NAUCZYCIELE W LITERATURZE:

  1. Stasia Bozowska (S. Żeromski "Siłaczka") - realizuje hasło pracy u podstaw w wiejskiej szkółce. Dla dzieci z Obrzydłówka poświęcała każdy dzień swojego życia, pisała książkę "Fizyka dla ludu". Praca ponad siły doprowadziła ją do choroby (tyfus) i śmierci.
  2. Majewski (S. Żeromski "Syzyfowe prace") - zupełne przeciwieństwo Stasi Bzowskiej. Surowy i bardzo niesprawiedliwy. Brał łapówki od rodziców starających się o przyjęcie ich dziecka do klerykowskiego gimnazjum.
  3. Wawrzynkiewicz (H. Sienkiewicz "Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela") - to człowiek, który szczerze przejmuje się losem Michasia, którym się opiekuje. Widzi, że dziecko się przemęcza, chcąc zadowolić swoich niemieckich nauczycieli.

WAŻNE TERMINY:

  1. powołanie do nauczania - objawia się głównie w umiejętności zainteresowania uczniów przekazywaną im wiedzą, nawiązywanie przyjaźni z podwładnymi. Nauczyciel, który ma powołanie jest szanowany przez uczniów, którzy chętnie chodzą na jego lekcje, wykazuje się cierpliwością. Powołanie to coś właściwie nieuchwytnego, co trudno określić. Niektórym nauczycielom niestety go brakuje.
  2. praca u podstaw - hasło pozytywistyczne; głoszące krzewienie oświaty wśród zaniedbanych i ubogich warstw społecznych
  3. dobra szkoła - to szkoła, do której idzie się bez przymusu, a nawet z pewną przyjemnością. Uczniowie chodzą do szkoły, w której traktowani są z sympatią, a nauczyciele odbierają ich jako jednostki wyjątkowe, interesują się nimi, a nie traktują jak "karę od Boga". Ważna jest też świadomość, iż wiadomości, które zdobędą, będą się mogły przydać w dalszym życiu.
  4. analfabetyzm - brak umiejętności czytania i pisania.
  5. edukacja - nauczanie.
  6. pedagogika - wychowanie.

SZKOŁA W LITERATURZE:

  1. S. Żeromski "Syzyfowe prace"powieść o rosyjskim gimnazjum w Klerykowie, w której ukazane są metody rusyfikacji, a także bunt uczniów przeciw takiemu postępowaniu. W szkole panowała bardzo ostra dyscyplina, której złamanie groziło poważnymi karami. Stosowano pamięciową metodę nauczania. Nie była to szkoła sprawiedliwa, ponieważ istniał w niej podział na lepszych i gorszych uczniów (ze względu na stan majątkowy rodziców), nauczyciele Polacy byli szykanowani.
  2. M. Dąbrowska "Marcin Kozera"opowiadanie o polskiej szkole, działającej w Londynie i o dochodzeniu do polskości jednego z jej uczniów.
  3. W. Gombrowicz "Ferdydurke"groteskowy obraz szkoły, w której nauczyciel wszelkimi sposobami stara się przekonać podopiecznych, że "Słowacki wielkim poetą był". Nie potrafi jednak swego sądu uzasadnić. Uczniowie w czasie lekcji pojedynkują się na miny. Ta książka stanowi drwinę z tradycyjnej polskiej szkoły, gdzie pewne rzeczy uczniowie muszą zapamiętać, a nikt nie kwapi się, by je im wyjaśnić.
  4. J.K. Rowling "Harry Potter..." - tu czytamy o Hogwart'cie - starej szkole magii i czarodziejstwa, która ukryta jest przed zwykłymi, niemagicznymi ludźmi (Mugolami). W szkole nie trudno trafić na ducha, gadające obrazy, schody, które same się poruszają. Kryje ona wiele tajemnic, niekiedy bardzo niebezpiecznych. Chyba każdy chciałby chodzić do takiej szkoły

CYTATY:

- "I przed narodem nieście oświaty kaganiec" - J. Słowacki "Testament mój"

- "Ucząc innych, sam się uczysz" (Mikołaj Gogol)

- "Kiedy przestaniesz się uczyć, przestaniesz żyć" (Carl O. Simonton nie wiem czy to tak ma być)