Spis treści:
Na czym polega sensoryczna przerwa?
Wczoraj sieć obiegła informacja o wprowadzeniu przez IX Liceum Ogólnokształcące in. Juliusza Słowackiego we Wrocławiu sensorycznych przerw, czyli takich, podczas których uczniowie mogą wyciszyć się i „odbodźcować” w specjalnie przygotowanej do tego szkolnej sali fitness. W czasie długiej przerwy rozłożone są tam materace, na których można się położyć i posłuchać puszczanego z głośników śpiewu ptaków.
– Kontakt z przyrodą jest tym, czego potrzebujemy, by odpoczywać – wyjaśniła w Radiu Wrocław Monika Skuza, nauczycielka biologii i brainolożka, która zorganizowała w szkole sensoryczne przerwy. – (…) Leżenie pozwala się wyciszyć, bo troszkę inaczej mięśnie się napinają, relaksuje nam się przepona (…) i automatycznie spada nam poziom hormonu stresu.
Uczniowie dużej wrocławskiej szkoły, w której uczy się blisko 1200 osób i często bywa głośno, licznie przybywają do sali, w której można się zrelaksować, a pomysł ocenili pozytywnie zarówno wówczas, gdy zaproponowano jego wprowadzenie, jak i już po tym, gdy sami mogli go przetestować.
Przeczytaj również: Szukasz darmowych odpowiedzi do zadań podręczników? Poznaj nowy serwis edukacyjny!
Projekt „Zmysłoczułe szkoły”
Pomysłodawczynią projektu „Zmysłoczułe szkoły”, w którym bierze udział wrocławskie liceum, jest Nauczycielka Roku 2022 – Iwona Pietrzak-Płachta z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pliszczynie. Celem projektu jest:
- dbanie o dobrostan w szkołach,
- tworzenie w nich miejsc sprzyjających wyciszaniu i minimalizacji bodźców;
- budowanie atmosfery sprzyjającej rozwijaniu kompetencji społecznych i budowaniu relacji;
- uwrażliwienie dzieci na funkcjonowanie i rolę zmysłów;
- promowanie inspirujących rozwiązań edukacyjnych.
Do projektu nauczycielki bibliotekarki przyłączyło się już wiele szkół w kraju, organizując w swoich budynkach specjalne miejsca wyciszenia. Zabiegani uczniowie mogą do nich uciec przed hałasem szkoły, by wyciszyć się, ale i przez chwilę skupić się na swoich zmysłach i przez to doświadczyć wewnętrznego spokoju. Najczęściej pomagają im w tym umieszczone w salach sensorycznych materace lub wygodne miejsca do siedzenia, relaksacyjne odgłosy dobiegające z głośników i przygaszone światła lub przyjemne, kolorowe oświetlenie.
Jak wskazują badania, takie sensoryczne przerwy mogą nie tylko pomagać uczniom się wyciszyć, ale również aktywizują neurony do lepszej pracy mózgu oraz powodują wzrost kreatywności, co może przynieść bardzo pozytywne efekty w nauce.
Przeczytaj również: Dzwonek szkolny przeszkadza uczniom? Zbędny stres i hałas
Przerwy bez hałasu – przykłady
Prócz sensorycznych przerw dyrekcja wrocławskiego liceum zdecydowała się także skrócić długość trwania dzwonków z 5 do 3 sekund, by nie „przebodźcowywać” uczniów. Przerwy bez hałasu to kolejny trend, który coraz częściej wprowadzają placówki edukacyjne – ostatnio dzwonki zostały całkowicie wyłączone w warszawskiej Szkole Podstawowej nr 319, co zadziałało pozytywnie na uczniów, którzy dzięki temu stali się bardziej wyciszeni, spokojniejsi i mniej zestresowani. W wielu innych polskich szkołach również zdecydowano się na wyłączenie dzwonków, a w części nieprzyjemny i głośny dźwięk został zastąpiony przez przyjemną muzykę.
Źródło: radiowroclaw.pl, projektanciedukacji.pl, Zmysłoczułe Szkoły (Facebook), bryk.pl
Oprac.: Joanna Cwynar
Odpowiedzi do zadań z podręczników z języka polskiego znajdziesz tutaj:
Język polski – rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń
Odpowiedzi do zadań z podręcznika z języka polskiego
Ćwiczenia z wyjaśnieniami – podręczniki z języka polskiego
Komentarze (0)