Osobą badaną była 25-letania studentka 2. roku etnologii. Wczesniej dwukrotnie zmieniała kierunek studiów - matematyka, chemia.
WYWIAD - dzieciństwo (do 7 roku życia)
Wywiad był przeprowadzany w domu osoby badanej. Badana była ubrana swobodnie i schludnie: T-shirt i spodnie dresowe. Podczas przeprowadzania wywiadu była raczej rozluźniona. Czsami mówiła, że trudno jest przypomnieć sobie różne rzeczy. Badana wychowała się w pełnej rodzinie (rodzice i dziadkowie). Miała również młodszą siostrę. Silny związek łączył badaną z ojcem, który był dla niej autorytetem - bardzo jej imponował. Był on w tamtym czasie osobą dosyć aktywną (żagle, siatkówka). Matka natomiast była raczej typem pracoholika - sądziła, że jeśli ktoś nie robi czegoś pożytecznego to marynuje czas. Ojciec w dużej mierze ukształtował zainteresowania badanej ( przedmioty ścisłe) - miała z nim wspólną płaszczyznę. Badana miała wrażenie, że jest przez niego faworyzowana i że matka z kolei faworyzuje jej siostrę. Tłumaczyła to sobie tym, że matka rekompensuje młodszej siostrze to , że badana jest "oczkiem w głowie" taty. Badana miała żal do ojca , że wytwarza taką relację. Być może badanej brakowało większego zainteresowania ze strony matki i myślała, że jeśli ojciec będzie traktował obie córki tak samo to matka będzie postępować w podobny sposób. Jako faworyzowane dziecko badana być może dążyła do tego by zrealizować pokładane w niej nadzieje, cały czas szukała dziedziny w której będzie wystarczająco dobra. Być może przy dokonywaniu wyborów życiowych kieruje się ona nie tylko tym na ile dany wybór jest istotny dla niej samej ale także tym na ile spełni oczekiwania rodziców. Znaczącą osobą dla badanej była również babcia - badana ma wrażenie że jest to osoba która skierowała ją na etnologię. Czytała dzieciom baśnie - wprowadzała je w inny świat. Do 7 roku życia badana była dzieckiem chorowitym - dlatego identyfikowała się z małą rozbójniczką( z "Królowej śniegu" ) która kojarzyła jej się ze sprawnością i samodzielnością. Identyfikacja ta spełniała funkcję kompensacyjną. Być może badana z powodu obniżonej sprawności czuła się gorsza od rówieśników, miała obniżoną samoocenę. "Królowa śniegu" przez długi czas była ulubioną bajką badanej - bardzo jej imponowała i królowa i Gerda. Jedna pełna poświęcenia, druga zdystansowana, gdzieś w oddali od ludzi. Dziś badana mówi, że są to dwa przeciwstawne pierwiastki kobiecości. To że podobała jej się zarówno Gerda jak i królowa śniegu może symbolizować wewnętrzny konflikt. , tendencje przeciwstawne: zaangażowanie i izolację. Badana w przedszkolu pojawiła się późno i właściwie nigdy nie udało jej się w pełni wejść do grupy. Z jednej strony mówi , że jej to nie przeszkadzało, (miała dwie bliskie koleżanki), ale czasem było jej smutno ze dzieci bawiły się w jakąś fajną zabawę bez niej.
Sytuacja ta może być źródłem trudności w nawiązywaniu relacji. Być może badana boi się odrzucenia i nie potrafi zaangażować się w bliskie relacje.
TEST ZDAŃ NIEDOKOŃCZONYCH
Stosunek do matki (0p.)
Badana wypowiada się pozytywnie o matce - z troska i czułością. Boi się o nią (bo matka nie myśli pozytywnie). Jest z nią silnie związana.
Stosunek do ojca (0p.)
Stosunek do ojca również jest pozytywny. Wypowiedzi są nacechowane troską i czułością.
Stosunek do rodziny (1p)
Wydaje się ze badana ma raczej negatywny stosunek do mężczyzn - określa ich poprzez negatywne cechy. Idealem jest dla niej rycerz z bajki - może symbolizować kogoś kto zapewni poczucie bezpieczeństwa, ochroni przed światem. Być może badana nie chce budować w związku relacji równorzędnej - w partnerze szuka opiekuna. Może to stanowić pewnego rodzaju przedłużenie dzieciństwa - badana jeszcze nie dojrzała do dorosłości.
Stosunek do życia płciowego (0p.)
Brak konfliktów. Badana opowiada na ten temat otwarcie i z poczuciem humoru.
Stosunek do przyjaciół i znajomych (1p.)
Badana lubi ludzi. Prawdziwego przyjaciela postrzega jako kogoś nieosiągalnego - Sziva. Również tutaj pojawia się potrzeba opieki i ochrony.
