Pytania, na które stara się odpowiadać logistyka

Główne wymagania wytyczane systemowi logistycznemu

Podstaowe założenia systemu logistycznego.

Strefy koncentracji uwagi systemu logistycznego:

1. Magazynowanie z nowoczesną logistyką

3. Zaopatrzenie z nowoczesną logistyką

Główne cele i ewentulane mozliwości nowoczesnego systemu logistycznego

LOGISTYKA W FIRMIE

Główne założenia organizowania systemu logistycznego w firmie:

Cele sektora zaopatrzenia

Operacje fizyczne, występujące w sektorze logistyki zaopatrzenia dotyczą

Ocenianie dostawców.

Harmonogram działań

Harmonogram rozdziału pozycji asortymentowych wg metody ABC

ETAPY MARKETINGU SPRZEDAŻY I MARKETINGU ZAKUPÓW.

Marketing sprzedaży

Marketing zakupów

GOSPODAROWANIE SYSTEMEM TRANSPORTOWYM

Na co zarządzający transportem musi szczególnie uważać?

PODSTAWY ZARZĄDZANIA ZAPASAMI:

Typy zapasów w firmie:

Uwarunkowania bezpośrednio działające (na zarządzanie zapasami)

Najważniejsze przesłanki kreowania zapasów.

Trudne dylematy w gospodarowaniu zapasami:

Typy magazynów:

Decyzje menedżerskie odnoszące się do magazynów:

Ad. 1

Warunki wpływające na rozmiar powierzchni magazynowej:

LOGISTYKA POWTÓRNEGO WYKORZYSTANIA.

GOSPODAROWANIE LOGITYKĄ MARKETINGOWĄ

Powody przemawiające za centralizacją

Powody przemawiające za decentralizacją

Właściwości zarządzania strategicznego

Właściwości zarządzania operacyjnego

WYDATKI SYSTEMU LOGISTYCZNEGO

WARUNKI WPŁYWAJĄCE NA ROZMIAR WYDATKÓW SYSTEMU LOGISTYCZNEGO

Strefy kosztów systemu logistycznego

Harmonogram czynności przy określaniu kosztów systemu logistycznego.

Komórki, w których wystepują koszty logistyki:

Wydatki procesów logistycznych:

Główne przekroje strukturalne wydatków systemu logistycznego i ich związki.

Inne koszty

Koszty etapu dystrybucji

Klasyfikacja kosztów systemu logistycznego według różnorodnych rodzajów.

Podstawowe przekroje kosztów i ich związki

Przekroje kosztów procesów informacyjnych:

KOSZTY ZAPASÓW

Klasyfikacja kosztów zapasów:

Koszty magazynowania i obsługiwania zapasów

-ilości i typu pozycji asortymentowych magazynowanych zapasów

Koszty zapasów:

KOSZTY MAGAZYNOWANIA:

KOSZTY SYSTEMU TRANSPORTOWEGO

Klasyfikacja kosztów transportu:

MARKETING W SYSTEMIE TRANSORTOWYM

_______________________________________

Logistyka zajmuje się zarządzaniem całościowym łańcuchem dostaw. Celem logistyki jest ukształtowanie obsługi klienta na największym poziomie. Logistyka jest najważniejszym elementem posiłkującym funkcjonowanie systemu marketingowego.

Logistyka - przebieg powiązanych procesów: planowania, realizowania, organizacji i kontrola.

Łańcuch dostaw to działania powiązane z ruchem dóbr od początkowego miejsca przez każdą pośrednią postać aż do formy, a jakiej jest zużywany przez końcowego odbiorcę.

Łańcuch logistyczny zintegrowanie czynności transportowych ( transport z magazynem) za pomocą systemu technologicznego a także zharmonizowanie całości elementów wewnętrznych oraz zewnętrznych handlu towarami.

Pytania, na które stara się odpowiadać logistyka

  1. Który wybór jest lepszy: dostawca oferujący małe stawki cenowe czy dostawca zapewniający szybkie dostawy?
  2. Czy istotniejsze są dostawy wykonywane częściej, czy terminowość dostaw?

