Witamina B12, zwana inaczej kobalaminą, jest złożonym związkiem kompleksowym kobaltu. Podobnie jak inne witaminy grupy B, również i witamina B12 bierze udział w przemianie białkowej, tłuszczowej i węglowodanowej. Ma także wpływ na przemianę materii, pracę mięśni, wzrost, pobudza apetyt oraz ułatwia przemianę tłuszczu i żelaza. witamina ta uczestniczy również w tworzeniu czerwonych ciałek krwi, zapobiega niedokrwistości. Jest także konieczna do prawidłowej syntezy kwasów nukleinowych i wpływa na prawidłowe działanie układu nerwowego.

Źródłem witaminy B12 jest mleko i jego przetwory (kefir, śmietana, jogurt, sery twarogowe), wieprzowina, szynka, makaron jajeczny, piersi kurczaka i baleron (zawartość w 100g produktu wynosi poniżej 1mg). Od 1 do 5 mg witaminy B12 w 100g zawierają sery dojrzewające, cielęcina, wołowina, szynka wołowa, ryby (morszczuki, dorsze, flądry i mintaje) oraz jaja. Zawartość witaminy B12 w granicach 5-20 mg (w 100 g produktu) posiadają ryby (pstrągi, makrele, śledzie) i króliki, a powyżej 20 mg szczupaki, nerki i wątroby.

Zapotrzebowanie dobowe na witaminę B12 wynosi ok. 3 mg na osobę dorosłą. Natomiast dla niemowląt i dzieci jest nieco mniejsze (niemowlęta ok. 05-1,5 mg natomiast dzieci w wieku od roku do sześciu lat ok.2,0 - 2,5 mg).