Przejdź na stronę główną Interia.pl

Sposób na Alcybiadesa

Edmund Niziurski

Streszczenie szczegółowe

Rozdział I

Po maturze Ciamciara robi remanent swoich szpargałów. Wśród różnych drobiazgów znajduje SPONĘ. Wraca pamięcią do czasów klasy VIII, kiedy wszystko się wydarzyło. Wspomina grono pedagogiczne - każdego profesora, z jego wadami lub słabymi stronami. Najważniejsze wydarzenie z tego okresu wiąże się z nim oraz z jego przyjaciółmi - Józiem Pędzelkiewiczem, Zasępą, Słabiszewskim zwanym “Słabym”. Oszukiwali oni idealnego sposobu na “gogów”, który zapewniłby im komfort bezpiecznego przechodzenia z klasy do klasy, bez przesadnego wysiłku ze strony uczniów. Jednak Dyr i wychowawca Żwaczek postanawiają temu zaradzić.

Rozdział II

Dyrekcja postanawia sprawdzić przyczynę nieuctwa w klasie VIII a. Wysyła psychologa, który stwierdza, że wina leży po stronie szkoły. Pada postanowienie, by uczniów prowadzić metodycznie. Wtedy cała “czwórka” w tzw. melinach - Wędzarni lub Obserwatorium dyskutowała nad znalezieniem skutecznego sposobu na “gogów”. Szukali pomocy u uczniów klas starszych. Kolega Alibaba z jedenastej uświadomił ich, że takiego sposobu starsi nie znają. Postawa VIII-klasistów wpłynęła niekorzystnie na pozostałe klasy, dlatego postanowiono coś z tym zrobić.

Rozdział III

Ciamciara nieustannie myśli nad sytuacją, w jakiej się znaleźli. Podczas lekcji chemii, zamyślony - wezwany do doświadczenia, odkręca kurek i powoduje wybuch. Wydarzenie to pogorszyło jeszcze bardziej sytuację klasy VIII. Czwórka przyjaciół zaczyna intensywnie poszukiwać sposobu. W tym celu udają się ponownie do Alibaby, ale ten nie podaje im żadnej informacji. Postanawiają więc udać się do Kickiego, ten jednak odsyła ich do Lepkiego z X klasy, zwanego Szekspirem.

Rozdział IV

Ciamciara z kolegami idą na salę gimnastyczną, gdzie “Szekspir” ma próbę przedstawienia pod tytułem “przebudzenie Afryki”. By dotrzeć do niego udają statystów - Murzynów. Biorą udział w próbie, a gdy dobiega końca, porywają związanego Szekspira. Uciekają przez szkolny ogród. W pobliżu wędzarni postanawiają przy pomocy tortur wydobyć od Szekspira informacje o sposobie. Mimo różnych prób nie udaje im się to, bo Lepki uparcie milczy. Nagle zaczyna bardzo dziwnie się ruszać, a przy okazji uwalnia się z więzów. Goni swoich “porywaczy”, którzy kryją się w wędzarni. Całe wydarzenie widzi pani Więckowska, która przerażona widokiem “gołych Murzynów” wzywa dyrektora i pana Żwaczka. Profesor Żwaczek słusznie podejrzewa, że Murzyni to Ciamciara, Zasępa, Słabiński i Pędzelkiewicz, ponieważ nie powrócili po dużej przerwie na lekcję polskiego. Przyjaciół z opresji ratuje Szekspir tłumacząc, że to próba do sztuki “Przebudzenie Afryki”. Profesor Żwaczek zwalnia ich z lekcji na próbę, a Lepki zobowiązuje ich do uczestniczenia w przygotowaniach do sztuki.

Rozdział V

Następnego dnia Ciamciara z kumplami udają się ponownie do Kickiego, by wyrazić swoje oburzenie z powodu zachowania Szekspira. Chcą go przekupić motorem Pędzla albo rakietą tenisową Ciamciary (której w rzeczywistości nie posiada). Gdy Kicki widzi obiecaną rakietę, podaje im informację, by poszli do Wątłusza Pierwszego (eks-boksera szkoły). Gdy wychodzi na jaw, że rakieta nie należy do Ciamciary - zdenerwowany Kicki chce ich pobić. Dzwonek na lekcję ratuje przyjaciół z opresji. Kolejną przerwę spędzają schowani w szafie ściennej na korytarzu.

