Definicja

Wyróżniamy dwa rodzaje listów.

  • list prywatny
    Celem listu prywatnego jest najczęściej podzielenie się wiadomościami, ze szczególnym uwzględnieniem przeżyć i refleksji, jakie towarzyszyły wydarzeniom. Jest to list pisany do bliskiej, znajomej osoby – przyjaciela, wujka, koleżanki poznanej na wczasach. Nadawca zwraca się do adresata w 2 os. liczby poj. – „ty”.
     
  • list oficjalny
    W liście oficjalnym zwracamy się do osoby nieznanej nam osobiście bądź znanej, ale wyższej rangą, stanowiskiem itp. – może to być list do prezesa banku, dyrektora szkoły, kierowniczki schroniska dla zwierząt. List taki może być też skierowany do więcej niż jednej osoby, np. do grona kierowniczego firmy, lub co instytucji. W liście oficjalnym zwykle informujemy o jakichś faktach lub prosimy o coś. Nadawca zwraca się do adresata w 3 os. liczby poj., za pomocą form Pan/Pani.
    Odmianą listu oficjalnego jest list motywacyjny (podanie). Celem pisania listu motywacyjnego jest przekonanie adresata, (dyrektora szkoły, pracodawcy), że nadajesz się do podjęcia nauki w tej szkole (pracy w firmie), ponieważ masz odpowiednią wiedzę, umiejętności, zdolności i chęci. Masz również pewną wiedzę o szkole (firmie), a twój wybór jest przemyślany, nie przypadkowy.

Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.

Polityka Cookies. Prywatność. Copyright: INTERIA.PL 1999-2018 Wszystkie prawa zastrzeżone.