, gest). Wszystko to po to, aby skuteczniej wpływać na zachowanie odbiorcy.
- STYL NAUKOWY - jest to styl stosowany w dziełach specjalistycznych (encyklopedie, podręczniki, leksykony, publikacja naukowe), ale też w oficjalnych wystąpieniach takich jak referaty, czy odczyty naukowe. Ich język musi być precyzyjny, jednoznaczny, poprawny pod względem gramatycznym, musi ściśle i precyzyjnie przekazywać myśli nadawcy. Nie można w nim stosować figur stylistycznych i wyrazów nacechowanych emocjonalnie. Charakterystyczna cecha tegoż stylu jest występowanie wielu terminów z zakresu danej dziedziny. Czasem ich nagromadzenie utrudnia odbiór teksty, dlatego jego autor powinien zadbać o to, aby odbiorca, do którego kieruje swoją wypowiedź, znał używane przez niego terminy. W stylu naukowym przeważają zdania złożone podrzędnie, układające się w ciągi przyczynowo - skutkowe. Dzięki temu możemy prześledzić sposób rozumowania autora. W tekście naukowym mogą pojawić się różnorodne tabele, wykresy, schematy, wzory one tez należą do charakterystycznych cech omawianego stylu. Tekst naukowy powinna cechować również duża przejrzystość i czytelność (wyraźny podział na rozdziały, akapity) .
- STYL PUBLICYSTYCZNY - to język radia, telewizji, prasy. Jego twórcami są najczęściej dziennikarze, którzy poprzez swoja wypowiedz chcą poinformować o czymś odbiorcę (funkcja informacyjna), ale też niejednokrotnie chcą ukształtować jego przekonania, poglądy (funkcja perswazyjna). Dobór środków językowych zależy od gatunku wypowiedzi dziennikarskiej.
- Drobne komunikaty prasowe cechuje zwięzłość, precyzja, oficjalne słownictwo, używanie zdań pojedynczych. Służą one wyłącznie przekazywaniu informacji. Brak w nich odautorskiego komentarza.
- Artykuł dziennikarski jest zupełnie inny. Cechuje go bogactwo środków stylistycznych, skomplikowana składnia. Oprócz informacji zawiera zazwyczaj odautorski komentarz. Artykuł kończy się zazwyczaj jakąś błyskotliwą puentą.
- STYL ARTYSTYCZNY - to styl dzieł literatury pięknej. Rządzi się on zupełnie innymi prawami niż pozostałe komunikaty językowe. Dzieje się tak dlatego, że język literatury jest podporządkowany trzem szczególnym funkcjom: estetycznej, poznawczej i wychowawczej. Aby je osiągnąć autor musi stosować różnorodne środki stylistyczne:
- Fonetyczne:
- eufonia (harmonijne współbrzmienie zgłosek);
- onomatopeja (wyraz dźwiękonaśladowczy);
- rym (zgodność grupy głosek w końcowych wyrazach poszczególnych wersów);
- rytm ( stały układ sylab i rozkład akcentów w poszczególnych wersach);
- aliteracja ( nagromadzenie podobnie brzmiących słów).
- Fleksyjne - używanie nacechowanych emocjonalnie form mianownika liczby mnogiej rzeczowników męskoosobowych np.: syny - zamiast synowie; stosowanie form czasu zaprzeszłego; celowe stosowanie niepoprawnej końcówki fleksyjnej.
- Słowotwórcze - archaizmy, neologizmy, zdrobnienia, zgrubienia.
- Składniowe:
- Inwersja - celowa zamiana naturalnego, poprawnego szyku wyrazów w zdaniu.
- Anafora - powtórzenie tego samego wyrazu lub całej grupy leksykalnej na początku kolejnych zdań, wersów, strof.
- Epifora - powtórzenie tego samego wyrazu lub całej grupy leksykalnej na końcu kolejnych zdań, wersów, strof.
- Refren - systematyczne powtarzanie określonej strofy ( zbitki wyrazowej).
- Apostrofa - uroczysty, bezpośredni zwrot do idei, przedmiotu, zjawiska, bóstwa.
- Pytanie retoryczne - pytanie, na które nie oczekuje się odpowiedzi, ponieważ odpowiedź jest oczywista lub nie można jej udzielić.
- Elipsa - celowe pominięcie w zdaniu jakiegoś składnika.
- Anakolut - konstrukcja składniowa ukształtowana niezgodnie z obowiązującą normą.
- Torpy poetyckie:
- Epitet - określenie rzeczownika wyrażone przymiotnikiem, ujawnia stosunek autora do opisywanego przedmiotu.
- Poetyzmy - wyrazy lub związki frazeologiczne stale powtarzane przez poetów różnych epok i różnych narodowości, przez co na stałe weszły do języka poezji.
- Porównanie - wyrażenie kierujące uwagę odbiorcy na jakąś cechę wspólną dwóch różnych przedmiotów, zjawisk, osób.
- Metafora - takie zestawienie wyrazów, w którym poszczególne słowa tracą swoje pierwotne znaczenie i nabierają nowego sensu semantycznego.
- Animizacja - nadanie cech istot żywych przedmiotom martwym.
- Personifikacja - nadanie zwierzętom lub przedmiotom martwym cech właściwych jedynie człowiekowi.
- Alegoria - rodzaj metafory, której znaczenie odczytujemy w sposób jednoznaczny, poprzez znajomość tradycji kulturowej, literackiej czy religijnej.
- Symbol - jest znakiem treści metaforycznych, ale może być różnie interpretowany. Swa wieloznacznością różni się od alegorii.
- Metonimia - użycie pewnej nazwy w zastępstwie innej na zasadzie związku zachodzącego między rzeczami określanymi tymi nawami w rzeczywistości.
- Peryfraza (omówienie) - użycie rozbudowanego wyrażenia zamiast prostej, jednowyrazowej nazwy.
- Hiperbola - świadome przedstawienie jakiegoś zjawiska w sposób przejaskrawiony.
- Oksymoron - zestawienie wyrazów o znaczeniach wzajemnie się wykluczających.
Karolina Gwiżdż
Ocena pracy: 5
o Metafora (przenośnia) - zestawienie obok siebie wyrazów, między którymi zachodzi jakieś podobieństwo,
o Hiperbola - świadoma, zamierzona przez pisarza przesada w traktowaniu jakiegoś przedmiotu lub zjawiska,
o Metonimia (zamienia) - przeniesienie nazwy jednego przedmiotu na inny na podstawie związku zachodzącego pomiędzy nimi,
o Peryfraza (omówienie) - zamiast nazwy jakiegoś przedmiotu, osoby lub zjawiska używa się konstrukcji opisowej, równoważnej znaczeniowo np. autor "Pana Tadeusza" zamiast Adam Mickiewicz,
o Oksymoron - metaforyczne zestawienie wyrazów o znaczeniach przeciwnych, wykluczających się wzajemnie,
o Alegoria - za pomocą opisów konkretnych obrazów, postaci, motywów, wydarzeń przedstawia się treść metaforyczną - domyślną,
o Symbol - kierunkowanie myśli czytelnika poprzez przedstawione w utworze literackim postaci, przedmioty, zdarzenia ku innym treściom - bezpośrednio nie ujawnionym lecz domyślnym, istotą symbolu jest wieloznaczność treści sugerowanych przez obraz poetycki.