Motyw konfliktu między grupami społecznymi towarzyszy literaturze od wieków, ponieważ napięcia klasowe, stanowe, majątkowe czy ideologiczne stanowią istotny element życia zbiorowego. Konflikt ten może dotyczyć sprzecznych interesów, nierówności majątkowych, braku komunikacji, dominacji jednej grupy nad drugą, ale też różnic światopoglądowych lub politycznych. Literatura nie tylko rejestruje tego typu napięcia, ale także często stawia pytania o ich przyczyny i możliwe rozwiązania. Konflikt może prowadzić do przemocy, rewolucji, upadku jednostki lub całego społeczeństwa, ale bywa też impulsem do zmian. Często opiera się na kontrastach: arystokracja–lud, inteligencja–chłopi, bogaci–biedni, władza–społeczeństwo. W wielu utworach pojawia się również temat wykluczenia, braku solidarności, uprzedzeń. Motyw ten pozwala ukazać nie tylko społeczne realia danej epoki, ale i uniwersalne mechanizmy władzy, przemocy i oporu.
W literaturze antycznej konflikt społeczny pojawiał się przede wszystkim w kontekście państwa i jego obywateli, ról społecznych i odpowiedzialności wobec wspólnoty. Choć świat starożytny opierał się na ustalonym porządku, dramaty antyczne często ukazywały napięcia między jednostką a zbiorowością.
W „Antygonie” Sofoklesa konflikt dotyczy władzy państwowej (uosabianej przez Kreona) i wartości jednostki (reprezentowanych przez Antygonę). Nie ma tutaj jednak napięcia między konkretnymi grupami społecznymi, choć Hajmon w dyskusji z Kreonem wspomina, że lud staje w obronie Antygony.
W „Iliadzie” Homera konflikt społeczny pojawia się między Agamemnonem a Achillesem – władcą a wybitnym wojownikiem. Spór o brankę Bryzejdę ma wymiar nie tylko osobisty, ale również polityczny – pokazuje napięcie między autorytetem króla a zasługami wojownika, czyli konfliktem wewnątrz elity, natomiast także i tutaj w konflikt nie angażują się całe grupy.
Biblia ukazuje konflikty społeczne zarówno w kontekście niewoli i wyzysku, jak i relacji między władzą a ludem, bogatymi a ubogimi. Prorocy występują przeciwko królom i możnym, upominając się o sprawiedliwość i los pokrzywdzonych. Konflikt nie ma charakteru klasowego w nowoczesnym sensie, ale wyraźnie widać napięcia między grupami o różnym statusie społecznym i moralnym.
W „Księdze Wyjścia” ukazany jest konflikt między faraonem a zniewolonym ludem izraelskim – to symbol opresji społecznej i politycznej, zakończony wyzwoleniem i narodzinami wspólnoty opartej na Prawie. Symboliczny dla tej tematyki jest z pewnością również konflikt Dawida z Goliatem.
W średniowieczu społeczeństwo opierało się na sztywnym systemie stanowym, w którym relacje między klasami były ustalone przez porządek feudalny i religijny. Konflikty społeczne rzadko przedstawiano jako starcia – raczej za pomocą moralitetu, legendy lub tekstu hagiograficznego uzasadniano porządek społeczny, który miał wynikać z boskiej woli. W „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” śmierć drwi z każdej warstwy społecznej, zwłaszcza z możnych, duchownych i sędziów, ukazując obłudę i niesprawiedliwość. Tekst ten ujawnia napięcie między elitami a ludem, demaskując społeczne nadużycia pod pozorem równości wobec śmierci.
W renesansie pojawia się bardziej świadoma refleksja nad funkcjonowaniem państwa, obywatela i wspólnoty. Konflikty społeczne są nadal przedstawiane w sposób pośredni, ale coraz częściej pojawia się krytyka egoizmu elit i zagrożeń wynikających z prywatnych interesów jednostek sprawujących władzę. Humanizm sprawia, że osoba jednostki staje się ważniejsza niż jej stanowy status.
