Opakowanie jest wytworem stanowiącym wierzchnią warstwę danego towaru i ma na celu jego ochronę, ułatwienie magazynowania, przenoszenia oraz sprzedaży poprzez wpływ na wyobraźnię potencjalnego nabywcy. Do funkcji opakowań zalicza się:

1. Funkcja Ochronna Towarów- ma za zadanie ochronić produkt przed czynnikami z zewnątrz. Jego wartość użytkowa powinna być odpowiednio opakowana w celu jej zabezpieczenia oraz zapewnienia: atrakcyjności, trwałości, świeżości oraz estetyczności. Opakowanie ma za zadanie przeciwdziałać: zepsuciu, zmianie konsystencji, zabrudzeniu, zmianie barwy, uszkodzeniu oraz wyparowaniu towaru.

2. Funkcja Informacyjna- konsument powinien uzyskać z opakowania informacje o rodzaju produktu, dacie produkcji, jego cechach, sposobie użytkowania, producentem, cena oraz terminem ważności. Funkcja ta odgrywa szczególna rolę w przypadku, kiedy produkt pojawia się po raz pierwszy na rynku.

3. Funkcja Reklamowa - ma ona za zadanie podnieść estetykę towaru i zachęcać do jego kupna.

4. Funkcja Promocyjna - przykładowo dla artykułów spożywczych organizacja degustacjo. Promocyjne produkty posiadają kupony konkursowe, umożliwiające konsumentom uczestnictwo w losowaniach atrakcyjnych nagród.

5. Funkcja Jakościowa - szczególną rolę odgrywa przy kosztownych towarach. Produkuje się je z wysokiej jakości tworzyw, towar odznacza się trwałością, wysokim poziomem oraz ciekawą kolorystyką. Ładne opakowanie mimo wysokiej ceny zachęca konsumenta do kupna towaru.

6. Funkcja ekologiczna - jej rola polega na tym, aby w razie wycofania z obrotu handlowego towar był przyjazny dla środowiska oraz zdolny do utylizacji.

Podział opakowań:

1.Ze względu na stykanie się opakowania z towarem: A - bezpośrednie opakowanie - opakowanie styka się z towarem w sposób bezpośredni, chroni go przed niepożądanymi czynnikami z zewnątrz. Należą tu np. papierowe torebki. B - pośrednie opakowanie - ochrania towary wymienione w punkcie A stykające się w sposób bezpośredni oraz same opakowania. Ma za zadanie ustrzec towar przed uszkodzeniami mechanicznymi , wpływem czynników atmosferycznych, czy kradzieżą. Istotne są przy przechowywaniu towarów oraz ich transporcie. Można tu wymienić: kartony, skrzynie, klatki.

2. Zależnie od tego, jakie towar ma przeznaczenie wyróżniamy opakowania: A- jednostkowe, które posiadają dana ilość towarów do sprzedaży detalicznej i powinny dać ewentualność rozpoznania zapakowanych jednostek. B- Zbiorcze, posiadają do kilkudziesięciu opakowań jednostkowych oraz pełnią rolę ochronną. Nie mają trafić do klientów, chyba że przy większych ilościach jednostkowych opakowań, należą do nich; cukier, napoje. C- Transportowe - zawierają liczebność towarów, które mogą być poddawane różnym manipulacyjnym czynnościom, ułatwiają dostawę. Do tych opakowań można zaliczyć zarówno opakowania bezpośrednie jak i pośrednie.

3. Zależnie od trwałości towaru wyróżniamy : Trwałe oraz Nietrwałe.

Opakowania Drewniane - to najpowszechniejsze z opakowań do transportu, zalicza do nich się np :skrzynie, pojemniki, klatki, kosze. Do jednostkowych opakowań drewnianych można zaliczyć: łubianki, wełnę drewnianą będącą materiałem pomocniczym lub beczki. Z uwagi na stratę drewna opakowania takie są wycofywane a w ich miejsce wykorzystuje się opakowania na bazie tworzyw sztucznych.

Zalety: - świetna wytrzymałość mechaniczna, nie przewodzą prądu elektrycznego oraz ciepła, znikoma przenikalność powietrza, zła aktywność

Wady - wchłania wilgoć, łatwopalne, mogą pachnieć żywicą co może negatywnie działać na towar

Opakowania metalowe- zalicza się do nich puszki, wiara, skrzynie, beczki, karnistry, pojemniki, tuby, konwie, czy folie. Są to opakowania wielokrotnego użytku.

Zalety - znaczna wytrzymałość mechaniczna i dobra twardość co sprzyja przy transporcie, dość łatwa obróbka oraz niepodatność na korozję - łatwość w zdobieniu rysunkami i powlekaniu lakierem.

Wady- znaczne przewodnictwo cieplne

Opakowania papierowe - posiadają szerokie zastosowanie zarówno te sztywne jak i miękkie. Do sztywnych należą: tektura, kartony, czy sklejka wielowarstwowa. Miękkie opakowania to : papier pakowy uszlachetniany lub powlekany tworzywami metalowymi bądź sztucznymi. Papier ma zastosowanie także bezpośrednio przy owijaniu towarów.

Zalety - świetne własności mechaniczne, lekkim, nie przewodzi ciepła, bezwonny, łatwo przerabiany, nadaje się do nadruku, jego produkcja jest dość tania i można go odzyskać z makulatury.

Wady- jest nasiąkliwy co znacznie pogarsza jego właściwości mechaniczne.

Opakowania szklane - mają zastosowanie w artykułach spożywczych, należą do nich: słoje, słoiki, ampułki, butelki, balony. Produkowane są zarówno ze szkła bezbarwnego jak i barwnego, ciemne szkło ma właściwość nieprzepuszczalności promieniowania nadfioletowego powodującego straty witamin.

Zalety: - nie są nasiąkliwe, posiadają gładką powierzchnię, obojętne i odporne chemicznie, higieniczne, przeźroczyste, można używać wielokrotnie.

Wady: konieczne jest użycie dodatkowo innych opakowań w celu ochrony produktu.

Opakowania wykonane z Tworzyw Sztucznych - występują w różnych formach, np.: worki, opakowania grubościenne (tj. karnistry), folie, torby. Na bazie tworzyw sztucznych powstają zamknięcia do wielu tradycyjnych opakowań jak korki, zakrętki czy kapsle. Plastikowe opakowania można dowolnie modelować , gdyż odznaczają się dużą elastycznością.

Zalety - znaczna wytrzymałość mechaniczne, odporność na owady oraz drobnoustroje, odporny na substancje chemiczne, przeźroczysty, tani, lekki, odporny na działanie wody, gazów oraz temperatury.

Wady: - nie jest ekologiczne.

Opakowania z Tkanin - do typowych opakowań tego typu należą worki z lnu, wiskozy, konopi czy juty. Worki takie świetnie nadają się jako opakowanie do sypkich towarów, które muszą mieć dostęp powietrza, Charakteryzują się one niską masą właściwą, mogą być wielokrotnie używane. Konieczne jest ich trzepanie oraz czyszczenie.

Wady: niska trwałość oraz odporność na czynniki z zewnątrz, łatwo ulegają zanieczyszczeniu.