Jacek Dukaj

Katedra - pytania i odpowiedzi

O co chodzi w „Katedrze” Dukaja?

„Katedra” to opowiadanie science fiction o głęboko filozoficznym wydźwięku, w którym Jacek Dukaj bada granice między nauką a duchowością, światem materialnym a metafizyką. Głównym bohaterem opowiadania nie jest, jak się początkowo wydaje, Izmir, lecz ksiądz Pierre Lavone, wysłannik Kościoła katolickiego, który udaje się na planetoidę zwaną „Rogiem”. Znajduje się tam tajemnicza, organiczna struktura, tzw. Katedra wybudowana wokół ciała świętego Izmira, który przed laty poświęcił życie, by uratować innych. 

Misją księdza Lavone’a jest zbadanie charakteru Katedry i określenie, czy mamy do czynienia z cudem, organizmem, technologią, czy być może nową formą bytu duchowego. W miarę jak bohater przebywa przy Katedrze, doznaje mistycznych wizji, jego ciało i psychika podlegają przemianie – zanikają choroby, pojawia się dziwna więź z tym miejscem. Lavone staje się nie tylko świadkiem, ale i uczestnikiem czegoś, czego jego rozum nie jest w stanie w pełni pojąć. 

Finał opowiadania pozostaje niedopowiedziany. Lavone podejmuje decyzję, by pozostać przy Katedrze i oddać się dalszemu poznaniu tego bytu. Całość utworu stanowi więc refleksję nad losem człowieka w obliczu niewyjaśnionej siły – może boskiej, może technologicznej – oraz nad potrzebą sensu, który wykracza poza logikę i materię. 

Czego symbolem jest Katedra? 

Katedra w opowiadaniu Dukaja odgrywa wielowarstwową rolę symboliczną. Przede wszystkim jest symbolem sacrum: tajemnicy bytu, obecności czegoś większego niż człowiek, czegoś, co wymyka się naukowemu poznaniu. Kształtem przypomina gotycką świątynię, co budzi skojarzenia religijne, ale jednocześnie jest strukturą organiczną i żywą, która potrafi wchodzić w interakcję z ludźmi. 

Katedra uzdrawia, wpływa na psychikę i ciało człowieka, zmienia go nie tylko fizycznie, ale i duchowo. Może być rozumiana jako symbol duchowego przebudzenia, przestrzeń, gdzie człowiek porzuca ograniczenia cielesności i rozumu, by stać się częścią czegoś większego; może Boga, może zbiorowej świadomości, może technologicznie rozwiniętej formy istnienia. 

Dla księdza Lavone’a staje się ona metaforą wiary i cudu, dla Gazego – uzdrowieniem, dla niektórych – zagrożeniem. Katedra może też symbolizować niebezpieczeństwo utraty tożsamości, gdy człowiek zatraca się w absolutnym połączeniu z czymś innym. Ostatecznie Dukaj nie daje jednoznacznej odpowiedzi, czym Katedra jest, ale właśnie ta niejednoznaczność czyni z niej symbol poznania granicznego, duchowego oraz technologicznego. 

Jaka jest narracja w „Katedrze”? 

Narracja prowadzona jest w trzeciej osobie czasu przeszłego, ale bardzo bliska jest perspektywie głównego bohatera – księdza Lavone’a. Dzięki temu czytelnik poznaje nie tylko wydarzenia zewnętrzne, ale przede wszystkim świat przeżyć wewnętrznych, przemian duchowych i psychicznych bohatera. Taki sposób narracji pozwala na zbudowanie nastroju zagadki, niepokoju, mistycyzmu. 

Styl narracyjny Dukaja jest charakterystyczny: pełen erudycyjnych odniesień, łączący język techniczny z filozoficznym i poetyckim. Dzięki temu narracja nie tylko opowiada historię, ale wprowadza czytelnika w specyficzny nastrój metafizycznego niepokoju. Wewnętrzne monologi Lavone’a, jego pytania, obserwacje i refleksje pogłębiają wymowę tekstu i czynią z „Katedry” opowiadanie nie tylko science fiction, ale i egzystencjalną medytację

Kim był Izmir Predú? 

Izmir Predú to postać legendarna i święta; nieobecny bohater, wokół którego toczy się akcja opowiadania. Przed laty był uczestnikiem misji na planetoidzie Róg. Gdy zabrakło tlenu, popełnił samobójstwo, by inni członkowie wyprawy mogli przeżyć. Jego heroiczna śmierć stała się źródłem legendy, a z czasem również podstawą kultu. W miejscu jego pochówku wyrosła Katedra – niezwykła struktura, która zdaje się łączyć cechy architektury, organizmu i sacrum. 

Izmir jest symbolem poświęcenia, bezinteresownej ofiary, ale też duchowego punktu zwrotnego, wokół którego formuje się nowy sposób pojmowania istnienia. Choć nie występuje bezpośrednio w fabule, jego obecność duchowa, pamięć i wpływ są kluczowe. Być może to właśnie Izmir w jakiś sposób „żyje” dalej w Katedrze. Jego osoba staje się również testem dla Lavone’a. Pytaniem o to, czy jesteśmy w stanie uznać świętość tam, gdzie nie da się jej dowieść naukowo. 

Dlaczego „Katedra” to fantastyka naukowa? 

„Katedra” Jacka Dukaja należy do nurtu ambitnej fantastyki naukowej, czyli takiej, która przekracza granice gatunku, by stawiać fundamentalne pytania o ludzką egzystencję. Na poziomie fabularnym opowiadanie zawiera klasyczne elementy science fiction: obca planetoida, podróże międzyplanetarne, nowoczesne technologie, eksploracja nieznanych organizmów. 

Ale jednocześnie „Katedra” zawiera w sobie głęboką refleksję filozoficzną i teologiczną. To nie tylko opowieść o badaniu tajemniczej struktury, ale też o duchowym przebudzeniu, o starciu dwóch porządków: rozumu i wiary. Katedra może być zarówno wynikiem ewolucji biotechnologii, jak i objawieniem. Dukaj celowo zostawia tę dwuznaczność, by czytelnik musiał samodzielnie dokonać interpretacji. 

To właśnie połączenie technicznej wizji przyszłości z metafizyczną niejednoznacznością czyni z „Katedry” wybitne dzieło fantastyki naukowej, która nie skupia się na akcji czy technologii, ale na pytaniach: kim jesteśmy? Czy istnieje coś poza materią? Co oznacza duchowe zjednoczenie? 

Potrzebujesz pomocy?

Współczesność (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.