Stosunek do przełożonych (0p.)
Badana uważa przełożonych za ludzi podobnych do niej. Raczej nie uważa ich za autorytet - zakłada relację równości. Generalnie brak konfliktów w tej sferze.
Stosunek do podwładnych (0p)
Osoba badana uważa że raczej nie nadaje się na przełożonego. Wydaje się być osobą dosyć ugodową - gdy wydaje polecenia chce żeby wyglądały jak propozycje.
Stosunek do kolegów (0p.)
Badana preferuje raczej prace samodzielną i jest typem samotnika. Wysoko wartościuje ludzi z którymi pracuje - być może pełni to funkcję kompensacyjną niskiej samooceny. Badana dowartościowuje się poprzez innych ludzi.
Lęki i obawy (1p.)
Wydaje się że badana obawia się zarówno zaangażowania emocjonalnego jak i samotności. Na sytuację lękową reaguje wycofaniem się.
Poczucie winy (1p.)
Badana często odczuwa poczucie winy. Uważa że jej największym błędem była zmiana kierunku studiów. Za najgorsze rzeczy które zrobiła uważa kłamstwa i oszustwa.
Stosunek do własnych uzdolnień (1p.)
Na sytuacje stresowe badana reaguje wycofaniem się. Raczej zmaga się z sytuacją w świecie wyobrażeń a nie w świecie realnym - nie podejmuje działań. Swoje możliwości także postrzega raczej w sposób fantazyjny - być może jest to wynikiem niskiej samooceny i strachu przed niepowodzeniem
Stosunek do przeszłości (0p)
Badana pozytywnie wspomina przeszłość. Dziecinstwo kojarzy jej się z czymś magicznym
Stosunek do przyszłości (1p)
Przyszłość dla badanej jest skryta za czarną zasłoną - budzi pewien lęk. Być może badana czuje się samotna i bezradna. Jednak potrafi także zdystansować się do niej i opowiadać z humorem.
Cele
Cele są przez badaną określane raczej w świecie iluzji. Brak jest realistycznego podejścia. Ucieczka w świat fantazji pozwala uniknąć badanej niepowodzeń. Być może pełni to funkcję ochronną. Jednak poprzez zawieszenie w świecie fantazji badana nie potrafi znaleźć swego miejsca w życiu.
Ogólna charakterystyka
Badana ma raczej dobre relacje z rodzicami - wypowiada się o nich w sposób pozytywny i troskliwy. Jednakże rodzina nadal traktuje ją jak dziecko. Być może badana nie próbuje tego zmienić - sama nie może zdecydować się na wejście w dorosły świat. O mężczyznach nie ma zbyt dobrego zdania, czeka na księcia z bajki. Osoby z którymi miałaby wejść w bliższe relacje są określane przez pryzmat czegoś nieosiągalnego (ideałem mężczyzny jest rycerz, prawdziwym przyjacielem Sziva). Być może badana nie potrafi nawiązać prawdziwej relacji - w bliskiej osobie szuka opiekuna. Jest raczej typem samotnika, ale pozytywnie nastawionym do innych ludzi. Poszukuje bliskiej osoby ale równocześnie boi się angażować w bliskie relacje. Badana często czuje się winna - równie często odczuwa różnego rodzaju lęki. Boi się odpowiedzialności i wkroczenia w dorosłe życie. Tkwi jakby w zawieszeniu pomiędzy światem dziecka a dorosłością. Badana nie radzi sobie zbyt dobrze z sytuacjami stresowymi - reaguje na nie ucieczką w świat fantazji. Raczej nie próbuje sobie radzić w sposób czynny z niepowodzeniami. Swoje ambicje realizuje raczej w świecie iluzji niż w rzeczywistości. Nastawienie do przyszłości ma raczej lękowe.
Wydaje się że osoba badana nie ma jasno sprecyzowanych celów - właściwie nie wie czego chce. Wydaje się że osoba ta nie do końca przeszła pomyślnie proces separacji - wciąż tkwi w roli dziecka. Z ludźmi nie ma złych relacji - postrzega ich pozytywnie jednak nie angażuje się zbyt mocno. Właściwie nie realizuje niczego do końca jakby bała się że nie spełni pokładanych w niej nadziei .
Osoba badana ma też pewien dystans do siebie - na wiele spraw potrafi spojrzeć z humorem. Wydaje się ze cechuje ją również obniżona samoocena czy poczucie niższości - sta może wynikać lękowe nastawienie do przyszłości i związków. Właściwie cały czas szuka swego miejsca w świecie - jednakże jest to utrudnione przez jednoczesną chęć zaspokojenia oczekiwań rodziców.