Rozdział VI

Aby zakupić sposób, “paczka” otwiera sejf, ale zawartość kasy to zaledwie 7 złotych. Postanawiają sprzedać motor Pędzla, ale z całości spieniężają tylko dętki (za 34 złote). Z kwotą 47 10 gr udają się do Wątłusza Pierwszego, który aktualnie zajmuje się pisaniem wierszy. Ciamciara sprytnie podpowiada mu kilka rymów. Wątłusz czyta napisany wiersz i dopiero wtedy rozmawiają o kupnie sposobu. Okazuje się, że za kwotę, którą posiadają, mogą kupić jedynie sposób na Alcybiadesa. Jest to propozycja śmieszna, gdyż profesor historii - Misiak zwany Alcybiadesem, był uosobieniem niezdarności, ale jednocześnie poczciwości gogowskiej - “Paczka” postanawia się naradzić.

Rozdział VII

Dochodzą do wniosku, że nie mają wyjścia i postanawiają kupić SPONĘ, czyli sposób na Alcybiadesa. Gdy przybywają na dużej przerwie do Wątłusza, ten udaje, że zapomniał sposobu i musi skontaktować się z przyjacielem z X klasy - Szekspirem. Wątłusz wraz z chłopakami udaje się do Szekspira. Ten zabiera ich do Wędzarni i tam prezentuje różne warianty “sposobu na Alcybiadesa” m.in. Pe - SPONA (sposób na piątki), De - SPONA (sposób na uzyskiwanie ocen dostatecznych), Em - SPONA (sposób na przeciętność) oraz wariant NUPUM czyli SPONA Specjalna - Nie uczyć się a pozornie umieć”. “Paczka” wybiera ostatni wariant, a Szekspir obiecuje poszperać w kartotece sposobów i przynieść instrukcję na następny dzień.

Rozdział VIII

Szekspir wywiązuje się z obietnicy i przynosi do Obserwatorium wszystkie potrzebne materiały - charakterystykę Alcybiadesa, dane o znaczeniu praktycznym. Podkreśla również, iż profesor to “typ rzadki, podlega ścisłej ochronie” - tzn. że przez cały rok szkolny zabronione jest stosowanie wszelkich kawałów itp. Wobec innych profesorów również stosowane są takie okresy, dla każdego w innej porze - związanej z ważnymi sytuacjami osobistymi. Ponadto Szekspir przybliża sprawę WAB-u (Wielki Asocjacyjny Bluff) - Uczynki Korzystne Dezorientujące, dostarczanie uspokojenia zwanego Narkotykiem, przynęta w postaci Węża Morskiego czyli Element Dygresyjny - to wszystko jest elementem “sposobu”. Ciamciara i przyjaciele postanawiają działać natychmiast.

Rozdział IX

Pierwsza próba wygląda mało naturalnie - prowadzą Alcybiadesa pod ręce w kierunku szkoły, niosąc mu teczkę i gazetę. Kolejna okazja do wypróbowania “sposobu” nadarzyła się po dużej przerwie. Profesor Alcybiades wraz z uczniami biorącymi udział w przedstawieniu “Przebudzenie Afryki”, wybiera się do Domu Młodzieży. Na boisku panuje ogromne zamieszanie. “Paczka” Ciamciary postanawia działać. Zabierają ciężkie paczki i wraz z Alcybiadesem wyruszają w kierunku przystanku tramwajowego. Uczniowie klasy X robią im kawał, odpychają od tramwaju i jadą sami. Ciamciara przyjeżdża nieco później. Niestety to nie koniec kawałów. Przebierających i charakteryzujących się chłopców, ktoś zamyka od zewnątrz. Wychodzą lufcikiem w oknie. Niestety - prosto na Alcybiadesa i dyrektora Domu Młodzieży. Psotni uczniowie klasy X robią jeszcze jeden dowcip - smarują pastą miejscowych uczniów. Całe szczęście, że przedstawienie, które wystawili - wypadło dobrze.

