>Pojęcie hałasu oraz wibracji
>Źródła hałasu oraz wibracji
-zakres poziomu dźwięków w środowisku
>Hałas komunikacyjny oraz jego następstwa
>Inne typy hałasu
>Wpływ hałasu oraz wibracji na środowisko żywe
>Ograniczanie hałasu
Dla organizmu odczuwalny jest ból przy 130dB
Skutki hałasu:
- jest źródłem dolegliwości oraz uciążliwości;
- zakłóca funkcje oraz procesy psychospołeczne;
- jest przyczyną niepokoju, a także poczucia zagrożenia;
- niszczy słuch;
- ogólnie szkodzi zdrowiu;
- wpływa negatywnie na sprawność organizmu człowieka, a także jego psychikę;
- nasila irytację, emocje, opóźnia reakcje psychomotoryczne, zmniejsza zdolność koordynacji;
- zaburza koncentrację uwagi;
- powoduje zwiększenie aktywności kory nadnercza, zaburzenia w metabolizmie cukrów, tłuszczów oraz białek, wrażliwość receptorów, zmiany napięcia w mięśniach szkieletowych, skurcze naczyń krwionośnych typu obwodowego, zaburza pracę serca, wpływa na ciśnienie krwi;
- sprzyja w rozprzestrzenianiu chorób układu krwionośnego i pokarmowego;
- powoduje dysfunkcje gruczołów wydzielania dokrewnego;
- zaburza przemianę materii;
- ma związek z bezsennością.
Hałas to występujące w otaczającym nas środowisku niepożądane, szkodliwe i dokuczliwe dla nas dźwięki, które przenosi powietrze do naszego organu słuchu.
Wibracje to drgania mechaniczne, które docierają do naszego ciała za pośrednictwem ciał stałych. Odbywa się to przez bezpośredni kontakt źródła powodującego drgania i odbiorcy.
Źródła hałasu oraz wibracji to:
- urządzenia, narzędzia i maszyny;
- komunikacja każdego rodzaju;
- niektóre z procesów technologicznych wytwarzających hałasy aerodynamiczne;
- różne pojazdy (np. ciągnik);
- urządzenia komunalne;
Zakres poziomu dźwięków w środowisku:
- motocykl 79-87dB;
- ciągnik 85-92dB;
- samochód osobowy 75-84dB;
- ciężarówka 83-93dB;
- autobus 86-92dB;
- tramwaj 70-95dB;
- kolej 79-95dB;
- samolot 74-108dB.
Hałas komunikacyjny to najbardziej rozpowszechnione i uciążliwe źródło hałasu oraz wibracji wielkich miast.
Tereny najbardziej obciążone hałasem to:
- autostrady oraz trasy szybkiego ruchu. Stwarzają one dużą uciążliwość mieszkańcom zabudowań zlokalizowanych wzdłuż tych tras. Zagrażają one również klimatowi akustycznemu terenów wartościowych pod względem przyrodniczym oraz krajobrazowym, tak często stanowiących dla ludzi mieszkających w mieście miejsce spokojnego wypoczynku;
- poważną uciążliwością dla społeczeństw miejskich są ruchliwe ulice miast, drogi wylotowe, arterie przelotowe i arterie międzydzielnicowe;
- terenami oddzielonymi od hałasu, a jednak narażonymi na jego wnikanie są ulice oraz parkingi osiedlowe;
- poważnym zagrożeniem jest również komunikacja lotnicza, która emituje hałas o wartości 80-110dB. Jest on uciążliwy, a także szkodliwy dla mieszkańców okolicznych terenów.
Rodzaje hałasu:
- komunikacyjny (lotniczy, kolejowy, drogowy);
- przemysłowy;
- osiedlowy;
- mieszkaniowy.
Wpływ hałasu oraz wibracji na środowisko żywe
Skutki społeczne:
- negatywny wpływ na funkcjonowanie i zdrowie człowieka;
- obniżenie koncentracji;
- spadek jakości wykonywanej pracy oraz aktywności życiowej;
- wzrost wypadków podczas pracy, a także w komunikacji;
- większa ilość popełnianych uchybień i błędów;
- większa zachorowalność na głuchotę zawodową i chorobę wibracyjną;
- napięcia oraz kłótnie międzyludzkie;
- brak poczucia niezależności, komfortu życia, a nawet bezpieczeństwa.
Metody ograniczania hałasu:
- mniejsza ilość pojazdów na ulicach;
- lepsza nawierzchnia i ogólnie poprawienie stanu polskich dróg i torowisk;
- zmodernizowanie produkowanych, a następnie używanych pojazdów mechanicznych;
- zastosowanie urządzeń służących do zmniejszenia hałasu w samochodach i innych pojazdach mechanicznych;
- budowanie torów kolejowych, czy tramwajowych w wykopach czy tunelach lub tworzenie barier lub osłon dźwiękochłonnych;
- zastosowanie naturalnej roślinności w formie barier akustycznych;
- konstrukcje oraz materiały, mające właściwości hałaso- i wibracjoszczelne;
- lepszy układ i rozmieszczenie dróg.