Henryk Sienkiewicz jest jednym z polskich laureatów literackiej nagrody Nobla. Nagrodę tę przyznano mu w 1905 roku za powieść "Quo Vadis". Dzieło to jest owocem fascynacji autora historią i kulturą starożytną, a także szczególnego zainteresowania procesem kształtowania się na ich tle nowej wiary chrześcijańskiej. Zainteresowanie źródłami kultury i myśli europejskiej nie są w drugiej połowie dziewiętnastego wieku niczym niezwykłym. To czas ogromnej popularności tematyki starożytnej, zwłaszcza dotyczącej pierwocin nie skażonego wówczas jeszcze historią i polityką chrześcijaństwa, które w dziewiętnastym wieku jest już ogólnie panującą w Europie religią, jednym z głównych źródeł europejskiej kultury i myśli. Chcąc jak najwierniej oddać atmosferę czasów Nerona, jak najlepiej oddać prawidła historyczne, myślowe, kulturowe, Henryk Sienkiewicz bardzo długo i żmudnie przygotowywał się do stworzenia swojego najbardziej znanego dla ogólnoświatowej publiczności dzieła. Pomogły mu w tym studia nad dziełami rzymskich historyków, pracami dziewiętnastowiecznych myślicieli i filozofów. Gotowa powieść ukazuje się w 1896 roku. Jej łaciński tytuł jest pytaniem zadanym Nauczycielowi w powieści, a całemu chrześcijaństwu- przez powieść. "Quo Vadis"- "dokąd zmierzasz".

Akcja powieści:

  1. Powracajacy z Armenii do Rzymu Marek Winicjusz zatrzymuje się w domu przyjaciela, Aulusa Plaucjusza. Winicjusz poznaje Ligię- piękną wychowankę Plaucjusza i Pomponii Grecyny.
  2. Winicjusz chce, aby Ligia została jego kochanką. Prosi więc swojego krewnego- Petroniusza o pomoc w zdobyciu wdzięków pięknej Ligii, która okazuje się być cesarską zakładniczką, córką króla Ligów, oddaną pod opiekę Plaucjuszowi.
  3. Petroniusz wykorzystuje swoje wpływy u cesarza i skłania Nerona, aby sprowadził Ligię do swojego pałacu.
  4. Na uczcie u Nerona pijany Winicjusz stara się uwieść Ligię. Tę jednak ratuje z opresji jej służący- olbrzym o nadludzkiej sile- Ursus ( w języku łacińskim ursus oznacza niedźwiedź).
  5. Ursus porywa Ligię prowadzoną do domu Marka Winicjusza. Służąca Nerona- Akte wyjaśnia Winicjuszowi prawdę o królewskim pochodzeniu dziewczyny, z której chciał uczynić swoja kochankę.
  6. Zakochany Marek bezskutecznie stara się odnaleźć Ligię. Wynajmuje Greka- Chilona, który za pieniądze zobowiązuje się wyśledzić miejsce pobytu dziewczyny.
  7. Chilon odkrywa, że Ligia jest chrześcijanką. Udaje jednego z wyznawców Chrystusa i usiłuje namówić Ursusa na zamordowanie Glaukosa. Chilon twierdzi, że Glaukos jest prześladowcą chrześcijan.
  8. Chilon wprowadza Marka na spotkanie chrześcijan z Piotrem. Jest tam także Ligia. Obaj śledzą ją do domu. Plan porwania znów udaremnia siłacz Ursus. W bójce Marek traci przytomność.
  9. Chrześcijanie opiekują się rannym Winicjuszem. Czuwa przy nim także Ligia. Młodzi odkrywają wzajemne zauroczenie i miłość. Marek poznaje także naukę nowej wiary.
  10. Marek stara się pomału wcielać zasady miłosierdzia w swoje postępowanie. Wyznaje miłość Ligii. Piotr błogosławi młodym.
  11. Marek, który zraził do siebie żonę cesarza, odrzucając jej zaloty, udaje się z dworem cesarza do Ancjum.
  12. Podczas jednej z uczt, na której są także Winicjusz i Petroniusz nadchodzi wiadomość o podpaleniu Rzymu.
  13. Miasto jest zniszczone przez pożogę. Zrozpaczony Marek szuka w zgliszczach Ligii. Tej udało się przeżyć dzięki opiece Ursusa.
  14. Pod wpływem namów swego doradcy- Tygellina, Neron, na którego rozkaz podpalono Rzym, zrzuca winę za tragedię na chrześcijan.
  15. Petroniusz, który usiłował namówić Nerona do przyznania się przed ludem, traci łaski tchórzliwego cezara. Władzę na dworze zyskuje Tygellin i sprowadzony przez niego Chilon, który chciwy wpływów i majątku, poświadcza winę chrześcijan.
  16. Rozpoczynają się aresztowania wyznawców Chrystusa. Zapełniają się więzienia. Tygellin organizuje igrzyska na cześć cesarza, podczas których chrześcijanie mają zostać straceni.
  17. Rozpoczynają się igrzyska. Chrześcijanie są rozszarpywani przez dzikie zwierzęta, krzyżowani, paleni na krzyżach. Igrzyska przeradzają się w makabryczną rzeź.
  18. Winicjusz bezskutecznie stara się wydostać Ligię z więzienia. Dziewczyna na kilka godzin przed planowanym porwaniem zostaje przeniesiona do innego więzienia
  19. Aby móc kontaktować się z Ligią, Winicjusz, przekupując strażników, podejmuje w więzieniu pracę grabarza.
  20. Podczas palenia chrześcijan w ogrodach Nerona, Chilon nie wytrzymuje napięcia i okropności egzekucji. W ataku szału i rozpaczy, w jaki wpada widząc umierającego w płomieniach Glaukosa, w wyznaje prawdę o swojej zdradzie i podpaleniu Rzymu. Nazywa Nerona podpalaczem i matkobójcą. Glaukos przed śmiercią wybacza skruszonemu zdrajcy.
  21. Torturowany Chilon nie odwołuje oskarżeń. Wierny prawdzie zostaje wtrącony do więzienia. Przyjmuje z rąk Piotra chrzest. Nawrócony ginie męczeńską śmiercią, jak pozostali chrześcijanie- spalony na krzyżu.
  22. Spektakl- egzekucja Ligii i Ursusa. Siłacz ma walczyć z wielkim germańskim bykiem. Do grzbietu zwierzęcia przywiązana jest naga Ligia.
  23. Ursus zwycięża. Zachwycony tłum domaga się uwolnienia skazańców. Neron, bojąc się gniewu ludu niechętnie zgadza się na ułaskawienie. Ligia wraca z Winicjuszem do jego domu.
  24. Święty Piotr, za namową współwyznawców opuszcza miasto, aby ocalić życie. Na drodze spotyka Chrystusa. Po rozmowie z Nauczycielem Piotr wraca do Rzymu aby nauczać i wkrótce ginie ukrzyżowany. Zabity zostaje też św. Paweł.
  25. Represje Nerona ogarniają nie tylko chrześcijan. Utraciwszy łaski cesarza Petroniusz popełnia samobójstwo. Razem z nim zabija się kochająca go, wyzwolona przez Petroniusza niewolnica- Eunice. Na pożegnalnej uczcie, przed śmiercią Petroniusz odczytuje list krytykujący cesarza.
  26. Bunt żołnierzy i zamieszki w Rzymie skłaniają Nerona do szukania schronienia poza miastem. Wraca jednak, bojąc się utraty tronu i licząc na pomoc senatu. W Rzymie okrutny cesarz zostaje jednak zmuszony do popełnienia samobójstwa.