Historia myśli ekonomicznej:
- Zdefiniuj pojęcie liberalizmu.
- Zaprezentuj i przedstaw różnice funkcyjne zapotrzebowania pieniężnego, opierając się na założeniach Keynesa, neokeynesowskich i monetarnych.
- Pojęcie dochodu pieniężnego szkoły z Cambridge.
- Definicja wartościowa w szkolnictwie austriackim i neoklasycznym.
- Czy wojna w Iraku była przyczyną niespodziewanego skoku cen ropy oraz czy proces koniunkturalny jest początkiem niespodziewanej zwyżki cenowej?
- Czy, wg. Ciebie, pomysł podatku liniowego ma zastosowanie w szkolnictwie keynesowskim i monetarnym oraz w Nowej Klasycznej Ekonomii?
- Scharakteryzuj stan nadwyżki konsumenckiej oraz pojęcie wartości Marshalla.
- Czy niespodzianka cenowa może być zastosowana w projekcie W…?
- Liczbowa definicja pieniężna. Pojęcie pieniądza w teorii Widisella.
- Teoremat ricardiańskiej ekwiwalentności.
- Opisz teorię Nowej Keynesowskiej Ekonomii odnośnie wpływu progu procentowego na zapotrzebowanie efektywne.
- Scharakteryzuj rozwój prawa Saya.
- Zdefiniuj pojęcie dochodu pieniężnego na podstawie teorii Marshalla, Pigona i Robertsona.
- Czy podatek od akcyzy może znaleźć zastosowanie w pojęciu Nowej Ekonomii Klasycznej i Keynesistowskiej?
- Omów sposób analizy Marshalla, a skład którego wchodzą: analiza zapotrzebowania, zbytu i ceny, sposób analizy cząstkowej.
- Przedstaw definicję mających znaczenie oczekiwań wyznawanych przez keynesistów oraz monetarystów w kwestii Nowej Ekonomii.
- Przedstaw opis liberalizmu.
- Omów definicję wolności negatywnej oraz sprawiedliwości dystrybutywnej i przedstaw możliwości ich współistnienia.
- Zdefiniuj równowagę budżetową wyznawaną przez keynesistów i monetarystów.
- Scharakteryzuj równoważnie wg. Projektu Walrasa odnosząc się do Ekonomii Klasycznej, neokeynesizmu i keynesizmu.
- Jak przedstawia się funkcję zapotrzebowania pieniężnego u wyznawców keynesizmu, neokeynesizmu, a także monetaryzmu?
- Omów, jakie wg. Ciebie zdanie wyrazi każdy z nurtów odnośnie decyzji Rzeczypospolitej Polski na zmniejszenie stóp procentowych?
- Plan polityki budżetowej w rozumowaniu klasyków, neokeynesistów, neoklasyków.
- Omów teorię procentu E. Boehma-Bowerka.
- Przedstaw oczekiwania adaptacyjne wg. M. Friednanna oraz racjonalne-Lucasa.
- Omów historię budowania oczekiwań.
- Czy pomysł sprawiedliwości dystrybutywnej jest zgodnie wyrażony w poszczególnych szkołach? Na podstawie Nowej Keynesistowskiej Ekonomii strony zbytu oraz Nowej Klasycznej Ekonomii.
- Czy realizacja planu Hausera była koniecznością wywołaną przez ricardiański teoremat ekwiwalentności?
- Czy wzrost cen ropy naftowej mógł być czynnikiem powstania niespodzianki cenowej?
- Liczbowa teoria pieniężna Knuta Wicksella.
- Subiektywne spojrzenie na teorię wartościową, marginalizm, szkołę lozańską zw. Matematyczną, szkołę…