Spis treści:
Kolejna szkoła wyłączyła dzwonki
W Szkole Podstawowej nr 319 przy ul. Wokalnej na warszawskim Ursynowie wyłączono dzwonek szkolny. Przed wprowadzeniem zmian dyrekcja szkoły skonsultowała ten pomysł z samorządem uczniowskim oraz nauczycielami i został on odebrany pozytywnie.
Do modyfikacji trzeba było jednak odpowiednio przygotować szkołę, by uczniowie po wyłączeniu dzwonka szkolnego wiedzieli, kiedy lekcje rozpoczynają się i kończą. Dyrekcja poprosiła więc rodziców o przyniesienie do placówki nieużywanych już przez nich zegarów, a rada rodziców zaoferowała się, że je dokupi. Dzięki temu w niewielkiej szkole, w każdym pomieszczeniu, korytarzu i zakamarku pojawiło się łącznie ponad 20 zegarów i kartek informujących o czasie trwania konkretnych lekcji i przerw, by każdy uczeń mógł punktualnie dotrzeć na zajęcia.
Dzwonki szkolne wyłączono 2 listopada, ale do 10 dnia miesiąca trwał okres przejściowy, by uczniowie i nauczyciele mogli przyzwyczaić się do nowej sytuacji. Zarówno jedni jak i drudzy mieli przez ten czas w kwestii spóźnień taryfę ulgową. Choć niektórym przyzwyczaić się nie było łatwo, to większość – zarówno uczniów, nauczycieli, jak i rodziców – ocenia zmianę pozytywnie i chce, by pozostała na stałe.
Przeczytaj również: Przeczytaj również: Szukasz darmowych odpowiedzi do podręczników? Poznaj nowy serwis edukacyjny!
Brak dzwonków – jakie są efekty?
Szkoła podstawowa na Ursynowie nie jest jedyną w kraju, w której wprowadzono takie rozwiązanie. Dzwonki szkolne decydowano się wcześniej wyłączać w wielu szkołach prywatnych, a dziś takie rozwiązanie wprowadza również coraz więcej publicznych placówek. W niektórych żaden dźwięk nie informuje o rozpoczynającej lub kończącej się przerwie czy lekcji, w innych powiadamia o tym przyjemna dla ucha, spokojna muzyka.
Szkoły, które wprowadziły tego typu zmianę w swoim funkcjonowaniu, potwierdzają, że wyłączenie głośnego i nieprzyjemnego dźwięku szkolnego dzwonka zredukowało u uczniów i pracowników szkoły stres, a także zminimalizowało hałas w budynku, ponieważ dzieci, niepobudzane już tak intensywnym odgłosem, zaczęły wchodzić i wychodzić z klas lekcyjnych spokojnie i ciszej zachowywać się w trakcie przerw. Pedagodzy tłumaczą również, że brak dzwonków ma też inne korzystne efekty – m.in.:
- poprawia relację między uczniami i nauczycielami;
- uczy uczniów gospodarowania własnym czasem;
- uczy odpowiedzialności i samodzielności;
- pozwala posiąść umiejętność korzystania z tradycyjnego zegara.
Źródło: haloursynow.pl, bryk.pl
Oprac.: Joanna Cwynar
Odpowiedzi do zadań z podręczników z języka polskiego znajdziesz tutaj:
Język polski – rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń
Odpowiedzi do zadań z podręcznika z język polski
Ćwiczenia z wyjaśnieniami – podręcznik z języka polskiego