Spis treści:

Najszybsze pociągi świata  

Pierwszy pasażerski pociąg na świecie ruszył w 1825 roku, a przejechanie trasy 14 km zajęło mu 2 godziny. Na stacji końcowej czekało 10 tysięcy gapiów – nic dziwnego, był to przecież ogromny przełom w transporcie dalekobieżnym. Od tamtej pory minęło wiele lat, a technologia rozwinęła się na tyle, że w ciągu dwóch godzin można przemierzyć nie kilkanaście, a kilkaset kilometrów. Najszybsze pociągi świata jeżdżą bowiem z prędkością ponad 500 km/h. Natomiast rekordowa maszyna, która jest w fazie testów, ma rozpędzać się do ponad 600 km/h.  

W jakich krajach jeżdżą najszybsze pociągi świata? Ustalenie rankingu najszybszych pociągów nie jest łatwe, bo nie wiadomo jakie kryterium przyjąć – średniej czy rekordowej prędkości? Dla ułatwienia klasyfikacji poniższe TOP 3 najszybszych pociągów świata zostało wybrane na podstawie ich rekordowych osiągów. 

  • Maglev, Chiny 

Pociąg Transrapid Szanghaj, należący do linii Maglev, jeżdżący komercyjnie od 2003 roku, może rozwinąć maksymalną prędkość nawet 600 km/h. Na co dzień przewozi pasażerów na trasie Longyang Road dzielnicy Pudong - Szanghaj-Pudong, rozpędzając się do około 460 km/h.  

  • CRH380A Hexie, Chiny 

Rekordowa zanotowana prędkość tego chińskiego pociągu to 486 km/h. Standardowo będzie on rozwijał prędkość do około 380 km/h. Tak szybka jazda jest możliwa dzięki specjalnej budowie pociągu – ma on nos o niskim oporze aerodynamicznym oraz lekki kadłub, który pochłania wibracje. Dzięki temu jazda nim jest przyjemna i cicha. 

  • Shinkansen, Japonia 

Co prawda to Chiny przodują w rekordach kolejowych, ale i Japonia może poszczycić się błyskawicznie przemieszczającym taborem. Bardzo znane pociągi Shinkansen standardowo rozpędzają się do prędkości około 320 km/h, a rekordowa szybkość, którą odnotowano w pociągach tego typu to 443 km/h

Przeczytaj także: Dlaczego pociągi nie mogą jeździć pod górę?

Jaki jest rekord prędkości pociągu? 

Rekord prędkości pociągu należy do maszyny, która jeszcze nie została wypuszczona na tory, aby jeździć komercyjnie. Prędkość 607 km/h rozwinął w czasie testów japoński pociąg serii L0, który ma w przyszłości wozić pasażerów między Tokio a Nagoją. Oddanie go do użytku ma nastąpić w 2027 roku, a średnia szybkość, z jaką będzie się poruszał to około 500 km/h.  

Rozwijanie takich prędkości jest możliwe dzięki technologii lewitacji magnetycznej. Pociągi nie poruszają się po torach, ale w pewnym sensie lewitują, czyli jeżdżą nad ziemią, utrzymując się dzięki polu magnetycznemu. Dzięki temu unikają tarcia, wywołującego opór i zmniejszającego prędkość.  

Pociągi, które będą poruszały się w ten sposób, to nie tylko większy komfort pasażerów, ale również ukłon w stronę środowiska naturalnego. Przede wszystkim emitują o wiele mniej gazów cieplarnianych niż standardowe pociągi oraz samoloty. Są również cichsze niż inne pociągi, nawet gdy rozwijają prędkość powyżej 300 km/h. 

Ile jedzie najszybszy pociąg w Europie? 

Jeśli chodzi o najszybsze pociągi w Europie, zdecydowanym liderem jest jeden z pociągów TGV, czyli słynnej francuskiej linii. Rekord należy do konkretnej jednostki TGV POS, jeżdżącej na trasie Francja – Niemcy – Szwajcaria, która w 2007 roku osiągnęła prędkość 574km/h na konwencjonalnych torach. Nie jest to jednak stała prędkość tego pociągu – zwykle rozpędza się on do około 320 km/h. Warto wspomnieć, że rekord ustanowił specjalnie zaprojektowany model TGV – wyposażony w większe koła i mający maksymalną moc 26,3 tysięcy KM. Tak duża prędkość jest naprawdę godna uznania, biorąc pod uwagę fakt, iż TGV nie jeździ w technologii lewitacji magnetycznej! 

Jeśli chodzi o europejskie rekordy, do błyskawicznych pociągów należy też seria AVE Class 103, należąca do hiszpańskiego taboru kolejowego. Rekordowa prędkość tego pociągu to ponad 400 km/h, natomiast standardowo jednostki jadą około 310 km/h, przewożąc pasażerów między Madrytem a Malagą, Walencją i Barceloną. Poprzednia wersja tego pociągu, czyli AVE Class 102 prawie nie ustępowała nowszej – składy rozpędzały się do tylko odrobinę niższych prędkości. 

Podróżowanie koleją w Japonii i Chinach to zupełnie inny wymiar – błyskawiczne pociągi, jeżdżące bez opóźnień sprawiają, że nie ma sensu wsiadać do auta. Jednak Europa nie pozostaje (aż tak bardzo) w tyle – francuska linia TGV również pozwala odczuć prawdziwą przyjemność z podróżowania pociągiem, ponieważ jej składy rozpędzają się w czasie regularnych tras do około 320 km/h. Czy jest więc szansa, aby i w Polsce nieco skrócić czas podróży PKP? Chyba na takie luksusy przyjdzie nam jeszcze sporo poczekać.

Źródła: rynek-kolejowy.pl, national-geographic.pl, swiatoze.pl,  

Redakcja

Sprawdź również:

Złoty pociąg i Bursztynowa Komnata - nowy trop w Mamerkach

Zabytkowe wiadukty w Polsce. Przyciągają miłośników historii i pięknych widoków

Tego szczytu nikt nie zdołał zdobyć. Dlaczego nazywany jest świętym?