Reklama

Jak napisać reklamę 

Temat reklamy jest niezwykle obszerny i można go rozpatrywać pod wieloma kątami. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że reklama kreuje otaczający nas świat, łącznie ze stwarzaniem naszym potrzeb, ale też frustracji, pragnień, niepewności. To ona odpowiedzialna jest za wszechobecny konsumpcjonizm. Ważne, abyś już jako młody człowiek zrozumiał, że przekaz reklamowy niemal zawsze jest przekazem perswazyjnym, który działa na korzyść sprzedawcy, nie twoją. Miej zatem dystans do tego, co słyszysz w reklamach. Gdy zrozumiesz, w jaki sposób tworzy i po co tworzy się reklamy i jak napisać reklamę, wówczas staniesz się także świadomym konsumentem, którego nie będzie już tak łatwo omamić lotnymi hasłami.  

Reklama jest sposobem komunikacji producenta z konsumentem, przy czym kontakt jest bezosobowy. Reklama kierowana jest do grupy docelowej potencjalnych klientów, jednakże nie do konkretnej osoby. Warto tu jednak wspomnieć, że współczesne mechanizmy remarketingu coraz bardziej skracają ten dystans, profilując reklamy pod kątem aktywności użytkowników w Internecie. Innymi słowy, odbiorca staje się coraz mniej bezosobowy i anonimowy, ponieważ przeglądając określone treści w sieci, jest śledzony przez m.in. ciasteczka (cookies), dzięki którym reklamodawcy mogą coraz celniej trafić w potrzeby potencjalnych klientów.  

Reklamy możemy podzielić na: 

komercyjne — główną funkcją reklamy jej realizacja celów sprzedażowych, promowanie produktów i usług, budowanie wizerunku firmy i informowanie o ofercie; 

- społeczne – celem takich reklam jest edukacja i informacja na tematy użyteczne społecznie.  

Każda reklama ma za zadanie przyciągnięcie uwagi odbiorcy i pozostanie w jego pamięci, dlatego tak ważne w reklamie pozostają slogany reklamowe. Nieco inaczej przygotowuje się reklamy do różnych mediów (wyróżniamy reklamę telewizyjną, prasową, radiową, internetową), ale zawsze przygotowując reklamę, musisz przejść przez kilka kolejnych kroków: 

  1. Grupa docelowa – zanim zaczniesz pisać, zastanów się, do kogo kierujesz swoją reklamę. Inaczej będziesz mówić do nastolatków, inaczej do rodziców z dziećmi, a jeszcze inaczej do seniorów. Dobór języka i argumentów musi być dostosowany do grupy docelowej. 
  2. Badania rynku – chcąc napisać reklamę profesjonalnie, nie sposób zapomnieć o badaniach marketingowych. To na ich podstawie ustala się strategię reklamową i planuje jej ostateczny charakter i kształt. 
  3. Perswazja — reklama posługuje się językiem perswazyjnym, czyli takim, który wpływa na emocje i decyzje odbiorcy, przekonując go do zakupu. W komunikacji perswazyjnej można wykorzystać pytania retoryczne, wykrzyknienia, porównania i metafory, a także krótkie, chwytliwe hasła. 
  4. Schemat – w zasadzie najbardziej skuteczna może okazać się reklama, która wychodzi poza schemat i doskonale zapada w pamięci odbiorców, ale chcąc napisać reklamę, należałoby pamiętać, że powinna zawierać następujące elementy (choć nie każda reklama zawiera je wszystkie): 
  1. Nagłówek (hasło reklamowe) – przyciąga uwagę i zachęca do przeczytania całości. 
  2. Treść główna – przedstawia ofertę i jej zalety. Może opowiadać jakąś historię, wyjaśniać działanie danego produktu i pokazywać jego atuty w taki sposób, aby konsument zapragnął ja mieć. 
  3. Zakończenie (wezwanie do działania) – czyli tzw. call to action: zachęta, by np. „kup już dziś”, „odwiedź nas”, „zarezerwuj miejsce”. Ma to być motywator do zakupu. Często wiąże się także ze stwierdzeniem, że „oferta jest limitowana” albo „do wyczerpania zapasów”. Wówczas w głowie odbiorcy pojawia się już nie tylko informacja, że warto dany produkt kupić, ale wręcz musi się pospieszyć, aby zdążyć to uczynić.  

