Spis treści:
Nauka z ekranu czy z papieru?
Dzieci łatwiej uczą się z materiałów drukowanych czy z ekranów komputerów lub smartfonów? Dr Leanne Hall – psycholog zajmująca się badaniem pamięci – nie ma wątpliwości:
– Badania wykazują, że kiedy czytamy materiały cyfrowe, mózg tworzy inne połączenia między komórkami niż te, których używa do czytania druku. Oznacza to, że ma on tendencję do pobieżnego przeglądania materiału, gdy czytamy na ekranie. I choć dzięki temu dzieci mogą czytać szybciej i więcej, to prawdopodobnie przyswajają o wiele mniej informacji niż w przypadku czytania wydrukowanego tekstu. Wiadomo także, że druk mniej obciąża wzrok; zapewnia bodźce przestrzenne i dotykowe, które poprawiają orientację czytelnika i ułatwiają mu przyswajanie informacji, podczas gdy w trakcie scrollowania ekranu łatwo jest przeoczyć ważne informacje.
Ciekawe wyniki dało też badanie, w którym wzięło udział jedenaście tysięcy respondentów z jedenastu krajów europejskich. Jakie wnioski płyną z analizy, którą na zlecenie Epson Europe przeprowadziła firma Prospectus Global? Dowiadujemy się m.in., że zdaniem 59 procent rodziców dzieci lepiej uczą się w interakcji z przedmiotami fizycznymi niż wtedy, gdy korzystają z ekranów. Połowa badanych uważa, że w przyszłości szkoły zrezygnują z książek na rzecz nauczania cyfrowego. Jednak czterech na dziesięciu ankietowanych nie chce, aby był to jedyny sposób, w jaki ich dzieci będą zdobywały wiedzę.
Przeczytaj również: Szukasz darmowych odpowiedzi z wyjaśnieniami do podręczników? Poznaj nowy serwis edukacyjny!
Zdjęcia a tworzenie wspomnień
Dr Leanne Hall zajmuje się także badaniem wpływu fotografii na zapamiętywanie wydarzeń z przeszłości. Ekspertka zauważyła, jak robienie i oglądanie zdjęć może kształtować lub zniekształcać wspomnienia.
– Zdjęcia mogą lepiej spełniać swoją rolę jako pomoce w zapamiętywaniu, gdy na nie patrzymy, a nie tylko gromadzimy je w naszych telefonach. Jeśli robimy zdjęcia jedynie jako trofea, którymi możemy się pochwalić w mediach społecznościowych, skupiając naszą uwagę na liczbie komentarzy i polubień, które otrzymujemy, jest mniej prawdopodobne, że będziemy pamiętać szczegóły naszych doświadczeń – wyjaśnia badaczka.
Psycholog podkreśla też różnice pomiędzy cyfrowymi zdjęciami a tymi, które zostały wywołane lub wydrukowane.
– Posiadanie widocznych i namacalnych zdjęć w albumach lub na wystawie może pomóc nam łatwiej uzyskać dostęp do wspomnień z wydarzeń. Co więcej, zapamiętujemy nie tylko szczegóły wizualne pokazane na tych zdjęciach – są one portalem do naszej przeszłości. Możemy zapamiętać nasze uczucia i emocje w tym momencie, szerszy kontekst, taki jak to, co wydarzyło się później tego samego dnia, lub nawet inne wspomnienia z tego czasu. Korzyści wykraczają poza samą pamięć.
Źródła: fairfield.edu, press.epson.eu, bryk.pl
Oprac. Redakcja
Odpowiedzi do zadań z podręczników znajdziesz tutaj:
Biologia – rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń
Odpowiedzi do zadań z podręcznika do historii
Ćwiczenia z wyjaśnieniami – podręczniki z biologii