3. Czy firma może wykonywać większą ilość przewozów, aby zredukować składowanie?

4. Czy opłaca się korzystać z frachtu lotniczego aby zmniejszyć terminy dostarczania towarów?

5. Jak na nakłady na obsługę zleceń wpływa większą bądź mniejsza ilość dostaw?

6. Czy opłacalne jest lepsze opakowanie, a jeżeli tak, to jaki będzie miało wpływa na koszty przewozów? Czy w sprawie opakowań radzić się dostawców czy wytwórców opakowania?

7. Czy firma posiada wystarczające środki finansowe do wdrożenia nowocześniejszych systemów informacyjnych, biorąc pod uwagę konieczność nowych inwestycji?

  1. Czy firma sama powinna magazynować i transportować, czy powinna skorzystać z usług specjalistycznych firm?
  2. Czy wymagana jest współpraca z kontrahentami rynkowymi, jeżeli tak to na jakich zasadach?
  3. Jeżeli komórka sprzedaży zwiększy liczbę klientów w określonej strefie to jak wpłynie to na całokształt wydatków?
  4. Czy istnieje możliwość pomniejszenia wielkości opakowania danych produktów w celu pomniejszenia obszaru magazynowego w sprzedaży detalicznej?
  5. Jakie problemy zazwyczaj pojawiają się w procesie wymiany produktów? Jak bardzo wpływają na nie błędy w systemie a jak bardzo wpływają na nie....

Główne wymagania wytyczane systemowi logistycznemu

  1. Redukcja oraz skrócenie czasu wykonywania ogółu czynności w poszczególnych fazach dystrybucji.
  2. skoordynowanie ruchu materiałów, surowców do procesu wytwórczego oraz produktów finalnych.
  3. redukcja nakładów tego ruchu
  4. Ulepszanie systemu logistycznego żąda usługi odbiorcy- podaż wymaganego stopnia obsługi.
  5. Maksymalne ulepszanie czynności aby dojść do wyznaczonej sprawności działania firmy.
  6. Proponowanie odbiorcom dobrych wyrobów i wiadomości.
  7. Osiągnięcie określonego pułapu zysku firmy.
  8. Efektywna i uzasadniona wymiana towarów uwzględniająca życzenia odbiorców.
  9. Skoordynowanie i wykonanie złożeń firmy w odniesieniu do wymagań rynkowych i otoczenia, na przykład zabezpieczenia ekosystemu.

Podstawowe założenia systemu logistycznego

  1. Uzyskanie długookresowej satysfakcji nabywcy
  2. Redukcja do minimum terminów oraz kosztów fizycznej dystrybucji przy określonym stopniu usług
  3. Budowa dobrego wizerunku firmy oraz uzyskanie konkurencyjności firmy
  4. Budowanie jak najlepszej systemu uzyskiwanych wartości, powstających w wyniku tego nakładów i osiąganie najlepszych powiązań pomiędzy stopniem wykonywanych i upragnionych pożytków i usług a wielkością nakładów.
  5. Kształtowanie podaży i właściwego zrozumienia defektów powiązanych z zapotrzebowaniem i życzeniami nabywców logistycznych obszarach rynkowych.
  6. Poszukiwanie i kształtowanie możliwości produkcyjnych i efektywnościowych a także wspieranie mocnej pozycji rynkowe firmy.
  7. Kształtowanie struktur oraz form kooperacyjnych (aliansów strategicznych i sojuszów przedsiębiorstwa)
  8. Ustalenie jak zwiększą się dodatkowe przychody przedsiębiorstwa zyskane na drodze powiększania zysku w rezultacie podniesienia poziomu usług.

Strefy koncentracji uwagi systemu logistycznego:

Strefy, na których swoja uwagę koncentruje system logistyczny odnosi się do handlu w łańcuchu dostaw. Logistyka nie interesuje się obrotami równoległymi, które składają się ze sprzedaży i handlu.

