Spis treści:

Szkolny system oceniania – badanie LiveCareer

LiveCareer, czyli internetowy serwis związany z budowaniem kariery, przeprowadził wśród tysiąca Polaków w różnym wieku ankietę na temat polskich szkół. Uczestnicy badania mieli odpowiedzieć na pytania dotyczące tego, co ich zdaniem nie działa w polskich szkołach oraz co musiałoby się zmienić, żeby uczniowie byli lepiej przygotowani do realiów rynku pracy.

Ankietowanych zapytano m.in. o opinię na temat szkolnego systemu oceniania. Znaczna większość, bo aż 71 proc. z nich ma do niego negatywny stosunek. Mimo tego 64 proc. respondentów jest zdania, że na etapie szkoły średniej tradycyjny system oceniania, czyli skala od 1 do 6, działa najlepiej. Indywidualne oceny opisowe dla każdego ucznia popiera natomiast 24 proc. ankietowanych, a 12 proc. twierdzi, że najlepsze byłoby ocenianie za pomocą symboli np. literowych bądź plusów i minusów.  

Bardzo podobnie prezentują się wyniki w kontekście klas IV-VIII szkoły podstawowej (kolejno: 64, 25, 11 proc.), natomiast w przypadku najmłodszych uczniów, czyli w klasach I-III, 44 proc. respondentów za najlepsze uznało oceny opisowe, taki sam procent – oceny tradycyjne, a 12 proc. – symboliczne.

Choć poparcie dla tradycyjnego oceniania w skali od 1 do 6 było dość wysokie, to aż 91 proc. ankietowanych uważa, że uczeń powinien mieć możliwość przedyskutowania z nauczycielem swojej oceny. Według 38 proc. w każdym przypadku, a zdaniem 53 proc. – w ograniczonym zakresie. Ten pomysł popiera również 88 proc. pracowników edukacji.

Przeczytaj również: Szukasz darmowych odpowiedzi do podręczników z wyjaśnieniami? Poznaj nowy serwis edukacyjny!

Ocena w szkole a ocena w pracy

Aż 68 proc. biorących udział w badaniu uważa, że system oceniania polskich szkół nie przygotowuje uczniów do późniejszego oceniania ich pracy przez klientów i/lub przełożonych. Ankietowani zwracali przy tym uwagę na takie kwestie jak:

  • nieefektywność stopni, 
  • brak szerszego komentarza do oceny,  
  • brak możliwości przedyskutowania oceny z nauczycielem,
  • wąska sześciostopniowa skala, która nie oddaje umiejętności ucznia.

W pracy natomiast zwykle jest się ocenianym opisowo i w odniesieniu do poszczególnych zadań, a pracownicy mają możliwość rozmowy z przełożonym o swojej sytuacji.

Respondenci zwracali też uwagę na to, że stawiane w szkole stopnie nie wpływają pozytywnie na uczniów, a system oceniania jest przestarzały, bezduszny i nieobiektywny. Według wielu ankietowanych ocen jest też za dużo, mimo iż według prawa oświatowego obowiązkowo trzeba wystawiać tylko oceny śródroczną i roczną.

Badani, którzy uważają, że polski system oceniania przygotowuje uczniów na przyszłe doświadczenia zawodowe, twierdzą, iż uczy ich on dyscypliny, pokory oraz odbierania i interpretowania informacji zwrotnej. Część z nich wskazało również na to, że otrzymywanie niesprawiedliwych ocen w szkole przygotowuje uczniów do niesprawiedliwego oceniania w pracy.

Czy oceny otrzymywane w szkole wpływają później na samoocenę w pracy? 37 proc. respondentów nie zauważyło takiego wpływu, 38 proc. widzi pozytywny wpływ, a 25 proc. – negatywny.

Przeczytaj również: Egzamin ósmoklasisty do likwidacji? Reakcja ministerstwa na postulaty

Likwidacja ocen z czterech przedmiotów

Pomysł na ciekawą zmianę dotyczącą systemu oceniania zaprezentowała na swoim Facebooku dr Marzena Żylińska, metodyczka i neurodydaktyczka. Zaproponowała ona likwidację ocen z czterech przedmiotów: plastyki, muzyki, techniki i wychowania fizycznego, ponieważ nie da się ani porównać talentów dzieci na zajęciach artystycznych, ani oceniać w sporcie uczniów z różnymi warunkami fizycznymi. Zamiast sześciostopniowej skali ocen proponuje po prostu zaliczenie lub jego brak.

Zdaniem ekspertki oceny z tych przedmiotów zniechęcają uczniów do zaangażowania w zajęcia, ale gdyby to właśnie ono było brane pod uwagę zamiast wyników, na pewno wpłynęłoby to na lepsze nastawienie uczniów do tych przedmiotów i sprawiłoby, że uczestniczyliby w nich chętniej.

Źródło: livecareer.pl, facebook.com/marzena.zylinska, bryk.pl

Oprac.: Joanna Cwynar

 

Odpowiedzi do zadań z podręczników z fizyki znajdziesz tutaj:

Fizyka – rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń

Odpowiedzi do zadań z podręcznika z fizyki

Ćwiczenia z wyjaśnieniami – podręczniki z fizyki