Obrona Sokratesa

Platon

Biografia Sokratesa

Sokrates jest jednym z najbardziej wpływowych filozofów starożytnej Grecji. Choć nie pozostawił po sobie żadnych pism, jego koncepcje filozoficzne i postawa ironiczna miały ogromny wpływ na europejską tradycję filozoficzną. Dzisiaj jednak wszystko, co wiemy o jego życiu i naukach, pochodzi od jego uczniów, zwłaszcza Platona i Ksenofonta, oraz od współczesnych mu autorów, takich jak Arystofanes. Trzeba więc zawsze mieć tego świadomość, że głos samego Sokratesa nigdy nie jest jego czystym głosem, ponieważ zawsze jest jakoś zapośredniczony.

Sokrates urodził się w Atenach około 469 roku p.n.e. w rodzinie rzeźbiarza Sofroniskosa i akuszerki Fainarete. W młodości zajmował się rzeźbiarstwem, ale z czasem poświęcił się całkowicie filozofii. Był żonaty z Ksantypą, z którą miał trzech synów. Sokrates spędzał większość swojego życia na publicznych debatach, prowadząc rozmowy z mieszkańcami Aten na agorze, w warsztatach i innych miejscach publicznych. Nie miał stałej szkoły ani formy wykładów; jego metoda nauczania polegała na dialogu i zadawaniu pytań, znana jest dziś jako metoda sokratejska lub majeutyka. Pochodzi od greckiego słowa „maieutikos” oznaczającego „położniczy” i jest metaforą nawiązującą do zawodu matki Sokratesa, która była akuszerką. Sokrates uważał, że jego rola w filozofii jest podobna do roli położnej – pomaga innym „wydobyć” wiedzę, którą już posiadają, lecz nie są tego świadomi. Narzędziem do tego miały być umiejętnie zadawane pytania, podważające w większości przypadków wiedzę uznawaną przez rozmówcę Sokratesa za pewną. Metoda ta miała na celu wydobycie z rozmówcy ukrytej wiedzy i skłonienie go do refleksji nad swoimi przekonaniami. Dialogi często kończyły się aporią, czyli stanem zawieszenia, w którym nie osiągano jednoznacznej odpowiedzi, ale pogłębiano zrozumienie problemu.

Sokrates wierzył, że wiedza jest nieodłącznie związana z cnotą. Twierdził, że aby postępować moralnie, trzeba mieć wiedzę o tym, co jest dobre. Dlatego według niego wszelkie zło wynika z niewiedzy. Znane jest jego stwierdzenie „wiem, że nic nie wiem”, które podkreślało jego przekonanie o konieczności nieustannego poszukiwania wiedzy. Uważał, że celem ludzkiego życia jest osiągnięcie eudajmonii, czyli szczęścia lub dobrostanu. Dla Sokratesa eudaimonia nie była chwilową przyjemnością, lecz trwałym stanem osiąganym przez życie cnotliwe i rozumne. Podkreślał, że prawdziwe szczęście można osiągnąć jedynie poprzez dążenie do dobra i samodoskonalenie.

Często mówił o wewnętrznym głosie, który nazywał daimonionem. Był to rodzaj boskiego znaku lub wewnętrznego głosu, który ostrzegał go przed popełnieniem błędów, ale nigdy nie podpowiadał mu, co ma zrobić. Daimonion był dla Sokratesa dowodem na istnienie boskiego porządku we wszechświecie.

W 399 roku p.n.e. Sokrates został oskarżony o bezbożność (asebeia) i psucie młodzieży. Miał rzekomo nie uznawać bogów państwowych i wprowadzać nowe bóstwa oraz demoralizować młodych Ateńczyków. Podczas procesu, który jest szczegółowo opisany w dialogu Platona „Obrona Sokratesa” Sokrates bronił się, twierdząc, że jego misją jest poszukiwanie prawdy i nawoływanie ludzi do refleksji nad własnym życiem. Został jednak uznany za winnego i skazany na śmierć przez wypicie trucizny, prawdopodobnie cykuty. Zmarł w obecności swoich przyjaciół i uczniów, co zostało opisane przez Platona w dialogu „Fedon”.

Dziedzictwo Sokratesa przetrwało wieki i nadal jest źródłem inspiracji dla filozofów, pedagogów i myślicieli na całym świecie. Jego podejście do nauki i poszukiwania prawdy, a także jego życie poświęcone filozofii, uczyniły go jednym z najważniejszych i najbardziej podziwianych filozofów w historii ludzkości.

Potrzebujesz pomocy?

Antyk i Biblia (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.