- Reengineering to projektowanie procesów gospodarczych (tzw. process business), które mają na celu dokonanie widocznej poprawy w gospodarce. Projektowanie to odbywa się od podstaw.
- W procesie reengineeringu może nastąpić jakaś zmiana w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa bądź organizacji: spłaszczenie struktury organizacyjnej, zwolnienia grupowe w organizacji lub skrócenie czasu pracy.
- W procesie reengineeringu zaobserwować można następującą kolejność w postępowaniu:
- określenie wymagań klientów
- ocena istniejącego stanu
- analiza oraz modyfikacja istniejącego stanu
- znajdowanie wzorcowego procesu w innych firmach, tzw. benchmarking procesu
- projektowanie nowego procesu
- wprowadzenie w życie udoskonalonego procesu
- P. Grange opracował cztery ogólne zasady funkcjonowania reengineeringu:
- wychodzenie od potrzeb klienta
- analizowanie procesów w przedsiębiorstwie
- uwzględnianie istniejących ograniczeń
- "myślenie inaczej"
- Reengineering polega na wprowadzeniu takich zmian w całościowych procesach w organizacji, aby znacznie poprawiła się efektywność w różnych sferach jej działania, na przykład w zakresie kosztów produkcji, jakości oraz szybkości realizowanych zadań.
- Najważniejsze pojęcia w tej definicji to:
- gruntowne przekształcenia- całościowa zmiana struktur i procesów
- znaczna poprawa efektywności- jest to skala potencjalnych efektów zmian, które wprowadzono przy zastosowaniu różnych metod.
- procesy
- Jeśli uda się zastosować reengineering z powodzeniem, można w ten sposób:
- skrócić cykl produkcji o co najmniej 70%
- zredukować koszty nawet o 40% lub więcej
- poprawić jakość wyrobów, a co za tym idzie- zwiększyć zadowolenie klientów (o około 40%)
- podnieść rentowność przedsiębiorstwa (40%)
- zwiększyć udziały przedsiębiorstwa w rynku o co najmniej ¼
- Podstawowe zasady, na których oparto budowę idei reengineeringu:
- należy wychodzić od potrzeb klienta. Jest to jedna z najważniejszych zasad, jednak w wielu firmach brakuje informacji na ten temat.
- analiza procesów zachodzących w organizacji, przeprowadzana z różnych punktów widzenia, na przykład organizacja przejść międzyoperacyjnych, organizacja transportu wewnątrz zakładu, synchronizacja prac różnych podmiotów, wykonujących dane zadanie. Ważne w tej analizie są zmiany w zachodzących procesach.
- inwencja twórcza uczestników powinna być pobudzana przez analizę danego procesu
- należy brać pod uwagę istniejące ograniczenia, bariery oraz uwarunkowania, co pozwoli na realizację danego procesu jak najmniejszym kosztem i osiągnięcie jak największej jakości. Takie działanie dobrze wpływa na twórcze myślenie osób biorących udział w reengineeringu.
- myślenie w kategoriach klienta w procesie reengineeringu jest nadrzędne w stosunku do myślenia w kategoriach własnego przedsiębiorstwa.
- Zasady reengineeringu według Hammera:
- Działanie powinno się organizować wokół wyników, a nie zadań- jeśli proces postrzegamy jako całość, wyznacza się wtedy osobę odpowiedzialną za całe doświadczenie
- Użytkownicy wyniku procesu powinni być organizatorami tego procesu- uczestnik jest zarówno organizatorem procesu, jak i jego klientem
- Zasoby przestrzenne rozproszone należy traktować tak, jakby się znajdowały w jednym miejscu- reorganizacja procesu reengineeringu
- Procesy tworzone w tym samym czasie powinny być koordynowane i nadzorowane w trakcie ich realizacji
- Decyzje powinny być podejmowane w tym samym miejscu, w którym następuje realizacja danego procesu. Kierownictwo, które jest w innym miejscu, ma prawo do kontroli podjętych decyzji.
- Gromadzone informacje powinny spływać do jednego ogólnie dostępnego banku danych- rozproszenie informacji źle wpływa na proces, ponieważ wtedy osoby biorące w nim udział próbują sami je zdobyć. W takim wypadku dotarcie do potrzebnych informacji może być opóźnione lub mogą one nie dotrzeć do innych uczestników.
- Etapy postępowania w reengineeringu:
- wybór obszaru, który zostanie zreorganizowany. O wyborze mogą zadecydować wady i błędy w już realizowanym procesie, jego znaczenie dla klientów lub możliwości uzyskania widocznych efektów
- stworzenie zespołu badawczego, zajmującego się danym procesem
- zrozumienie tego procesu (ważne jest to, aby traktować go jako całość, a także patrzeć na niego z perspektywy klienta)
- reorganizacja procesu
W reorganizacji procesu wykorzystuje się następujące założenia:
- odrzuca się stare zasady postępowania
- stosuje się zasady reengineeringu
- wykorzystuje się nowe technologie
Na końcu następuje wprowadzenie reorganizacji w życie.
- Metodyka reengineeringu w ujęciu R. Furey'a:
- określenie wymagań klientów ustalenie celów do osiągnięcia
- ocena stanu istniejącego
- analiza i modyfikacja stanu istniejącego
- benchmarking procesu w odniesieniu do rozwiązań innowacyjnych
- projektowanie nowego procesu
- wdrożenie udoskonalonego procesu
- Zmiany, zachodzące w organizacji dzięki metodzie reengineeringu:
- typowe komórki funkcjonalne zastąpione są przez zespoły, które są odpowiedzialne za dany proces
- proste zadania zamieniają się w złożoną pracę
- następuje zmniejszenie kontroli przy jednoczesnym zwiększeniu autonomii jednostki
- nagradzanie opiera się nie na aktywności, a na efektywności
- następuje zmiana dotychczasowych szkoleń na doskonalenie i uczenie pracowników
- osiągane wyniki nie decydują o awansie. Decyduje o tym przydatność do danego projektu
- następuje zmiana sposobu myślenia- znika protekcjonizm, a pojawia się otwarcie na klienta
- kierownicy- nadzorcy stają się liderami- animatorami
- struktury hierarchiczne ulegają spłaszczeniu.