Informacje wstępne
Hotel to obiekt wchodzący w skład infrastruktury turystycznej, który ma oferować swoim klientom jak najpełniejszy zakres usług związanych z ich pobytem w tym miejscu. Hotel dla którego przygotowywane jest to opracowanie, położony będzie w Limanowej - Sowlinach. Jest to miasto leżące na południu Polski, w którym drzemie potężny potencjał turystyczny.
Cel i zakres opracowania
Celem opracowania jest ukazanie najważniejszych aspektów działania hotelu pod względem technicznym, ale również pod względem strukturalnym. Opracowanie zawiera: informacje o regionie w którym znajdzie się hotel, krótką charakterystykę innych tego typu obiektów działających w okolicy, charakterystykę przyszłego hotelu, węzeł recepcyjny, pion mieszkalny i gastronomiczny (w tym zaplecze produkcji gastronomii i lokale gastronomiczne), pion wielofunkcyjny, hotelowe węzły sanitarne, zaplecze zarządzające, usługowe, zaplecze, oraz pion rekreacyjny.
Informacje o regionie
Rejon powiatu limanowskiego to jedno z najpopularniejszych miejsc turystycznych województwa małopolskiego. W ciągu trwającego przez cały rok sezonu turystycznego goście znajdują tu wszystkie elementy, będące wizytówką regionu: zróżnicowane trasy górskich wycieczek, lasy, rzeki oraz trasy dla amatorów narciarstwa, turystyki rowerowej czy jazdy konnej. To idealne miejsce dla turystyki rodzinnej, weekendowej i rekreacyjnej. Znane są również najcenniejsze zabytki historii tej ziemi: drewniane kościoły w Łososinie Górnej, Łukowicy, Kamionce, Słopnicach i Dobrej. W wielu miejscowościach zachowały się wyjątkowe przykłady małopolskiej architektury dworskiej: zespoły parkowo - pałacowe w Laskowej (dwór, kaplica, spichlerz), w Kamienicy (pałac i park), w Niedźwiedziu (willa Władysława Orkana - "Orkanówka", XVII - wieczny dwór w Świdniku (gmina Łukowica). Co ciekawe, wiele z tych obiektów, po przejęciu własności przez urzędy gminne stało się propozycjami dla inwestorów prywatnych. Rejon Limanowej to także znakomita alternatywa dla tych, którzy nie szukają nadmiaru tłoku i zagęszczenia, jakie oferuje obszar Podhala i Zakopanego czy okolic Nowego Targu i Pienin. Dogodna sieć dróg oraz sieć kolejowa ułatwiają zarówno dojazd w rejon Limanowej jak i poruszanie się wśród położonych tutaj miejscowości. Stolica powiatu - Limanowa, oddalona jest od Krakowa o 50 km, od Tarnowa o około 60 km i o około. 56 km od granicy polsko - słowackiej w Niedzicy.
Przez teren powiatu przebiega trasa z Cieszyna, Bielska Białej poprzez Mszanę Dolną w kierunku Krosna i Sanoka oraz wyjątkowo malownicza droga z kierunku północnego: Bochnia, Żegocina, Limanowa do Szczawnicy. Trasa kolejowa biegnie z Nowego Sącza w kierunku Chabówki (linia Kraków - Zakopane). Ogółem sieć dróg powiatowych obejmuje 717 km, a wskaźnik gęstości wynosi 75,3 km/100km² (dla porównania: średnia krajowa to ok.60 km/100 k m², a średnia małopolska to ok. 110 km/100km²).
Ci, którzy często odwiedzają te tereny znają też lokalne atrakcje mniej popularne wśród sezonowych turystów. W miejscowości Szczawa w gminie Kamienica istnieją cztery źródła wód mineralnych stosowanych w kuracjach leczniczych. Wody ze Szczawy wskazane są w chorobach dróg oddechowych, chorobach wrzodowych czy leczeniu nerwic. Kolejną niespodzianką, która może w przyszłości zmienić wizerunek spokojnych wsi są źródła wód geotermalnych w rejonie Poręby Wielkiej w gminie Niedźwiedź. Wydajność źródła wynosi 360 m³ na dobę a woda posiada temperaturę wypływu 42 st. C. Pozwala to myśleć zarówno o wykorzystaniu źródeł jako ekologicznej energii grzewczej jak również planować budowę kompleksu całorocznych basenów geotermalnych. Wiele podobnych miejsc można jeszcze znaleźć w powiecie limanowskim. Być może już wkrótce rozpocznie się budowa zbiornika wodnego w Młynem na rzece Łososina. Wraz z powstaniem Związku Gmin Dorzecza Rzeki Łososina powinno to doprowadzić do aktywizacji turystycznej i gospodarczej jednego z najpiękniejszych zakątków regionu. Projekt, przewiduje m. in. kompleksowe zagospodarowanie obrzeży zbiornika z przeznaczeniem na funkcję rekreacyjną, sportową i mieszkalną.