  1. wybranie dostawy wyrobów i surowców, części, zespołów i podzespołów.
  2. planowanie popytu i struktura zakupów
  3. wymiana wiadomości
  4. poziom rezerw i ich kontrolowanie
  5. Dystrybucja- wykonywanie zleceń
  6. Gospodarowanie zapasami
  7. organizowanie przewozów
  8. obsługiwanie zwrotów
  9. składowanie oraz rozmieszczenie składów
  10. gospodarka odpadami
  11. wysyłanie

Podstawowe działania logistyki dotyczą takich czynności, jak:

  1. Ujednolicenie usług w powiązaniu z marketingiem dla:
    • ustalenie pragnień i wymagań klienta w odniesieniu do usługi logistycznej
    • ustalenie usług zgodnych z wymaganiami nabywcy
    • podaż wymaganej jakości usługi.
  1. Czynności przewozowe, w tym:
    • sortowanie i modernizacja usług przewozowych
    • drogi kołowe
    • plan przewozów pojazdów przewozowych
    • dobranie urządzenia w pojazdy przewozowe
    • system zamawiania
    • kontrolowanie cen transportowych.
  1. Gospodarowanie zapasami dotyczące:
    • zarządzania zapasami materiałów i produktów finalnych
    • planowanie sprzedaży
    • różnorodność wyrobów w magazynach
    • ilości, rozmiarów i rozmieszczenia magazynów
    • taktyki uzupełniania i wypróżniania magazynu oraz organizowanie dostaw "just in time".
  1. System zamawiania, w tym:
    • sprzedaż nabytych zapasów zgodnie do różnorodnej postaci dostaw
    • sposób wymiany wiadomości w systemie zamawiania
    • warunków odnoszących się za zleceń.

Warto również wspomnieć, że podstawowe działania logistyki wykonywane są we wszystkich kanałach dystrybucyjnych, bez względu na ich typ i rozmiar.

DODATKOWE DZIAŁANIA LOGISTYCZNE OBEJMUJĄ:

1. Magazynowanie a w tym:

    • określanie wielkości magazynu
    • rozlokowanie zapasów w magazynach i oznaczenie punktów ich magazynowania
    • rozlokowanie magazynów
    • rozlokowanie zapasów

2. Obsługiwanie zapasów obejmuje:

    • różnorodność sprzętu magazynowego
    • system rozlokowania sprzętu
    • Algorytm zamawiania zapasów
    • Składowanie zapasów oraz procedura rozliczania strat w magazynach

3. Zaopatrzenie obejmuje

    • różnorodność źródeł zakupu
    • termin zakupu
    • rozmiar zakupu

4. Opakowania ochronne wykorzystuje się w:

    • przewozach
    • magazynach
    • handlowaniu

5. Kooperacja z procesami produkcyjnymi dla:

    • kształtowania wielkości dostaw
    • typu i terminu realizowania wysyłki produktów

6. Zbieranie wiadomości ma za zadanie:

    • zyskanie wiadomości na temat składowania i obsługi zapasów
    • analizowanie danych
    • kontrolowanie czynności

NOWOCZESNA LOGISTYKA

Główne cele i ewentualne możliwości nowoczesnego systemu logistycznego
  1. system logistyczny pomaga orientacji rynkowej firmy, jej celem jest proponowanie klientom wysokiej jakości obsługi klienta.
  2. System logistyczny jest nastawiony na ożywianie sprzedaży i obsługi przy jednoczesnej racjonalizacji systemu całkowitych wydatków logistycznych; pokazuje ważność związku: nakłady -pożytki w każdym obszarze firmy.
  3. System logistyczny pomaga niwelować trudności pojawiające się w punktach łączących ruch produktów i wiadomości z pozostałymi strefami działania w firmie (systemem produkcyjnym, marketingiem, finansami, zatrudnieniem)
  4. System logistyczny ułatwia i ożywia dążność do współpracy i uporządkowania założeń w firmie i w odniesieniu do współpartnerów; pomaga działaniom i elementom gospodarowania a także taktyce marketingowej na zasadzie długookresowej i efektywnej.
  5. system logistyczny jest nastawiony na racjonalizację procesu organizacyjnego firm i całościowej struktury ruchu wyrobów.
  6. system logistyczny zajmuje się stymulowaniem wzrostu sprawności zarządzania.

Główne założenia nowoczesnego zamysłu systemu logistycznego.

