Biznes i zarządzanie — o czym będzie się uczyć młodzież?

Nowy przedmiot, o nazwie biznes i zarządzanie, pojawi się w szkołach dopiero za rok, czyli 1 września 2023 roku, ale już teraz MEiN rozpoczyna pracę nad jego podstawą programową. Nowe zajęcia mają zastąpić w szkołach ponadpodstawowych dotychczasowy przedmiot o nazwie podstawy przedsiębiorczości i być realizowane w takim samym wymiarze godzin, czyli jednej godziny tygodniowo w całym cyklu kształcenia. Treści przekazywane uczniom na nowych zajęciach mają zostać poszerzone w stosunku do podstawy programowej starego przedmiotu, w szczególności o aspekty praktyczne.   

Lekcje biznesu i zarządzania mają uzbroić młodzież w wiedzę ekonomiczną i rozwinąć ich umiejętności liderskie. Zdaniem ministra edukacji i nauki przedmiot ma pomóc wchodzącym w dorosłość uczniom lepiej funkcjonować w świecie finansów oraz odpowiednio zarządzać swoim kapitałem. Na zajęciach z tego przedmiotu będzie stawiany nacisk na praktykę oraz pracę w grupach, a uczniowie będą analizować zagadnienia na przykładach konkretnych polskich i zagranicznych przedsiębiorców.

Od 2027 roku ma być natomiast możliwe zdawanie BiZ-u na maturze jako dodatkowego przedmiotu na poziomie rozszerzonym.

Przeczytaj również: Jakie zmiany czekają uczniów w nowym roku szkolnym? Nie wszystkie cieszą

Biznes i zarządzanie — konsultacje społeczne

W ostatnim miesiącu były prowadzone konsultacje społeczne na temat tego, co powinno znaleźć się w podstawie programowej nowego przedmiotu i w jaki sposób powinien być on realizowany. Uczestniczyli w nich nauczyciele, uczniowie, wykładowcy uczelni i przedsiębiorcy. Oto najważniejsze punkty ich ustaleń:

  • celem zajęć jest wykształcenie w uczniach czterech kompetencji — kooperacji, komunikacji, kreatywności, krytycznego myślenia;
  • matura z przedmiotu ma się częściowo składać z projektu zespołowego;
  • mniej treści z zakresu makroekonomii, a więcej z finansów osobistych;
  • szkolenia i scenariusze dla nauczycieli, by mogli oni nabrać nowych kompetencji do nauczania przedmiotu;
  • zaangażowanie przedsiębiorców i praktyków biznesu do udziału w zajęciach;
  • analizy lokalnych przypadków biznesowych (tj. case study);
  • utworzenie platformy edukacyjnej z symulacjami biznesowymi i materiałami wideo.

oprac. Joanna Cwynar


Rozwiąż nasze quizy:

QUIZ ortograficzny. Czy wiesz, jak zapisać te rzadko używane wyrazy?

Bardzo trudny QUIZ z wiedzy ogólnej. Nieliczni zdobywają 100 proc.

QUIZ: Byłeś uczniem w PRL? Z łatwością odpowiesz na te pytania, choć przy 9. może być różnie