Schroniska i bacówki: Turbacz (109 miejsc), Stare Wierchy (22 miejsca), Maciejowa (20 miejsc), Luboń Wielki (10 miejsc), Trzy Korony (49 miejsc), Orlica (39 miejsc), Jaworzyna Krynicka (33 miejsca ), Hala Łabowska (50 miejsc), Przehyba (80 miejsc), Rozdziele (20 miejsc).
Inne hotele działające w mieście
Konkurencja ze strony już istniejących hoteli nie będzie zagrożeniem dla planowanej inwestycji, gdyż obiekty już działające są znacznie mniejsze, gorzej wyposażone i oferują usługi o gorszym standardzie.
1. Nazwa: Limanowski Dom Kultury - Hotel "Złoty Brzeg"
Liczba gwiazdek: jedna
Położenie: hotel jest usytuowany w samym sercu miasta i wraz z Limanowskim Centrum Kultury oraz restauracją Siwy Brzeg tworzy centrum konferencyjne.
Ulica: Rusa 44
Forma własności: komunalna
Forma prawna: gminna samorządowa jednostka organizacyjna
Cena noclegu: 25 - 30 zł
Cena noclegu z wyżywieniem: 50 zł
Miejsca noclegowe: 56
- 2 apartamenty, w cenie od 100 do 150 zł,
- 8 pokoi 2 - osobowych w cenie od 60 do 86 zł,
- pokoje 3 - osobowe w cenie od 75 do 90 zł,
- pokoje 4 - osobowe w cenie od 100 do 120 zł.
Wyposażenie: pokoje z łazienkami, w pokoju: TV, telefon.
Doba hotelowa: od 14.00 do 11.00.
Dodatkowe informacje: obsługa w językach angielskim, niemieckim, rosyjskim; 2 sale konferencyjne - razem 350 miejsc (50 + 300), w obiekcie: drink bar, bilard, solarium, siłownia, gabinet kosmetyczny, garaże, parking,
2. Nazwa: Hotel - Restauracja "Jawor"
Liczba gwiazdek: dwie
Ulica: Pilotów 2
Forma własności: prywatna
Forma prawna: zakład prywatny bez formy prawnej
Cena noclegu z wyżywieniem: 45 - 65 zł
Miejsca noclegowe: 56
- pokoje 1 - osobowe w cenie od 60 do 80 zł,
- pokoje 2 - osobowe w cenie od 82 do 106 zł,
- pokoje 3 - osobowe w cenie od 90 do 126 zł,
Wyposażenie: pokoje z łazienkami, w pokoju: TV, telefon, większość pokoi z balkonami.
Doba hotelowa: od 14.00 do 11.00.
Dodatkowe informacje: dwie klimatyzowane sale konferencyjne.
3. Nazwa: Ośrodek Wczasowo-Sportowy - Hotel
Liczba gwiazdek: brak
Ulica: Władysława Jagiełły 11
Forma własności: prywatna
Forma prawna: zakład prywatny bez formy prawnej.
CHARAKTERYTYKA PRZYSZŁEGO HOTELU
Nazwa: Hotel "Limanovianka"
Liczba gwiazdek: trzy
Położenie: Hotel położony będzie ok. 2 km od centrum miasta w dzielnicy Sowliny.
Liczba pokoi: 60
Miejsca noclegowe: 150
- 3 apartamenty, w cenie od 200 do 400 zł,
- 10 pokoi 1 - osobowych w cenie od 70 do 110 zł,
- 20 pokoi 2 - osobowych w cenie od 90 do 120 zł,
- 20 pokoi 3 - osobowych w cenie od 120 do 150 zł,
- 10 pokoi 4 - osobowych w cenie od 150 do 200 zł.
