Spis treści:

Lublin i Kraków – szkoły wprowadzają nowe zasady

We wrześniu 2021 roku VI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Lublinie zrezygnowało ze wstawiania „jedynek” jako ocen cząstkowych. Rozwiązanie, które zostało wprowadzone w lubelskiej szkole średniej, jako odpowiedź na stres związany z powrotem uczniów do szkół po pandemii, przyniosło pozytywne rezultaty – po wprowadzeniu innowacji dotyczącej skali ocen, poziom negatywnych emocji i stresu u uczniów znacznie spadł.

W ślad za pomysłem Marzeny Kamińskiej, dyrektorki VI LO w Lublinie, planuje pójść również dyrektor nowohuckiego Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 – Jacek Sitko. W krakowskim technikum i liceum, które wchodzą w skład zespołu szkół, od września również nie będą uczniom wpisywane oceny niedostateczne. Zdaniem dyrektora szkoły pozwoli to młodzieży skoncentrować się na tym, by rzeczywiście nauczyć się danego materiału, zamiast stresować się oceną niedostateczną w dzienniku. Za decyzją wprowadzenia takiej zmiany w wewnątrzszkolnym systemie nauczania opowiedzieli się zarówno uczniowie szkoły i ich rodzice, jak i nauczyciele.

Przeczytaj również: W tej szkole każdy uczeń dostanie świadectwo z paskiem. Będą różniły się tylko kolorem

Jedynki zastąpione przez X

Szkoła bez ocen niedostatecznych nie oznacza jednak tego, że osoby, które nie nauczą się danej partii materiału, nie będą musiały jej później zaliczyć. W szkołach w Lublinie i Krakowie „jedynki” zastępuje symbol X, który oznacza tyle, co „jeszcze się uczę” lub „nie zdążyłem się jeszcze nauczyć”, a zatem daje uczniom szanse na bezstresowe nadrobienie zaległości i uzyskanie pozytywnej oceny. Osoby, które otrzymają X, będą musiały zaliczyć materiał, którego w danym momencie nie przyswoiły, ale w dogodnym dla siebie momencie, a nie – jak w większości szkół – w ciągu od kilku dni do maksymalnie dwóch tygodni.

W lubelskim liceum uczniowie ustalają z nauczycielem termin, w którym będą zaliczać materiał, natomiast w krakowskim zespole szkół mają mieć na to aż dwa miesiące, choć pedagodzy będą zachęcać młodzież do wcześniejszego zaliczania, by uniknąć tworzenia się dużych zaległości. Taki system ma nie tylko redukować stres, ale również dawać uczniom poczucie decyzyjności i uczyć ich planowania własnej pracy, systematyczności oraz samodzielności.  

Niewystawianie ocen niedostatecznych w szkołach nie oznacza natomiast, że uczącej się w niej młodzieży nie będzie groziło nieotrzymanie promocji do następnej klasy. Brak „jedynek” dotyczy jedynie ocen cząstkowych, a zatem tych wstawianych na bieżąco – oceny niedostateczne będą mogły zostać wystawione jednak jako ocena śródroczna lub końcoworoczna w przypadku osób, którym nie uda się zliczyć takiej części materiału, jaka odpowiadałaby okresowej ocenie dopuszczającej. Zatem nawet w szkole bez „jedynek” możliwe jest nieprzejście do następnej klasy.

Skala ocen w Polsce – przepisy prawne

Według Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku sześciostopniowa skala ocen obowiązuje od IV klasy szkoły podstawowej, ale tylko w przypadku rocznych i końcowych ocen klasyfikacyjnych. Wystawianie innych ocen, czyli np. śródrocznych lub cząstkowych, odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, a zatem zależy od ustaleń konkretnych szkół – ważne jest jedynie, by oceny, niezależnie od tego, jaką mają formę, były dla ucznia i jego rodziców informacją o jego postępach w nauce lub ich braku. To właśnie dlatego istnienie szkół bez „jedynek” jest możliwe, choć nawet i w nich na świadectwie ucznia może pojawić się ocena niedostateczna.

Przeczytaj również: Darmowe laptopy dla uczniów. Podobny projekt już był, ale okazał się niewypałem

Alternatywne formy oceniania w polskich szkołach

Z przywileju, jakim jest decydowanie o tym, jak będzie wyglądało ocenianie wewnątrzszkolne, w nietypowy sposób korzystają nie tylko VI Liceum Ogólnokształcącego im. Hugona Kołłątaja w Lublinie i Zespół Szkół Zawodowych nr 2 w Krakowie. W niektórych placówkach edukacyjnych w Polsce zamiast ocen uczniowie dostają punkty bądź informacje o procencie, w jakim został opanowany materiał, a nawet oceny opisowe.

Tego typu zmiany w szkolnych systemach oceniania są związane z nowym trendem w edukacji, zgodnie z którym uczniowie mają być doceniani za postępy w nauce i włożony w nią wysiłek, a nie oceniani za błędy i niedociągnięcia. W Polsce promowaniem tego typu podejścia do nauczania zajmuje się m.in. Fundacja „Szkoła bez ocen”.

Źródło: portalsamorzadowy.pl, bezprawnik.pl, bryk.pl

Oprac.: Joanna Cwynar



Odpowiedzi do zadań z podręczników z matematyki znajdziesz tutaj:


Matematyka – rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń

Odpowiedzi do zadań z podręcznika z matematyki

Ćwiczenia z wyjaśnieniami – podręczniki z matematyki