  1. Konieczna jest współpraca pomiędzy czynnościami, strategicznym i normatywnym wyborem w obszarze logistycznym a także z całą strukturą gospodarowania firmą.
  2. Każda sprawa sytemu logistycznego musi być powiązana na zasadzie bezpośredniości z pozostałymi obszarami gospodarowania w firmie.
  3. Każde zadanie i działania logistyczne muszą być wykonywane w jednostce organizacyjnej, rozmieszczone w określonych (na wyższych lub niższych) poziomach struktury organizacyjnej i gospodarowania w firmie.
  4. System logistyczny musi być głównym założeniem zintegrowanego gospodarowania firmą.
  5. Konieczne jest aby firmy współpracowały z pozostałymi stronami łańcucha logistycznego (dostaw).
  6. Zamysł systemu logistycznego powinien opierać się o realizacje rynkowe i być dostosowany do zmienności otoczenia.
  7. Uzyskanie najlepszej jakości usług i obsługi klienta jest warunkiem do zdobycia określonej rentowności i wysokiej konkurencyjności rynkowej.
  8. Firmy muszą wykorzystywać dokładne i precyzyjne kryteria do dokonywania wyborów a także do pomiaru sprawności w logistyce.

Własności i cele nowoczesnego zamysłu systemu logistycznego.

  1. System logistyczny jest pomysłem sterowania, planowania, organizowania i kontrolowania przepływu produktów i związanych z nimi informacjami, które dają się ująć w sposób systemowy.
  2. Obieg produktów i informacji kształtuje strukturę, która może zostać rozbudowana na różnorodne elementy, etapy, podsystemy itd.
  3. system logistyczny jest orientacją efektywnościową w ujęciu systemowym korzystającym z kompleksowego analizowania i kształtowania stopnia i systemu nakładów, w którym ważne znaczenie ma określony stopień i jakość oferowanych usług.
  4. Powiązanie części sytemu logistycznego ( magazynowanie, transportowanie, zarządzanie zapasami, pakowanie, obsługa nabywców) odzwierciedla budowanie zintegrowanych struktur informacyjnych i organizacyjnych.
  5. System logistyczny jest "potępiałem" i narzędziem strategicznym marketingu wspierającym długookresowo działania i części taktyki rynkowej firmy warunkując jej efektywność.
  6. Zamysł logistyki powstaje w rzeczywistości rynkowej to znaczy, że jest podstawą, bazą.

Nowoczesna logistyka - uważana jest i określana jako:

  1. reguła, pomysł myślenia
  2. Zintegrowana struktura i przebieg dokonywania wyboru z gospodarowaniem i fizycznym przepływem produktów i wiadomości.
  3. skoordynowana, zintegrowana rola firmy
  4. grupa zintegrowanych elementów, sposób gospodarowania i funkcjonowania
  5. Plan organizowania oraz doręczania nowych wartości i przydatności rynkowych dla nabywców w systemie dostaw.
  6. Strefa nastawiona na racjonalne pozyskiwanie i zarządzanie potencjałem efektywności i zwiększenia poziomu konkurencyjności.
  7. Pomysły ożywiania wykonywania założeń firmy
  8. Pomysł i rola organizowania firmy.

PODEJŚCIE SYSTEMOWE W DOKONYWANIU WYBORÓW LOGISTYCZNYCH.

Pojęcie systemu logistycznego - w rozumieniu ogólnym- system logistyczny to rozmyślnie ukształtowany i zintegrowany w obszarze określonej struktury gospodarczej obieg surowców i wyrobów i dotyczących ich wiadomości, przyczyniający się do osiągnięcia efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw (min. poprzez automatyczną identyfikację produktów, symulację komputerową, kontroling, elektroniczną wymianę danych).

Na system logistyczny składają się podsystemy:

    • system wykonawczy
    • system zarządzania.

1. Zarządzanie

a. podsystem planistyczny

opracowanie

  • produkcji
  • potrzeb materiałowych
  • zaopatrzenia
  • zapasów
  • spedycji

b. podsystem decyzyjny

  • opracowanie zleceń
  • wybory odnoszące się do zarządzania materiałami
  • zarządzanie zleceniami
  • zarządzanie grupami
  • obieg zapasów
  • zarządzanie spedycją

c. podsystem informacyjny

  • gromadzenie informacji
  • przetwarzanie danych
  • przekazywanie informacji.

2. Wykonawczy

  • Transport
  • magazynowanie
  • zapasy
  • opakowania
  • zamówienia i obsługa nabywców
  • działalność spedycyjna

LOGISTYKA W FIRMIE

Podstawowym celem logistyki w firmie jest maksymalizacja zysku. Zadanie to można osiągnąć poprzez wykorzystanie określonej taktyki gospodarowania produkcją. Strategia ta powinna umożliwić redukcję czasu wykonywania zamówień, pomniejszenie wykorzystywanego kapitału, powiększenie obrotów kapitału.