Liczba kondygnacji: 3
Wygląd zewnętrzny: styl zakopiański (spadzisty dach, piętra ustawione w kierunku prostopadłym do części parterowej, ustawiony na wysokich podmurówkach murowanych z łamanego kamienia. Podmurówki, z uwagi na ukształtowanie terenu, miały różną wysokość, ściany z drewnianych płazów - drewnianych pni przeciętych wzdłuż na pół, dach pokryty gontem.
Wyposażenie zewnętrzne: garaż, parking strzeżony, stanowiska dla autokarów, duży ogród, staw z rybami.
Instalacje i urządzenia techniczne: klimatyzacja w części usługowej i mieszkaniowej, wentylacja w całym budynku, zabezpieczenia przeciwpożarowe, czujki dymu, oznaczenie wyjść ewakuacyjnych, winda osobowa, winda techniczna, zimna i ciepła woda przez całą dobę, telefon w recepcji przeznaczony dla gości, oświetlenie dostosowane do pomieszczeń, instalacja radiowo - telewizyjna.
Wyposażenie części usługowej: duża sala konferencyjna (100 osób), dwie małe sale konferencyjne (25 osób), restauracja, sauna, jacuzzi, basen, siłownia, sala bilardowa, kafejka internetowa, solarium, kręgielnia, kwiaciarnia, bar, kawiarnia, kiosk, biblioteka, kantor, bankomat, sklepik z pamiątkami, fryzjer, budka telefoniczna
Usługi w ramach oferty standardowej: room service czynny do godziny 22:30, obsługa bagażowa, przechowalnia bagażu, depozyt, opieka medyczna w razie nagłych wypadków, punkt wymiany walut, usługi gastronomiczne, sale konferencyjne i sale balowe, wypożyczalnia sprzętu rekreacyjnego, pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny gości, zmiana pościeli i ręczników co dwa dni.
Personel: pracownicy recepcji (wykształcenie wyższe lub średnie specjalistyczne, znajomość dwóch języków obcych, w tym jednego biegle), pracownicy obsługujący (wykształcenie średnie, podstawy języka angielskiego).
Dodatkowa oferta: organizacja konferencji, szkoleń, zjazdów, studniówek, wesel, przyjęć pierwszo-komunijnych, zabaw noworocznych, przyjęć itp.
Węzeł recepcyjny
Węzeł recepcyjny odgrywa bardzo istotną rolę w funkcjonowaniu hotelu, gdyż recepcja reprezentuje obiekt na zewnątrz. W projektowanym hotelu węzeł będzie ściśle powiązany z innymi jednostkami obsługowymi, a także zostanie podzielony na dwie oddzielne części: zewnętrzną (ogólnodostępną, reprezentacyjno-usługową) oraz wewnętrzną (funkcjonalno-dyżurną).
Część zewnętrzna stanowiąca wizytówkę hotelu, najtrwalej zapisuje się w pamięci turystów i innych klientów. Pierwszy kontakt pozostawia najczęściej trwały ślad, który w przyszłości może być przesłanką do ewentualnego powrotu, a także skuteczną reklamą wśród rodziny i znajomych odwiedzających. Potrzeby gości muszą być zaspokajane nawet już na parkingu. Goście powinni mieć zapewnione łatwe dojścia z ulicy i podjazd pod obiekt. Wszystkie elementy wyposażenia technicznego musza być projektowane pod kątem ułatwień i zapewnienia bezpieczeństwa. W drodze do recepcji nie mogą znajdować się żadne bariery (np. stopnie, progi). Konieczne jest również odpowiednie oświetlenie, oznakowanie i szerokie drzwi (z automatycznym otwieraniem), które umożliwią w pełni swobodne przejście z bagażami. Przed wejściem niezbędne są maty zatrzymujące zanieczyszczenia. Recepcja w hotelu ustawiona zostanie na wprost wejścia, by obsługa mogła natychmiast zająć się gościem i jego bagażem. Powierzchnia hallu recepcyjnego będzie stosunkowo niewielka, aby pomieszczenia w bezpośrednim sąsiedztwie recepcji mogły być odpowiednio przestronne. Całość tej części budynku zostanie wkomponowana w halę atrialną, w której znajdą się także windy do przewozu osób i towarów. Nie zabraknie również zieleni, sztucznego