w dramacie wierszowanym żywy dialog między dwiema postaciami zbudowany tak, że replika każdej z tych postaci składa się z wersu analogicznego pod względem budowy metrycznej i składniowej do wypowiedzi drugiej postaci. Ich wypowiedzi są jednowersowe. Stychomytia towarzyszy zazwyczaj sytuacji dramatycznej, w której następuje konfrontacja stanowisk.
Jest charakterystyczna dla dramatu greckiego, np.:
"Kreon
Więc lud mi wskaże, co ja mam zarządzać?
Haimon
Niemal jak młodzian porywczy przemawiasz.
Kreon
Sobie czy innym gwoli ja tu rządzę?
Haimon
Marne to państwo, co li panu służy.
Kreon
Czyż nie do władcy więc państwo należy?
Haimon
Pięknie byś wtedy rządził... na pustyni.
Kreon
Ten, jak się zdaje, z tamtą dziewką trzyma.
Haimon
Jeśli ty dziewką; o ciebie się troskam.
Kreon
Z ojcem się swarząc, o przewrotny synu?
Haimon
Bo widzę, że ty z drogi zbaczasz prawej."
(Sofokles Antygona)
Stychomytia jest także charakterystyczna dla komedii Moliera, np.:
"Walery
Jak najszczerzej:
Wybór piękny i szczęście twe pewno w nim leży.
Marianna
Dobrze więc - radom pańskim zostanę powolną.
Walery
I bez wielkiej przykrości, tak mniemać mi wolno.
Marianna
Nie z większą, niż sam pan mi związek ten doradza.
Walery
Ja radzę to, co pani widocznie dogadza.
Marianna
Ja zaś, by cię ucieszyć, usłucham twej rady."
(Molier Świętoszek)