Współcześnie konsumenci są coraz bardziej świadomi funkcji reklamy. Zapewne zdarzyło ci się słyszeć stwierdzenie, że „reklama kłamie”. Jest w nim ziarno prawdy, bo choć reklama nie może pokazywać nieprawdy, to może tak manipulować faktami, że efekt perswazyjny zostaje osiągnięty.  

Aby twoja reklama była skuteczna, musisz pobudzić w sobie kreatywność. Nie bój się bawić słowami – wówczas wychodzą najlepsze slogany reklamowe, a najlepsze z nich wchodzą do języka potocznego. Przykłady? „Brawo Ty!”. 

Zwróć uwagę na etykę w reklamie 

Wprawdzie prawo dotyczące reklam jest nadal dziurawe, ale pisząc reklamy warto kierować się zasadami etyki reklamy, które zostały sformułowane w Kodeksie Etyki Reklamy, zgodnie z którym: 

- reklama nie może propagować przemocy, 

- w reklamie nie może mieć miejsca żadna dyskryminacja, 

- reklama ma być zgodna z dobrymi obyczajami, 

- reklama nie może wprowadzać w błąd i mówić nieprawdy, 

- reklama nie może nadużywać naiwności konsumentów, w szczególności dzieci (reklamy kierowane do dzieci mają znacznie więcej obwarowań, niż pozostałe). 

Ponadto przepisy dotyczące reklamy regulują także inne przepisy. Wśród ważniejszych postanowień należy wymienić: 

- zakaz reklamy alkoholu, wyrobów tytoniowych, hazardu (ogólnie rzecz biorąc), usług medycznych i produktów leczniczych; 

- zakaz nieuczciwej konkurencji, 

- zakaz nieobiektywnych porównań z produktami konkurencji, 

- reklama ma być jasno oznaczona i nie może sprawiać wrażenia przekazu informacyjnego, 

- reklamy nie mogą bazować na uczuciu strachu i wywoływać lęku, 

- nie może naruszać niczyjej strefy prywatności, 

- w reklamie nie wolno podszywać się pod inną markę. 

Oczywiście przepisów jest znacznie więcej, ale o tych najważniejszych musisz także pamiętać, szukając pomysłu na swoją reklamę. 

Słowniczek pojęć  

Slogan – krótka, chwytliwa fraza mająca przyciągnąć uwagę i zapisać się w pamięci. 

Perswazja – oddziaływanie na odbiorcę za pomocą słów, by skłonić go do działania. 

Grupa docelowa – konkretna grupa ludzi, do której kierowany jest przekaz reklamowy. 

Call to action (wezwanie do działania) – wyraźna zachęta do wykonania konkretnej czynności (np. kup, zadzwoń, odwiedź). 

Przydatne zwroty

Reklama powinna być kreatywna i nietuzinkowa, ale na początek mogą ci się przydać następujące hasła

„Tylko teraz!” 

„Nie przegap tej okazji!” 

„Najlepszy wybór!” 

„Wyjątkowa jakość w niskiej cenie!” 

„Kup teraz!” 

„Zarezerwuj miejsce!” 

„Odwiedź naszą stronę!” 

„Skorzystaj już dziś!” 

„Marzysz o idealnych wakacjach?” 

„Szukasz prezentu, który zachwyci każdego?” 

„Chcesz poczuć różnicę?” 

Przykład poprawnie napisanej treści 

Lato marzeń z biurem „SunTravel”! 

 

Znudziły Ci się wakacje nad zatłoczonym morzem? 

Czas na coś naprawdę wyjątkowego! 

 

Z biurem podróży SunTravel odkryjesz uroki egzotycznych miejsc, zasmakujesz kuchni świata i odpoczniesz w luksusowych hotelach — wszystko w przystępnej cenie! 

Gwarantujemy bezpieczeństwo, komfort i niezapomniane wrażenia. 

 

Nie czekaj — zarezerwuj swoją przygodę życia już dziś! 

 

SunTravel – z nami odkryjesz świat! 

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.