oświetlenia i klimatyzacji. W hallu recepcyjnym zostanie urządzona stała ekspozycja rzeźb i obrazów wykonywanych przez miejscowych artystów ludowych. Wystrój hallu będzie się zmieniał stosownie do zmieniających się pór roku. W lecie będzie dominowało oświetlenie żółte i zielone, a w sezonie zimowym niebieskie i białe. Posadzka całego węzła wykonana z płyt ceramicznych i wykładzin PCV umożliwi łatwe utrzymanie czystości. Dobór materiałów wykończeniowych i wyposażenia znajdującego się w hallu zostanie określony w projekcie wnętrz. W hallu recepcyjnym znajdzie się również miejsce do chwilowego odpoczynku, węzeł komunikacji i transportu pionowego (klatki schodowe i winda osobowa), mniejsze punkty handlowo-usługowe, elementy informacyjno-reklamowe w formie tablic, monitorów, posterów itp. W części wypoczynkowej znajdą się: fotele, stoliki, donice z roślinnością, lampy oświetlenia ogólnego, dodatkowa wykładzina oraz popielnice. Małe punkty handlowo-usługowe rozmieszczone zostaną w wydzielonych pasażach w bezpośrednim sąsiedztwie, a niektóre na obszarze hallu. Część wewnętrzna również odgrywa bardzo ważną rolę w węźle recepcyjnym, gdyż wpływa bezpośrednio na sprawność obsługi oraz organizację pracy. W jej skład wchodzą lada recepcyjna oraz inne elementy wyposażenia technicznego, a także niewidoczne dla gości zaplecze biurowe recepcji z pomieszczeniem dla kierownika i pozostałych pracowników zajmujących się finansami. W dalszej części znajdą się szatnie, pomieszczenia gospodarcze oraz wydzielone pomieszczenie na składanie depozytów.
Część mieszkaniowa
Apartamenty: powierzchnia to średnio 20 m²; duże okna, wyjście na taras, łóżko 2-osobowe o wymiarach 160 x 220 cm, dwa stoliki z lampkami nocnymi, szafki przy łóżku, dwudrzwiowa szafa na ubrania o głębokości 70 cm z 10 wieszakami, biurko z krzesłem, lustro i wieszak ścienny na odzież wierzchnią, wykładzina dywanowa, 5 lamp sufitowych, radio, odtwarzacz DVD i CD, telefon, telewizja (programy telewizyjne z platformy cyfrowej), komputer z dostępem do Internetu, torba na bieliznę do prania, firanki w oknach, zasłony, rolety zaciemniające, rolety przepuszczające, kosz na śmieci, minibarek, lodówka, materiały informacyjne dotyczące hotelu i usług jakie oferuje, dzienniki ogólnopolskie, gazety regionalne.
Pokoje 1 - osobowe: powierzchnia to średnio 11 m²; duże okna, wyjście na mały balkon, łóżko 1-osobowe o wymiarach 90 x 200 cm, stolik z lampką nocną, szafka przy łóżku, szafa na ubrania o głębokości 60 cm z trzema wieszakami, biurko z krzesłem, lustro i wieszak ścienny na odzież wierzchnią, wykładzina dywanowa, 2 lampy sufitowe, radio, telefon, telewizja (programy telewizyjne z platformy cyfrowej), komputer bez dostępu do Internetu, torba na bieliznę do prania, firanki w oknach, zasłony, kosz na śmieci, środki do czyszczenia odzieży i obuwia, rolety zaciemniające, materiały informacyjne dotyczące hotelu i usług jakie oferuje, dzienniki ogólnopolskie, gazety regionalne.
Pokoje 2 - osobowe: powierzchnia to średnio 15 m²; duże okna, wyjście na mały balkon, łóżko 2-osobowe o wymiarach 140 x 200 cm, stolik z lampką nocną, szafka przy łóżku, szafa na ubrania o głębokości 60 cm z sześcioma wieszakami, biurko z krzesłem, lustro i wieszak ścienny na odzież wierzchnią, wykładzina dywanowa, 3 lampy sufitowe, radio, telefon, telewizja (programy telewizyjne z anteny satelitarnej), torba na bieliznę do prania, firanki w oknach, zasłony, kosz na śmieci, środki do czyszczenia odzieży i obuwia, materiały informacyjne dotyczące hotelu i usług jakie oferuje, gazety regionalne.