Rozdział X

Kolejny dzień rozpoczyna próba Wielkiego Bluffu - uczniowie niosą ciężką paczkę (w której jest posąg Katona) - chcą w ten sposób uśpić czujność Alcybiadesa. W szkole ułatwiają mu drogę do pokoju nauczycielskiego. Później przychodzą po mapy, film historyczny, obiecują, że naprawią projektor do wyświetlania filmów, a w końcu, że posąg Katona postawią w swojej klasie. Na dodatek Ciamciara zadziwia Żwaczka - rozmawiając “bardzo mądrze”.

Rozdział XI

Lekcja historii rozpoczyna się ciszą ze strony uczniów, a Zasępa postanawia zapuścić Węża Morskiego. Niestety, nie udaje się, gdyż opowiedziana sytuacja (o wybuchu) nie ma - według Alcybiadesa znaczenia historycznego. Efekt jest wręcz odwrotny - Zasępa i Pędzelkiewicz są gnębieni przez profesora pytaniami historycznymi, a dwóch innych uczniów dostaje oceny niedostateczne. “Paczka” postanawia niezwłocznie wyjaśnić sprawę u “Szekspira”. Ten jednak uświadamia ich, że można zapuszczać tylko dryf historyczny. Ponadto muszą ustanowić dwóch dyżurnych do każdej lekcji, którzy ów dryf przygotowują. Zdradza im również system pytania Alcybiadesa: dzieli nazwiska na cztery grupy - I - historyczne, II - przyrodnicze, III - techniczne, IV - pozostałe. Najpierw pyta z pierwszej grupy potem z II, III i IV, natomiast w grupach układa nazwiska według ilości liter. Szekspir wraz z “paczką” sporządza listę klasy według systemu Alcybiadesa.

Rozdział XII

Dla lepszego opracowania “dryfu historycznego” paczka postanawia zebrać eksponaty historyczne. Początkowo poszukuje w rodzinie Pędzla, u kuzyna numizmatyka. By uwiarygodnić swoje działania postanawiają założyć kółko historyczne (oczywiście w ramach WAB-u). Proszą Alcybiadesa o objęcie opieki i patronatu, a Dyra o pieczęć i lokal. Ponieważ kuzyn - numizmatyk jest nieobecny w domu - postanawiają wybrać się do Czerska, do ruin zamku. Tam od nieznajomego mężczyzny rolnika - zbieracza staroci - kupują misiurę.

Rozdział XIII

Przed lekcją historii ustawiają misiurę na katedrze, przygotowują dryf. Niestety... Alcybiades uświadamia im, że to nie jest misiura tylko siatka ochronna dla pszczelarzy, a oni padli ofiarą oszusta. Sytuacja wydaje się być tragiczna. Jednak Pędzel próbuje ratować sytuację, wspominając o Chrobrym oraz historii pierwszych Piastów. Zdziwiony Alcybiades przerywa monolog Pędzla, by poinformować klasę o swoich spostrzeżeniach - dotyczących aktywności naukowej klasy. Proponuje wszystkim uczniom “Pakt trzech” - przymierze z poszukiwaczami prawdy, bez pytania na stopnie, bez kucia w zamian za rozmowy, wycieczki historyczne itp.

Klasa bez wahania zgadza się. Odbywają pierwszą “podróż z Alcybiadesem” - poznają czasy pierwszych Piastów. Po zakończeniu lekcji jedynie Zasępa jest niezadowolony.

Rozdział XIV

Rozpoczyna się sławny w dziejach szkoły okres WAB-u. Uczniowie klasy VIII według ustalonego schematu przygotowują lekcje historii. Najpierw działanie Haszyszu - ciszy, później stoicy (dyżurni uczniowie odpowiadający z danego tematu, przygotowujący materiały do dryfu). Gdy Alcybiades łapie przynętę, następuje chwila odprężenia dla klasy. Działania naukowe klasy VIII nie pozostają bez echa u pozostałego grona pedagogicznego - wzbudzają podejrzenia. Jednak Alcybiades broni uczniów, podkreślając, że są to pąki odrodzenia, a ponadto jest to klasa o historycznym zamiłowaniu. W miarę rozwoju SPONY Ciamciara dochodzi do wniosku, że uczniowie zaczynają lubić Alcybiadesa oraz uczestniczyć w kółku historycznym. Jedynie Zasępa nie może pogodzić się z takim stanem. Podejrzewa nawet, że Szekspir, sprzedając taki “sposób” zemścił się na nich. Naukowe zainteresowania klasy VIII powodują, że grono pedagogiczne zaczyna zmieniać opinię o uczniach, otaczać ich opieką i pracować nad lepszymi ocenami.