Do głównych celów logistyki firmy zalicza się:

  1. ulepszenie gospodarowania obrotem wyrobów i w rezultacie realizacja wymagań stron systemu logistycznego.
  2. Dostosowanie działań logistycznych do wymogów dyrekcji.
  3. polepszenie sprawności obrotu co zmniejsza nakłady systemu logistycznego.

Główne kryteria organizowania systemu logistycznego w firmie:

  1. kształtowanie logistyki musi być związane z rynkiem
  2. centralizacja logistyki ale nie w całości tylko w pewnym ułamku.
  3. Przy konstruowaniu logistyki trzeba wziąć pod uwagę rynek, konkurencję, rozwój technologiczny, kryteria zarządzania.
  4. Kształtowanie systemu logistycznego powinno dążyć do stymulacji zwiększenia logistycznego myślenia w firmie.
  5. Logistyka powinna być częścią -w formie integralnej sieci -struktury organizacyjnej firmy.

LOGISTYKA PRODUKCJI znajduje się pomiędzy logistyka zaopatrzenie a logistyką dystrybucji i dotyczy działań związanych z zaopatrzeniem procesu produkcyjnego w odpowiednie materiały, dobra i dostarczaniem półproduktów i produktów finalnych do magazynu zbytu. Czynności logistyczne i produkcyjne są ze sobą związane, można nawet powiedzieć zintegrowane. Logistyk zajmuje się wykonywaniem projektów fabryki i wyborem jej rozmieszczenia.

LOGISTYKA ZAOPATRZENIA - obejmuje każdy wybór jaki oddziałuje na warunki ekonomiczne firmy, głównie na wielkość nakładów, poziom zysków itd.

Charakterystyczne wybory dokonywane w logistyce zaopatrzenia

    • produkować czy nabyć
    • w jakim miejscu nabyć
    • jaką ilość nabyć
    • w jakim czasie nabyć

Czynności sfery zaopatrzenia

  1. poszukiwanie i zatwierdzanie dostawców
  2. wykonywanie zaopatrzenia po najwyższych z możliwych do poniesienia kosztach
  3. informowanie o możliwym nieterminowym dostarczeniu dostawy osobom, które to dotyczy
  4. weryfikacja faktur wystawionych przez dostawcę
  5. organizacja spotkania z dostawcami teraźniejszymi jak i ewentualnymi
  6. zakupy nadzwyczajne
  7. konsultowanie się przy ustalaniu stawek cenowych dla towarów albo usług dostarczonych na nowe rynki albo po zmianie konstrukcji
  8. funkcjonowanie na zasadzie "okno na świat"
Działania fizyczne, pojawiające się w obszarze logistyki zaopatrzenia dotyczą.
    • dostawy tworzyw, substancji, części itd. do firmy
    • ogół działań dotyczących odbioru, transportu wewnętrznego, składowania dostaw
    • dopływ surowców do pierwszego stanowiska produkcyjnego; system informacyjny dotyczący zbierania wiadomości i ich przepływu, pozwala na określenie zapotrzebowania na materiały firmy oraz do dokonanie zakupów.

Ocenianie dostawców

Harmonogram działań
  1. określić za pomocą jakich czynników będziemy oceniać, np.:
    • punktualność
    • jakość
    • nakłady
    • jakość obsługi i sprawność
  1. Ustalonym czynnikom należy dopisać wagi,.:

Czynniki waga

Punktualność 8

Jakość 6 

Nakłady 4

jakość obsługi i sprawność 2

  1. Przypisanie punktów każdemu z czynników, np.:

1-"ocena niedostateczna"

5-"ocena bardzo dobra"

4. Mnożymy przez wagę ( w rezultacie uzyskujemy końcową wartość oceny czynników)

W rezultacie uzyskujemy:

Dostawca "A" czynniki Waga ocena punktów ważona ocena punktowa

PUNKTUALNOŚĆ 8 4 32

JAKOŚĆ 6 4 24

NAKŁADY 4 5 20

JAKOŚĆ OBSŁUGI 2 3 6

RAZEM 82

Harmonogram rozdziału pozycji asortymentowych według metody ABC
    • wyliczyć roczną wartość rozchodu (zużycia, sprzedaży) wszystkich pozycji zapasów
    • ułożyć wartości rozchodów w sposób malejący
    • podliczyć wartości rozchodów pozycji
    • wyliczyć udział wszystkich pozycji po kolei w wartości ogółem
    • wyliczyć skumulowane udziały procentowe
    • podzielić asortyment na obszary ABC

LOGISTYKA DYSTRYBUCJI dąży do uzyskania optymalnego poziomu obsługi nabywców. Jakość obsługi nabywców jest zasadniczym kryterium wpływającym na poziom konkurencyjności firmy.

Czym się kierujemy przy ocenianiu poziomu obsługi nabywców?

    • sprawność działania procesu dystrybucji firmy
    • czas wykonania zlecenia, terminowa realizacja zadań, które wpływają na zwiększenie sprzedaży
    • dostosowywanie tempa podaży z tempem zaopatrzenia klientów
    • zadowolenie klientów z nabycia wyrobów oraz metoda jego wzbogacania o cechę przestrzenną i czasową poprzez dobrą dystrybucję.

Poziom obsługi nabywców ocenia się przy pomocy następujących mierników:

    • ilość czasu jaka upłynęła od chwili dostarczenia wyrobów do punktu docelowego
    • jak najmniejsza ilość sztuk w dostawie albo niedostępność niektórych asortymentów, jakie klienci będą akceptowali
    • osiągalność zapasów mierzona procentowym udziałem zapasów niedostępnych w magazynie w określonej chwili.

Oddziaływanie stopnia obsługi nabywcy na rozmiar sprzedaży i zysk firmy

    • czynnikiem koniecznym do osiągnięcia konkurencyjności rynkowej, a w rezultacie do zwiększenia sprzedaży i zysków, jest zaproponowanie jakości obsługi na poziomie wyższym niż proponują konkurenci
    • osiągnięcie wyższej jakości obsługi nabywcy pociąga za sobą wysokie koszty, które jednak do określonego poziomu są wynagradzane przez bardzo duży przyrost sprzedaży
    • firmy, które funkcjonując opierają swoje działania na optymalizacji zysków, muszą poprawić jakość obsługi klienta i osiągnąć taki stopień, który będzie gwarantował największą różnicę pomiędzy dodatkową sprzedażą a dodatkowymi nakładami jej uzyskania, czyli optymalizację zysków przez firmę
    • wzrost jakości obsługi nabywcy przez firmę optymalizującą zbyt jest słuszne tylko do chwili osiągnięcia stopnia, jaki wyznacza miejsce przecinania się linii wzrostu sprzedaży i kosztów uzyskania danego stopnia obsługi, który jest warunkiem osiągnięcia tej sprzedaży.

ETAPY MARKETINGU SPRZEDAŻY I MARKETINGU ZAKUPÓW.

Marketing sprzedaży
    • analizowanie rynku w odniesieniu do popytu na dany produkt
    • promocje
    • odszukanie (pozyskanie) odbiorcy (odbiorców)
    • negocjacje
    • podpisanie umowy - zbyt
    • zadanie pośrednie: najlepiej sprzedawać
    • zadanie końcowe: optymalizacja zysków
Marketing zakupów
    • analizowanie rynku w odniesieniu do podaży danego produktu
    • pytania o ofertę
    • odszukanie (pozyskanie) najlepszego dostawcy
    • negocjacje: podpisanie umowy- zakup
    • zadanie pośrednie: najlepiej zakupić
    • zadanie końcowe: optymalizacja zysków.

Pytania na kolokwium:

1. Wybory dotyczące systemu transportowego:

    • wybranie gałęzi transportu
    • wybranie przewoźnika
    • wybranie trasy przewozowej
    • wybranie metody transportu
    • wybranie ilości przewożonych sztuk- partii wyrobów
    • wydajne i skuteczne gospodarowanie swoimi środkami przewozowymi
    • wybranie pojazdu przewozowego
    • maksymalne zmniejszanie odcinków przewozu produktów.

