Definicja: Sprowokowane przez dziennikarzy wydarzenie, służące zdobywaniu informacji, których w inny sposób nie można było zdobyć

Jeśli taki dziennikarz w czasie dziennikarskiej prowokacji decyduje się na złamanie prawa musi liczyć sie z prawnymi konsekwencjami.

Sąd może uwzględnić ważny interes społeczny, jakiemu mają służyć zdobyte informacje, np. ujawnieniu patologicznych zjawisk w życiu społecznym.

Zasady dotyczące prowokacji:

  1. Nie zaczynamy pisania artykułu od prowokacji. Najpierw analizujemy sytuacje.
  2. Należy przygotować konkretny plan działania prowokacji.
  3. Prowokacja może nastąpić tylko za wiedzą i zgodą redaktora naczelnego
  4. Prowokacja ma jasny i istotny cel społeczny.
  5. Powinna dotyczyć polityków, wyższych urzędników państwowych, przestępców
  6. Gdy dojdzie do prowokacji dziennikarz nie powinien pierwszy kłaść pieniędzy na stół (w przypadku korupcji) - to od drugiej strony ma wyjść propozycja otrzymania zapłaty
  7. Nie może szkodzić osobom postronnym
  8. Nie powinna stanowić zagrożenia dla ludzi
  9. Nie powinna dotykać sfery prywatnej, także osoby publicznej
  10. Nie może chodzić w niej o ośmieszenie osób publicznych, a o pokazywanie patologicznych mechanizmów