Rozdział XV

Trwa okres WAB-u i nic nie zapowiada zbliżającej się katastrofy. Jednak pewien kwietniowy piątek przynosi uczniom straszną wiadomość. Klasa VIII a - jako miłośnicy historii - mają oprowadzić po Warszawie, udzielając historycznych informacji, wycieczkę kółka historycznego z Ełku. Uczniowie są przerażeni, wiedzą dobrze, że ich wiedza jest fragmentaryczna. Zasępa pogrąża ich jeszcze bardziej, twierdząc, że sami są sobie winni, gdyż zbytnio się zaangażowali.

Ciamciara postanawia wszystko wyznać Alcybiadesowi. W szkole spotyka przyjaciół, którzy w tym samym celu przyszli do profesora Misiaka. Ten jednak nie daje sobie nic wytłumaczyć i zabiera chłopców na wycieczkę. Towarzyszy im Dyr, Żwaczek oraz Szekspir. Rozpoczyna się wędrówka po Warszawie i pytania Dyra, na które uczniowie nie potrafią odpowiedzieć. Podpowiada im Szekspir, ale złośliwie udziela błędnych kompromitujących wyjaśnień, które powtarzają ósmoklasiści. Dyr triumfuje, a Alcybiadesowi zarzuca brak talentu pedagogicznego, podkreślając przy tym, że musi odejść ze szkoły. Na dodatek profesor Żwaczek wyjaśnia Alcybiadesowi, że padł ofiarą SPONY NUPUM. Uczniom zaś powiedział, że w ten sposób zniszczyli profesora Misiaka. Wieczorem Ciamciara z przyjaciółmi idą do domu profesora Misiaka. Tam napotykają kondukt żałobny niosący trumnę z profesorem. Milicja natomiast poszukuje morderców, którzy przyczynili się do śmierci starszego profesora... Nagle jakieś ręce podnoszą Ciamciarę z podłogi. To ojciec zdziwiony dziwnym zachowaniem syna. Na szczęście historia z “wpadką” na wycieczce to tylko sen.

Rozdział XVI

Rano przed szkołą Zasępa odwiedza Ciamciarę. Rozmawiają o nieprzyjemnym śnie. Ciamciara postanawia naprawdę wyznać wszystko Alcybiadesowi. Przychodzi przed lekcjami do pokoju nauczycielskiego i próbuje tłumaczyć. Niespodziewanie pojawiają się Zasępa, Słabiszewski, Pędzelkiewicz. Starają się uzmysłowić Alcybiadesowi prawdę. Profesor jednak nie chce tego słyszeć i postanawia wyruszyć na wycieczkę.

Rozdział XVII

Wycieczka rozpoczyna się od Krakowskiego przedmieścia. Dyr “rzuca” pytanie do Słabiszewskiego (dotyczące Poczty Saskiej). Ten płynnie odpowiada. Na Placu Zwycięstwa wyjaśnień o Sasach udziela Bem, Na Placu Zamkowym na temat kolumny Zygmunta opowiada Pędzelkiewicz. Przychodzi kolej na Ciamciarę. Dyr prosi o wyjaśnienie nazw poszczególnych stron rynku. Ten początkowo ma w głowie ogromną pustkę. Po chwili przychodzi myśl o “Czarnej procesji”, Dekercie, a Ciamciara przypomina sobie jedną z lekcji. Zaczyna opowiadać, opowiadać, opowiadać... Po 30 minutach Dyr zdumiony, przerywa. Żegna wycieczkę a Alcybiadesowi składa gratulacje.

Natomiast “paczka” Ciamciary zastanawia się, jak to było możliwe.

Potrzebujesz pomocy?

Współczesność (Język polski)

Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG

autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A. Sabak, D. Stopka, A. Szóstak, D. Pietrzyk, A. Popławska
redaktorzy: Agnieszka Nawrot, Anna Grzesik
korektorzy: Ludmiła Piątkowska, Paweł Habat

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.

Polityka Cookies. Prywatność. Copyright: INTERIA.PL 1999-2020 Wszystkie prawa zastrzeżone.