2. Wybory w obszarze zapasów:

    • ilość zamawianych sztuk produktów
    • częstość zamawiania
    • kontrolowanie zapasów (dotyczy ustalenia stanu zapasów koniecznego do obsługi nabywcy).

3. Wybory w obszarze zmieniania gospodarki składowej firmy:

    • ilość składów
    • rodzaj składów
    • rozlokowanie składów (zmniejsza nakłady na przewozy).

4. Wybory dotyczące zakupów zaopatrzeniowych:

    • wybranie punktu zakupów (źródeł zaopatrzenia)
    • ustalenie postaci nabywania produktów
    • ilość zakupywanych sztuk produktów
    • plan terminowy zakupywania
    • częstość zakupywania
    • ustalenie stawek cenowych, kontrolowania jakości itp.

GOSPODAROWANIE SYSTEMEM TRANSPORTOWYM

Na co zarządzający transportem musi szczególnie uważać?

Osoba zarządzająca transportem musi uważać zwłaszcza na określone własności systemu transportowego:
  1. Sprawność- konieczne jest aby produkt dotarł do odbiorcy w ustalonym terminie w umowie( nie za późno ani nie za wcześnie),
  2. Osiągalność- sposobność ulokowania przesyłki na środku transportowym
  3. szybkość transportu- losowe zdarzenia, wykonywanie opóźnionych zleceń
  4. sposobność do kontrolowania i monitorowania transportu- sposobność dostępu do komputera usługodawcy,
  5. sprężystość.

PODSTAWY ZARZĄDZANIA ZAPASAMI:

Typy zapasów w firmie:

1. zapasy bieżące - wykorzystywane na bieżąco do procesu produkcyjnego.

2. Zapasy cykliczne - zapotrzebowanie na nie jest sezonowe (zapasy sezonowe).

3. Zapasy bezpieczeństwa - utrzymywane na wypadek powstania zdarzeń losowych dla zachowania ciągłości produkcji

4. zapasy spekulacyjne (zapasy nadmierne) kształtowane wcześniej z pobudek finansowych lub zaopatrzeniowych.

Uwarunkowania bezpośrednio działające (na zarządzanie zapasami)

Materiały i surowce:

    • asortyment
    • częstość dostaw
    • własności struktury zużycia
    • sposobność do magazynowania.

1. Produkcja nie zakończona:

    • konstrukcja i odcinek cyklu produkcyjnego
    • typ produktu, jego konstrukcja i własności techniczne
    • organizowanie systemu wytwórczego.

2. Produktów końcowych:

    • konstrukcja asortymentowa wyprodukowanych produktów
    • organizowanie i konstrukcja kanału dystrybucji
    • opisanie rynku
Najważniejsze przesłanki kreowania zapasów.

1. osiągalność wyrobów w czasie trwania zapotrzebowania na nie

2. łagodzenie zmian produkcji i popytu, oraz potencjalnych opóźnień w dostawach

3. budowanie buforu w systemie produkcyjnym gwarantując sprawne i pewne jego działanie

4. otrzymywanie rabatów cenowych poprzez zakupywanie dużych ilości

5. przeciwdziałanie negatywnym następstwom w wyniku wahania zużycia albo popytu

6. wykorzystywany system technologiczny produkcji wymagający sezonowania tworzyw (na przykład drewna)

7. zapobieganie ubytkom pojawiającym się w wyniku inflacji albo spodziewanego deficytu rynkowego.

Trudne dylematy w gospodarowaniu zapasami:

  1. wybranie tych zapasów, które powinny być utrzymane
  2. ustalenie ilości zamawianych sztuk (wzór)
  3. ustalenie terminu zamawiania
  4. ustalenie procesu kontrolowania zapasów.
Typy magazynów:

1. Niskiego składowania - do 4,2 m

2. Średniego składowania - od 4,2 do 7,2 m

3. wysokiego składowania - od 7,2 do 25m

Magazynowanie i obsługiwanie zapasów

Decyzje menedżerskie odnoszące się do magazynów:

1. Forma własności magazynu (magazyn obcy albo własny)

2. rozmiar magazynów

3. rozmieszczenie magazynów

4. wewnętrzne zarządzanie magazynami.

