Zdecydowana większość naszych osobistych zachowań jest spowodowana naszymi obyczajami, które wyznaczają nam odpowiednie normy postępowania, także granice naszej przyzwoitości oraz określony system wartości, który akceptuje dane społeczeństwo, także to w którym funkcjonujemy.

W ostatnich czasach widoczna jest ignorancja oraz upadek prawdziwych i wartościowych obyczajów, doszło do takiej sytuacji, że prawie wszystkie normy załamały się.

Jeden z amerykańskich reżyserów filmowych stworzył film o tytule "Requiem dla snu", w których ukazana została historia kilku bohaterów, w tym jednego z dealerów narkotykowych, także jego matki oraz dziewczyny i jednego z najlepszych przyjaciół. Wspomniani bohaterowie dążą do lepszego życia i są w stanie wszystko poświęcić, aby tylko żyć w innej rzeczywistości. Jest to swego rodzaju dantejska wręcz wędrówka bohaterów do piekła, które jest pełne złudzeń oraz ukrytych pragnień. Reżyser skutecznie zaprezentował wzloty, jak również upadki osób, które ze wszelka cenę pragną zrealizować własne pragnienia we współczesnym Brooklynie. Niestety ich pragnienia pozostają jedynie w sferze marzeń i złudzeń, nie mogą się spełnić. W takiej rzeczywistości nie mogą się odnaleźć, w związku z tym wybierają drogę uzależnień - w tym narkotyki, również słodycze oraz telewizję i papierosy. W ciemno dążą do realizacji własnych postanowień, próbując ziścić marzenia o własnym szczęściu sami doprowadzają się do osamotnienia, ostatecznie do własnej tragedii. W rezultacie każdy z bohaterów jest wyobcowany z powodu własnych fantazji, w takiej sytuacji doświadcza osobistej tragedii.

Wspomniany wyżej film stał się swego rodzaju opowieścią o ludziach, którzy wciąż tęsknią za miłością oraz aprobatą. Jest to prawdziwa opowieść o rodzącej się samotności, także zagubieniu, pragnieniu miłości oraz nadziei na lepsze życie. Każdy z bohaterów tak naprawdę musi sam się zmierzyć z rzeczywistością, jest pozostawiony bez żadnej pomocy, moralności, żyje w świecie pełnym okrucieństwa oraz społecznej znieczulicy.

Rozważając kwestię dotyczącą motywu wędrówki warto sięgnąć do literatury i działa autorstwa Tadeusza Konwickiego pt." Mała Apokalipsa". Akcja wspomnianej książki zaczyna się od przemyśleń dotyczących śmierci, podobnie w zakończeniu jest ona obecna. Zanim jednak główny bohater zakończy swe ziemskie bytowanie odbywa przechadzkę po Warszawie. Rozmyśla on oraz obserwuje własne życie, jak również analizuje stosunki między ludźmi. Podobnie jak omówiony powyżej film tak i ta symboliczna wędrówka bohatera nawiązują do dzieła Dantego ("Boskiej komedii"). Mała apokalipsa kojarzy się tu z osobistą, prywatną tragedią, zagładą. O przesłaniu ostatecznym oraz eschatologicznym świadczą już początkowe zdana utworu (fragm. Dzieła : 'Oto nadchodzi koniec świata. Oto nadchodzi, zbliża się czy raczej przypełza mój własny koniec świata. Koniec mego osobistego świata'). Okazuje się, że świat głównego bohatera ulega degradacji, zanika jakakolwiek moralność oraz przejawy kultury. Człowiek ma świadomość, że zanik obyczajów nie prowadzi do niczego dobrego.

Według poglądów jednego z austriackich ekonomistów, który otrzymał Nagrodę Nobla w 1974 roku obyczaj jest rozumiany jako bezosobowy przymus, który wydaje się opierać na wolności osobistej, a w szczególności na zasadach moralnych oraz konformizmie. W ten sposób możliwe jest dopasowywanie się oraz efektywność działań poszczególnych jednostek, jak również zachowanie w miarę równowagi w danym społeczeństwie, w ten sposób redukuje się konieczność posługiwania się przymusem jako środkiem, który jest w stanie zagwarantować ład społeczny.

Zaprzeczeniem teorii mówiącej o degradacji obyczajów jest książka autorstwa Josepha Hellera pt. "Paragraf 22". Wydarzenia dzieją się w jednej z jednostek lotnictwa amerykańskiego, które znajduje się na jednej z włoskich wysp (Pianos). Część wydarzeń ma miejsce w Rzymie, w którym rozgrywają się perypetie danych bohaterów. Wydaje się, że światem jednostki zaczyna rządzić absurd. Młodzi ludzie, którzy nie podjęli walki przymuszani są do tragicznych w skutkach lotów, cześć bohaterów ponosi w nich śmierć. Jednak ich zgony są bezcelowe, gdyż w rzeczywistości ich walka nie jest pomyślana według jakichkolwiek zasad określonej strategii. Dodatkowo wzrasta liczba przymusowych lotów, bowiem dowodzą tymi ludźmi osoby, których cechuje chora ambicja oraz dążenie za wszelka cenę do zaszczytów raz awansów. W tych warunkach nie ma miejsca na prawdziwe wartości: np. uczciwość czy dobro. Ludzi pozbawi się prawa wyboru.

W rzeczywistości film ten pokazuje prawdziwe realia II wojny światowej. Staje się swego rodzaju satyrą dotyczącą stosunków panujących w Ameryce z początkiem lat 60-tych, wówczas rewolucja obyczajów wiązała się z załamaniem się określonych postaw oraz wzorców.

W kontekście powyższych rozważań warto dodać, że nie tylko literatura oraz film dostarczają nam prawdy o zaniku kultywowanych obyczajów. Wystarczy wspomnieć wydarzenia, które miały miejsce w polskim rządzie. Postawy niektórych polityków (np. Andrzeja Leppera) świadczą o zanikaniu kultury osobistej oraz dobrych manier. W polityce nie ma mowy o postępowaniu zgodnie z zasadami moralnymi. W takiej rzeczywistości powstają pytania dotyczące tego, jak w przyszłości będzie wyglądał świat, w którym zanika powoli kultura. Natomiast literatura oraz film mogą jedynie pokazać jakie będą konsekwencje złego postępowania człowieka. Zadaniem każdego człowieka jest dbanie o odrodzenie prawdziwych i pożądanych obyczajów.