W „Odprawie posłów greckich” Jana Kochanowskiego społeczeństwo Troi rozdziera konflikt między rozumem i odpowiedzialnością (poseł Antenor) a prywatnym interesem i emocją (Aleksander). Utwór ostrzega, że lekceważenie dobra wspólnego przez elitę może prowadzić do upadku całego narodu. W „O naprawie Rzeczypospolitej” Frycz Modrzewski bardzo wyraźnie sygnalizuje potrzebę odejścia od konfliktów między poszczególnymi grupami społecznymi na rzecz budowy silniejszego państwa. Podkreśla, że kluczowe jest tutaj nastawienie najbogatszej szlachty.
Barok ukazuje konflikty społeczne jako wynikające z upadku obyczajów, zbytku, braku pokory i solidarności. Obok rozważań metafizycznych pojawia się ożywiona publicystyka polityczna, wskazująca na rozkład warstwy szlacheckiej, słabość państwa i krzywdy ludu. W „Kazaniach sejmowych” Piotra Skargi autor ostro piętnuje szlachtę za egoizm, brak patriotyzmu i niesprawiedliwość wobec niższych warstw społecznych.
Epoka oświecenia podejmuje refleksję nad potrzebą reformy ustrojowej, edukacji, praw obywatelskich i równości wobec prawa. To czas, w którym krytyce poddaje się przywileje stanowe, nadużycia duchowieństwa i konserwatyzm arystokracji. Pisarze postulują emancypację jednostki, zniesienie barier klasowych i upodmiotowienie ludu.
W „Powrocie posła” Juliana Ursyna Niemcewicza trwa konflikt między konserwatywnym sarmatyzmem a nowoczesnym patriotyzmem, między egoizmem magnackim a myślą o reformie. Postacie takie jak Starosta symbolizują przywilej i opór przed zmianą, a Postępowy – ideę nowej, sprawiedliwej wspólnoty narodowej.
W satyrach Ignacego Krasickiego pojawia się drwina z głupoty, obłudy, bezmyślnego naśladownictwa elit, co ukazuje napięcie między formą a treścią, tradycją a rozumem. Autor podważa autorytet klasowy, pokazując, że moralność nie zależy od pozycji społecznej.
Trzeba jednak pamiętać, że to w tej epoce dochodzi do jednego z najostrzejszych konfliktów społecznych, którego wyrazem jest rewolucja francuska. W Polsce zaś konflikty społeczne ułatwiają sąsiadom dokonanie rozbiorów.
Romantyzm ukazuje konflikty społeczne w sposób dramatyczny i często symboliczny – jako konflikt między ludem a elitą, jednostką a zbiorowością. Obok narodowych walk o wolność pojawia się temat klasowego wykluczenia, niezrozumienia i braku solidarności społecznej. Bohaterowie często reprezentują sprzeczne racje – duchową, intelektualną, polityczną – które nie mogą zostać pogodzone.
Pozytywizm skupia się na realnych problemach społecznych – biedzie, nierówności, wykluczeniu chłopów, robotników, kobiet, Żydów. Konflikty społeczne nie są tu romantycznymi dramatami, lecz konsekwencją konkretnych mechanizmów ekonomicznych i kulturowych.
W epoce Młodej Polski konflikty społeczne są ukazywane przede wszystkim jako głębokie, strukturalne podziały między klasami, wynikające z braku komunikacji, niezrozumienia, pogardy lub obojętności. Młodopolska literatura poszukuje duchowego połączenia elit z ludem, ale często ukazuje ten projekt jako utopię – obie grupy nie potrafią się porozumieć. Pojawiają się też obrazy konfliktu pokoleń, klas i wartości, szczególnie w kontekście walki o odzyskanie tożsamości narodowej.
W XX wieku motyw konfliktu klasowego i społecznego osiąga swoje apogeum – szczególnie w literaturze związanej z wojnami, totalitaryzmami, rewolucjami i systemami opresji politycznej. Konflikt przybiera często wymiar globalny i egzystencjalny: człowiek przeciwko systemowi, jednostka przeciwko zbiorowości, inteligent wobec mas, ofiara wobec kata. Literatura ukazuje, że konflikty społeczne nie wynikają wyłącznie z biedy i bogactwa, ale z systemowego podporządkowania, propagandy, wykluczenia i braku solidarności.