Pokoje 3 - osobowe: powierzchnia to średnio 18 m²; jedno łóżko 1-osobowe o wymiarach 90 x 200 cm, jedno łóżko piętrowe o wymiarach 140 x 200 cm, dwa stoliki z lampką nocną, szafa na ubrania o głębokości 60 cm z dziewięcioma wieszakami, lustro i wieszak ścienny na odzież wierzchnią, wykładzina, 3 lampy sufitowe, radio, telewizja (programy telewizyjne z anteny naziemnej), torba na bieliznę do prania, firanki w oknach, zasłony, kosz na śmieci, środki do czyszczenia odzieży i obuwia, materiały informacyjne dotyczące hotelu i usług jakie oferuje, gazety regionalne.
Pokoje 4 - osobowe: powierzchnia to średnio 21 m²; dwa łóżka piętrowe o wymiarach 140 x 200 cm, dwa stoliki z lampką nocną, szafa na ubrania o głębokości 60 cm z dziewięcioma wieszakami, lustro i wieszak ścienny na odzież wierzchnią, wykładzina, 3 lampy sufitowe, telewizja (programy telewizyjne z anteny naziemnej), torba na bieliznę do prania, firanki w oknach, zasłony, kosz na śmieci, środki do czyszczenia odzieży i obuwia, materiały informacyjne dotyczące hotelu i usług jakie oferuje.
Wszystkie pokoje będą miały pewne elementy stylu góralskiego (np. ciupażka na ścianie, strój góralski w szafie itp.) Przy doborze kolorów należy mieć na uwadze skojarzenia i uczucia jakie one wywołują u ludzi. Zasadę tą należy stosować nie tylko do części mieszkaniowej, ale do całego wnętrza budynku. Zimne kolory (czarny, ciemnoniebieski, błękitny, fioletowy) wprowadzają w spokojny nastrój, łagodzą wzburzone myśli i uczucia. Kolory ciepłe (czerwień, purpura, róż, złoto) są pełne radości, dobrze widoczne, nadają wszystkiemu mocniejszy wyraz. Działają poza tym aktywizująco, dodają otuchy. Przykładowo, uważa się, że kolor zielony służy sercu. Reguluje krążenie krwi, ułatwia głębokie oddychanie. Działa odprężająco. Kolor zielony niewątpliwie kojarzy się z naturą. Naturalnie zielone rzeczy wywołują uczucie spokoju i bezpieczeństwa. Czysta, nieskażona zieleń jest uważana za kolor zarezerwowany, który nie jest ani ciepły, ani zimny i w związku z tym pełni rolę koloru równoważącego. Wskazany jest dla nadmiernie aktywnych, mających trudności z podejmowaniem decyzji i zachowaniem jasności sądów, zwiększa optymizm, wiarę w siebie i innych. Niewskazany dla potrzebujących energii do działania, sprzyja nudzie powolności i bierności. Kolor zielony jest więc jednym z tych które najlepiej nadają się do użycia w części mieszkaniowej hotelu.
Węzeł higieniczno - sanitarny
Węzeł higieniczno-sanitarny ma zapewnić jego użytkownikom komfort w korzystaniu z urządzeń służących do zachowania higieny. Dla oszczędności w pobieraniu wody zastosowane zostanie automatyczne dozowanie oraz regulacja temperatury wody. Grzejniki wyposażone w zawory termostatyczne umożliwią odpowiednią regulację i zapewnią ochronę przed poparzeniem. Brodziki zostaną wykonane z tworzywa sztucznego. Ciepła woda będzie utrzymana w bezpiecznej temperaturze 30 - 500 st. C.
Łazienki przy apartamentach: powierzchnia to 15 m², duża wanna z baterią i natryskiem, kabina natryskowa, jacuzzi, umywalka z blatem, toaleta, papier toaletowy, osłona wanny i kabiny natryskowej, mydelniczka z mydłem, wieszaki na ręczniki, szklanka, torba higieniczna, lustro z oświetleniem bocznym, dwa gniazdka elektryczne, oświetlenie górne, suszarka do włosów, dwa ręczniki, dywanik przy wannie i kabinie natryskowej, kosz na śmieci, dozownik do mydła płynnego, ręczniki papierowe, wieszaki ścienne, waga osobowa, szlafrok, suszarka do rąk.
Łazienki przy pokojach 1 - osobowych: powierzchnia to 5 m², wanna z baterią i natryskiem, kabina natryskowa, umywalka z blatem, toaleta, papier toaletowy, osłona kabiny natryskowej, mydelniczka z mydłem, wieszaki na ręczniki, szklanka, torba higieniczna, lustro z oświetleniem bocznym, jedno gniazdko elektryczne, oświetlenie górne, suszarka do włosów, ręcznik, dywanik przy wannie i kabinie natryskowej, kosz na śmieci, dozownik do mydła w płynie, ręczniki papierowe, wieszaki ścienne, waga osobowa, szlafrok, suszarka do rąk.
