DYSTRYBUCJA ZBYTU
Dystrybucja obejmuje wszelkie czynności związane z pokonywaniem przestrzennych i czasowych różnic występujących między produkcją a konsumpcją.
Głównym celem dystrybucji jest dostarczenie nabywcom produktów we właściwej jakości, w odpowiednim czasie i miejscach, przy najbardziej dogodnych formach i warunkach dokonywania zakupów, po możliwie najniższych kosztach ich doprowadzania z produkcji do pośredników i końcowych nabywców (konsumentów) .
Można podzielić ją na :
- dystrybucję zbytu która uwzględnia połączenie poprzez kanały dystrybucji
- dystrybucję fizyczna
Kanał dystrybucji (kanał marketingowy) Jest to droga którą pokonuje produkt zmieniając właściciela, zwiększając wartość użytkową przechodząc przez powiązane ze sobą ogniwa pośredniczące w obrocie.
Ważne dla strategii dystrybucji decyzje wiążą się wyborem kanału dystrybucji.
Przedmiotowy zakres decyzji związanych z projektowaniem kanałów dystrybucji obejmuje ustalenia dotyczące:
- typu kanału (pośredni, bezpośredni)
-liczby kanałów (jeden, wiele)
-długości kanału (krótki, długi)
-szerokości kanału (szeroki, wąski)
-rodzaju uczestników (hurtownicy, detaliści, agenci… )
Etapy projektowania i wyboru kanałów dystrybucji:
1. Ustalenie celów działań dystrybucyjnych
2. Identyfikacja alternatywnych kanałów dystrybucji
3. Ocena alternatywnych kanałów
4. Dokonanie wyboru konkretnych kanałów
5. Ocena i wybór konkretnych pośredników
A teraz przejdźmy do konkretów. Opiszę kanały dystrybucji na rynku wina.
Rozwój handlu, zniesienie barier celnych oraz nowi wytwórcy, importerzy i dystrybutorzy, to wszystko sprawia, że dostępność wina w Polsce rośnie.
Różnorodne kanały dystrybucji ułatwiają zakup win.
Podobnie jak w przypadku wielu innych artykułów spożywczych także wina kupowane są głównie w super- i hipermarketach. Sklepy wielko powierzchniowe stanowiły i stanowią najważniejszy kanał dystrybucji win. Ważnym kanałem dystrybucji są także średniej wielkości sklepy spożywcze.
Wzrasta też udział w sprzedaży małych sklepów spożywczych oraz winno-cukierniczych.
Z badań przeprowadzonych na reprezentatywnej grupie Polaków wynika, że ważnym kanałem dystrybucji win są także sklepy osiedlowe oraz wymieniane już coraz bardziej cenione sklepy specjalistyczne, gdzie można uzyskać fachową poradę i liczyć na profesjonalną obsługę. Część konsumentów korzysta także z oferty firm sprzedających wina przez telefon lub za pośrednictwem Internetu, które niekiedy oferują gatunki niedostępne w innych sklepach, do tego po niższej cenie, z dostawą do domu. Sklepy specjalistyczne – na ogół stałym klientom – umożliwiają składanie zamówień przez Internet, najczęściej sprzedając markowe wina. Z tego kanału dystrybucji korzystają osoby, które chętnie pozostają w domu, mają gwarancję dobrego doradztwa, dowozu i niższych cen.
Zakupy dokonywane są też na lotniskach czy w strefach bezcłowych – 27 procent Respondentów korzystało z takich miejsc, traktując je jako okazję do zakupu wina.
Coraz większą rolę, w przypadku win wysokogatunkowych odgrywa sprzedaż bezpośrednia.
Najbardziej popularne pozostają degustacje w hotelach czy restauracjach, podczas których klient może poznać ofertę firmy oraz zamówić wybrany gatunek wina.
Na rynku winiarskim, a raczej rynku alkoholowo-winiarskim od kilku lat trwa konsolidacja dystrybucji. Powstały grupy Sobieski, Sigma czy Grupa Żywiec.
Aktualnie dystrybucja win odbywa się w większości razem z dystrybucją wódki lub w mniejszym stopniu z piwem.
kontrat
Użytkownik
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
0kontrat
Użytkownik