Zofia Kossak

Problematyka

„Pożoga” Zofii Kossak-Szczuckiej to niezwykły zapis tego, co działo się na Wołyniu w latach 1917-1919. Pisarka zgromadziła w swej powieści ogrom wspomnień, wcielając się w rolę obserwatora przemian społeczno-politycznych, jakie miały miejsce na Kresach. Swoich zapisków nie zostawia jednak bez komentarza, próbując niejednokrotnie dociec, dlaczego w tak krótkim czasie ludzie potrafili całkowicie zmienić swój stosunek do drugiego człowieka i stłumić emocje. Z drugiej strony wnikliwa obserwacja otaczających ją realów każe jej stawiać pytania o dalsze losy ojczyzny i Kresów, które są dla niej miejscem absolutnie niezwykłym.

Właśnie w tej wyjątkowości Kresów badacze literatury upatrują ważnej kwestii dla interpretacji „Pożogi”, zaliczając ją do utworów, w których mowa o arkadii i jej utracie. Rzeczywiście w pierwszym rozdziale pisarka wprowadza czytelnika do świata mlekiem i miodem płynącego, gdzie każdy najmniejszy skrawek nowosielickiego majątku zachwyca swym pięknem. Ludzie żyją tu w zgodzie, służba traktowana jest, jak część familii, życie toczy się w spokoju, zgodnie z rytmem natury, który nadaje ton codziennym sprawom. Nie bez znaczenia pozostaje tu piękny, literacki język pisarki, który miejscami podsuwa na myśl podobieństwo do „Pana Tadeusza”. Zachwycający świat wołyńskich krajobrazów sprawia, że chce się tam być. Kolejne rozdziały pokazują, jak ten raj na ziemi niszczony i bezczeszczony jest kawałek po kawałku. Wszystko zostaje obrócone w ruinę: ludzkie życia, kończące się w straszliwych męczarniach, całe dwory i pałace równane z ziemią, bezmyślnie niszczone bezcenne dzieła sztuki i kultury, a wreszcie rozkradane pieniądze, kosztowności, konie i ogromne ilości alkoholu. Na końcu przepada nawet nadzieja, którą żyli Polacy na Kresach, oczekujący każdego dnia polskich wojsk, które ich uratują, ocalając dawny świat. W tym kontekście „Pożoga” staje się historią o utraconej arkadii.

Z drugiej strony niektórzy badacze doszukują się w powieści Zofii Kossak-Szczuckiej przykładu literatury „sowietologicznej”, która wprawdzie powstawała nieco później, bo w czasach stalinowskich, ale porusza ten sam problem, którym jest nuda. Wszechobecna nuda towarzyszy bolszewikom, gdy brakuje im nadziei, ale też nuda, wynikająca z ograniczania ludzi pod względem duchowości i nauki, aby sprowadzić ich życie do wykonywania  tylko potrzeb fizjologicznych. W świecie bolszewików nie ma potrzeby piękna, sztuki czy kultury. Ten świat jest niszczony wraz z kolejnymi płonącymi dworami i mordowaną w bestialski sposób inteligencją. W świece bez Boga ludzie stają się obojętni na cierpienie drugiego człowieka, nie mają potrzeb twórczych, stają się wręcz bezmyślni i coraz bardziej odczłowieczeni.

Powieść Kossak-Szczuckiej to także ważny dokument historyczny, pokazujący jak ważne dla Polaków były Kresy, które zresztą pisarka nazywa swoją ojczyzną i z którymi trudno było jej się pożegnać. Kossak-Szczucka nie ma wątpliwości, że są to polskie ziemie, o których zapomniała odradzająca się Rzeczpospolita, a które posiadają ogromną ilość żyznych pól, bajecznych krajobrazów i cudownych wspomnień, w których walka o ojczyznę jest zawsze na pierwszym miejscu. Autorka – choć zawiedziona decyzjami rodaków – ma nadzieję, że powróci na Wołyń: „Ślubujemy jej powrócić, gdy tylko pierwsza możność powrotu nadejdzie, ślubujemy jej pozostać wtedy aż do końca…”.

Wreszcie „Pożoga” pokazuje wydarzenia, które przez wielu zostały pominięte lub zapomniane, a które pozostają aktualne nawet w dzisiejszych czasach. Rzeź wołyńska to nie tylko tragiczny rok 1944. Początek antypolskiej polityki miał miejsce już latach 1917-1919 na Wołyniu i Podolu, gdzie dokonywano pogromów najpierw na „burżujach”, a potem na Lachach. Źródeł tych straszliwych wydarzeń należy szukać w działaniach bolszewickich agitatorów, którzy zmanipulowali ludność chłopską, zachęcając ją do współuczestniczenia w zbrodni dla korzyści materialnych i w imię pozornej równości, a następnie zachęcali do mordowania Polaków.

Pisarka porusza także temat idei wolnej Ukrainy, która rodzi się w tym czasie i wytyka Ukraińcom brak podstaw kulturowych do stworzenia państwa: „Do chaosu i zamętu, jaki panował w biurach i organizacjach władzy, przyczyniał się niemało świeżo wprowadzony urzędowy język ukraiński. Nikt go nie rozumiał. Śpiewne i ładne narzecze ruskie, znane każdemu na kresach, używane przez lud miejscowy, nie mogło zastąpić języka. Jako narzecze analfabetów, służące im tylko do rozmów prywatnych, nie posiadało całego mnóstwa wyrazów, koniecznych, gdy chodziło o wyrażenie każdej myśli szerszej, głębszej, niezwiązanej bezpośrednio z robotą przy roli lub codziennym chłopskim życiem”. Był to skutek działalności władz carskich, a potem bolszewickich, kiedy to Rusini byli skutecznie odsuwani od edukacji. Dzięki czemu łatwo było ich zmanipulować.

Właśnie w tym miejscu można szukać jednego z ważniejszych problemów, poruszonych w „Pożodze” Kossak-Szczuckiej, a jednocześnie wbrew pozorom problemu nadal aktualnego. Pisarka pokazała bowiem swoimi wspomnieniami bardzo prosty mechanizm, który stosowali bolszewicy i komuniści. Dbając o otępianie ludzi, odsunięcie ich od nauki, kultury, sztuki i religii, Sowieci przygotowywali sobie społeczeństwo, którym będzie łatwo sterować w dowolnym kierunku. Skutkiem tych działań był mord na tysiącach niewinnych ludzi. Lektura „Pożogi” jest lekcją, którą warto odrobić, aby ta straszna historia wypełniona niewyobrażalnym cierpieniem ludzkim już nigdy nie mogła mieć miejsca.

Potrzebujesz pomocy?

XX-lecie (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.