Jeszcze przed wybuchem pandemii niemal 30% firm nie wytrzymywało na rynku nawet roku. To niezbyt dobra zachęta do próbowania swoich sił w biznesie. Rynek pracy, główna alternatywa dla zostania przedsiębiorcą, nie jest jednak obecnie stabilny. Kryzys spowodowany przez COVID-19, oprócz trudności, stworzył także nowe możliwości. Tych, którzy zdecydują się zaryzykować czeka wiele wyzwań, ale mają szansę wspiąć się wysoko. 

Wyboista droga do sukcesu

Założenie swojej własnej firmy wiąże się z wzięciem na swoje barki odpowiedzialności za każdy aspekt jej funkcjonowania. Oznacza to wiele dużych i małych decyzji, obowiązki oraz dylematy na każdym kroku. Rozważając prowadzenie działalności gospodarczej, należy pamiętać, że nie zawsze będzie łatwo. W obecnej sytuacji, gdy wiele gałęzi biznesu zostało mocno poturbowanych przez ograniczenia związane z pandemią, mogłoby się zdawać, że to zły moment na ryzyko. Wszystkie branże poszukują jednak obecnie innowacyjnych rozwiązań, które pozwoliłyby im funkcjonować w tych niepewnych czasach. Sytuacja ta pokazuje, jak ważną cechą dobrego przedsiębiorcy jest elastyczność i umiejętność dostosowywania się do zmieniających się warunków. W końcu nigdy nie wiadomo, jak będzie wyglądać rzeczywistość za kilka, kilkanaście lat. Ważne, żeby umieć odpowiedzieć na zachodzące zmiany. 

Wiedza – najcenniejsza waluta

Fundamentem nowej firmy powinien być pomysł. Może on wynikać z jakiegoś problemu, który jak dotąd nie znalazł rozwiązania. Być może rozwiązanie istnieje, ale można zaproponować skuteczniejsze. Podstawą jest świadomość potrzeb grupy docelowej – ludzi, którzy będą korzystać z naszego produktu. Gdy przedsiębiorca ma już wizję tego, co – i komu – będzie dostarczać jego firma, czas opracować strategię działania i przewidzieć ewentualne trudności. Na tym etapie warto poszukać pomocy programów mentoringowych, a także inkubatorów przedsiębiorczości czy Platform Startowych. Eksperci z tych instytucji przeprowadzą początkujących przedsiębiorców przez gąszcz formalności, pomogą opracować model biznesowy a także podpowiedzą, jak uzyskać unijne dotacje. Z pomocą przychodzą także kampanie edukacyjne, takie jak Cash Lajf Balans, które dostarczają nie tylko wiedzy teoretycznej, ale też pokazują jak prowadzenie własnego biznesu wygląda w praktyce. 

„Mój mentor był dla mnie niezastąpionym źródłem wiedzy. Dzięki niemu nie popełniłem pewnych błędów, choć miałem ich kilka na koncie, zanim go w ogóle poznałem. Dziś zacząłbym moją biznesową przygodę od znalezienia kogoś, komu można zadać kilka nurtujących mnie pytań!” – Krzysztof Sobczak, firma Emplocity

Środki na start

Nie ma jednego sprawdzonego przepisu na zbudowanie prężnie działającej firmy. Ryzyko jest i zawsze będzie obecne. Nie zawsze jednak trzeba ryzykować swoimi własnymi pieniędzmi. Unia Europejska wspiera dotacjami najbardziej obiecujące projekty. Dzięki temu na samym początku, gdy dynamiczny rozwój firmy jest szczególnie ważny, nie brakuje funduszy. 

„W kluczowym dla firmy momencie miałem dostęp do wiedzy, dzięki której udało się uzyskać duże dofinansowanie. To była trampolina, która pozwoliła mi rozwinąć biznesowe skrzydła!” – Jakub Lachowski, firma Plantalux

Pomysł jest bliżej, niż myślisz

Wizji swojej firmy wiele osób szuka pośród zainteresowań. Ci, którzy pasjonują się jakąś dziedziną, zwykle wiedzą na jej temat bardzo dużo. Taka wiedza jest bezcenna podczas konstruowania biznesplanu. Przedsiębiorca, który sam jest swoim pierwszym klientem, doskonale zna potrzeby rynku – sam jest przecież jego częścią. Biznesem, który narodził się z pasji jest np. firma LyoFood. Jej założycielka, Laura Godek-Miąsik z Kielc, w pierwszej kolejności poszukała rozwiązań swoich własnych problemów. Teraz zaś spełnia wygórowane wymagania podróżników z ekologicznym zacięciem i produkuje wysokiej jakości żywność liofilizowaną. 

„Wyszło na to, że sama zaczęłam produkować to, czego potrzebowałam. Gdy rynek nie zaspokaja potrzeb, to trzeba przejąć inicjatywę. Na szczęście jest duża grupa ludzi, którzy mają podobne – wysokie! – wymagania. Tak właśnie powstał LyoFood!” – Laura Godek-Miąsik, firma LyoFood

Jednak, jak podkreśla Laura – prowadzenie firmy, nawet opartej na ukochanej aktywności, to nie zawsze sama przyjemność.  

 

Balans to podstawa

Początkowe miesiące działania firmy zazwyczaj pochłaniają ogromne ilości czasu. Na głowie przedsiębiorcy jest każda decyzja, od koloru logo aż po wybór podwykonawców. Wszystkie te decyzje mają wpływ na to, jak biznes będzie się rozwijał. Nie jest trudno zakopać samego siebie w obowiązkach, a to prosta droga do wyczerpania organizmu. Zadbanie o odpowiedni wypoczynek pozwoli wstawać każdego dnia z głową gotową na wyzwania, a nie przytłoczoną obowiązkami. 

Chcę spróbować!

Jak widać, początkujący przedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc od przeróżnych instytucji. Bezcenna wiedza, możliwość skorzystania z doświadczenia innych oraz wsparcie finansowe mogą być prawdziwą katapultą do sukcesu. Choć po drodze nie zabraknie potknięć, to warto potraktować je jako cenne lekcje, prowadzące ostatecznie do osiągnięcia zamierzonego celu. 

loga partnerow sm

Materiały Promocyjne