Łazienki przy pokojach 2 - osobowych: powierzchnia to 5 m², wanna z baterią i natryskiem, kabina natryskowa, umywalka z blatem, toaleta, papier toaletowy, osłona kabiny natryskowej, mydelniczka, wieszaki na ręczniki, torba higieniczna, lustro, dwa gniazdka elektryczne, oświetlenie górne, suszarka do włosów, dwa ręczniki, dywanik przy wannie, kosz na śmieci, dozownik do mydła w płynie, ręczniki papierowe, wieszaki ścienne, szlafroki.
Łazienki dla pokojów 3 - osobowych i 4 - osobowych (osobne dla kobiet i mężczyzn, dwie takie łazienki przypadają na cztery pokoje): powierzchnia to 5 m², kabina natryskowa, umywalka z blatem, toaleta, osłona kabiny natryskowej, mydelniczka, wieszaki na ręczniki, torba higieniczna, lustro, dwa gniazdka elektryczne, oświetlenie górne, ręczniki, dywanik przy wannie, kosz na śmieci, dozownik do mydła w płynie, ręczniki papierowe, wieszaki ścienne.
We wszystkich łazienkach na terenie hotelu zastosowane będą rozwiązania architektoniczne, które zabezpieczą urządzenia infrastruktury technicznej przed dostępem osób nie uprawnionych.
Część gastronomiczna
W skład pionu gastronomicznego hotelu będą wchodzić restauracja, minibar i kawiarnia.
Restauracja obok kuchni typowo polskiej, będzie przygotowywała narodowe dania naszych południowych sąsiadów, a także dania regionalne Podhala i całej Małopolski. W przestronnym pomieszczeniu znajdą się prostokątne stoły o wysokości 70 cm. oraz krzesła z oparciami. Na stołach umieszczone zostaną kwiaty i małe świece. Restauracja podobnie jak cały obiekt, musi mieć w sobie pewne elementy charakterystyczne dla kultury i tradycji góralskiej. Obok dań głównych i deserów dostępne będą napoje alkoholowe. Obsługą kelnerów zajmą się kelnerzy. Jeżeli dania zostaną ustawione na stole szwedzkim, wtedy goście sami biorą dania, które chcą spożyć. W minbarze dostępne będą potrawy typu fast-food (zapiekanki, hamburgery itp.). Czas przygotowania posiłku będzie krótszy niż w przypadku restauracji, a klienci jeść będą w przygotowanych do tego miejscach na zewnątrz budynku. Kawiarnia jako miejsce spotkań towarzyskich będzie miało charakter bardziej kameralny. W ofercie dla korzystających z niej klientów znajdą się: gorące i zimne napoje (kawa, herbata, woda mineralna, napoje gazowane, soki itp.), wyroby cukiernicze (ciastka, wata cukrowa, ciasteczka, galaretki), a w okresie letnim również lody włoskie. Dla funkcjonowania wymienionych obiektów niezbędne jest odpowiednie zaplecze, w którego składzie znaleźć się będą musiały m.in.: kuchenki gazowe, kuchenki mikrofalowe, grille, lodówki, zamrażarki, zmywarki itp.
Część administracyjna
Zespół administracyjny tworzą pracownicy najważniejsi, z punktu widzenia funkcjonowania obiektu. Odpowiadają za to, żeby hotel przynosił jak największe zyski, dlatego zatrudniani do pracy na tych stanowiskach powinni mieć odpowiednie wykształcenie i doświadczenie. Zaplecze kierowniczo - finansowe hotelu opiera się o następujące jednostki organizacyjne: kierownictwo hotelu, dział administracyjny, dział marketingu, dział księgowy, dział techniczny, dział rozliczeń i kalkulacji oraz dział kadrowy.
Wnioski
Hotel "Limanovia" położony w tak atrakcyjnym pod względem turystycznym miejscu, jakim jest Beskid Wyspowy z pewnością odniesie sukces. W mieście brakuje miejsc noclegowych, a funkcjonujące obecnie hotele nie zadowalają bardziej wymagających gości. Nowy hotel spełni oczekiwania każdego turysty.