Media to środki służące:

  • artykulacji informacji
  • rejestracji i magazynowaniu informacji
  • transmisji informacji
  • przetwarzaniu, odtwarzaniu i wyszukiwaniu informacji
  • organizowaniu dyfuzji informacji

Media masowe – kanały komunikowania publicznego:

  • nadawca zbiorowy (instytucja)
  • zawartość wieloprzekazowa
  • przekaz zwielokrotniony za pomocą środków technicznych
  • grupa odbiorców niejednorodna, bez konkretnych struktur

czyli:

  • dzienniki, pisma
  • radio
  • TV
  • Kino
  • Książki
  • Muzyka
  • Plakaty
  • Płyty
  • Ulotki
  • Bilbordy
  • itd.

Prasa – ogół druków o charakterze periodycznym, publikacje periodyczne o stałym tytule; pokazujące się min. raz na rok

Druki periodyczne pojawiają się min. raz do roku, są aktualne (bieżące, na czasie), potencjalnie wszechstronne treściowo, ogólnodostępne,  odbiorcy anonimowi i różnorodni

wypowiedź prasowa – jednostka dająca się wyodrębnić funkcjonalnie, treściowo i graficznie (np. z tytułem).

materiał prasowy – każdy opublikowany, lub przekazany do opublikowania tekst, albo obraz

Materiały prasowe mogą być:

  • słowne (tekstowe)
  • obrazowe (ilustracje, filmy)
  • słowno-obrazowe
  • obrazowo-słowne

Status ekonomiczny materiałów prasowych:

  • redakcyjne (płaci za nie wydawca)
  • reklamowo-ogłoszeniowe (komercyjne, płaci za nie zewnętrzny nadawca)

Podział materiałów prasowych na:

  • dziennikarskie (typowe dla periodyków)
  • inne (np. treści artystyczne, albo oficjalne komunikaty)

Klasyfikacja wypowiedzi wg. pochodzenia:

  • redakcyjne (autorami są dziennikarze redakcji)
  • agencyjne (z agencji informacyjnych)
  • pozaredakcyjne (od współpracowników)
  • przedruki (z innych gazet i czasopism)

Prasa w szerokim znaczeniu ----> hiperprasa (korzystanie z różnych środków przekazu stwarza bogate możliwości)

Prasowość znaczy...

  • wszechstronność
  • aktualność
  • periodyczność

Prasę dzielimy na dzienniki (min. 2 razy w tyg) i czasopisma