Ad. 1

Jeżeli obszar magazynowy będzie użyty w całości to magazyn firmy. Przy niewielkich zapasach i nieużyciu obszaru magazynowego w całości- magazyn obcy. Na początku należy dokładnie ustalić ilość zapasów. Koszty stałe gospodarowania magazynem własnym są duże, ale przy większej liczbie zapasów rozpraszają się i w rezultacie są niewielkie. Przy magazynie obcym nie ma kosztów stałych związanych z utrzymaniem magazynu, pojawiają się tylko koszty zmienne.

Warunki wpływające na rozmiar powierzchni magazynowej:

    • jakość obsługi nabywcy (potrzebny jest większy obszar magazynowy)
    • rozmiary rynku, na którym działa firma (wielki magazyn)
    • ilość zbywanych na rynku wyrobów
    • rozmiar wyrobów
    • proces transportowy i przeładunkowy (w środku magazynu)
    • wskaźnik przepustowości
    • czasy cyklu wytwarzania
    • rozkład magazynu
    • konieczna ilość przejść
    • obszar biurowy w magazynie
    • typ wykorzystywanych półek i stojaków
    • stan i rodzaj popytu.
Przy dobieraniu sprzętu magazynowego konieczna jest odpowiedź na kwestie:
    • czy maszyny są odpowiednio dobrane pod względem własności firmy, i czy będą dobre w momencie ewentualnej zmiany profilu funkcjonowania
    • czy wyposażenie jest kompatybilne i czy spełnia wymogi transportu zewnętrznego
    • czy sprzęt ułatwia przyszłościowy rozkwit techniczny
    • czy sprzęt umożliwia współpracę określonych czynności czyli czy zapobiega pojawianiu się tak zwanych wąskich gardeł w przepływach wyrobów.

Przesłanki do wybrania magazynu:

Powód

magazyn własny

magazyn obcy

koszty stałe

Bardzo duże

Nie ma

koszty składowania

duże przy małym zużywaniu obszaru magazynowego

małe

kontrolowanie

pełne

ograniczone

zgodność asortymentu

pełna

ograniczona

Sprężystość w dopasowaniu do zmieniających się wymagań klientów

niska

długie okresy i obszar do określenia

Podstawowym wskaźnikiem decyzji dotyczącej liczby magazynów jest ich koszt całkowity.

LOGISTYKA POWTÓRNEGO WYKORZYSTANIA.

Logistyka powtórnego zagospodarowywania - użycie zamysłu systemu logistycznego w stosunku do pozostałości (surowców wtórnych i odpadków) żeby umożliwić ekonomiczny i ekologiczny efektywny ruch pozostałości przy równoczesnej transformacji przestrzennej i czasowej razem ze zmianą liczby i rodzaju.

Logistyka powtórnego zagospodarowywania różni się od logistyki zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji znacząco przedmiot tego podsystemu jak też kierunkiem ich przepływu. Z terminu powyższego wnioskować można, iż logistyka powtórnego zagospodarowywania spełnia założenia ekonomiczne i ekologiczne.

  1. Cele ekonomiczne - sprowadzają się do zredukowania nakładów logistycznych i polepszenia jakości obsługi logistyki powtórnego zagospodarowywania (dokładne z życzeniami klientów, pozostałości w punkcie ich powstania, precyzyjne w odniesieniu do typu, liczby, obszaru i terminów dostarczenie surowców wtórnych do powtórnego zagospodarowania).

2. Cele ekologiczne - czynności zmierzające do zabezpieczenia zasobów naturalnych i zmniejszenia zanieczyszczeń powstających w wyniku logistycznych procesów utylizacji.

GOSPODAROWANIE LOGITYKĄ MARKETINGOWĄ

W rezultacie zmian logistycznych ukształtowały się dwa pojęcia:

  1. Logistyka - w jej zakres wchodzi całokształt powszechnej wiedzy o zasobach surowców, sposobach, technikach, konstruowania przepływu surowców i produktów finalnych oraz związanych z nimi wiadomościami w logistyce.
  2. Zarządzanie logistyczne - proces decyzyjny. Dotyczy działań wchodzących w skład procesu tworzenia całości zadań w firmie oraz ich wykonanie w wykształconych formach organizacyjnych i ukształtowaniu odpowiednich struktur sterowania i kontrolowania.

Nie można skontrastować terminu zarządzanie logistyką i logistyka.

Zarządzanie logistyczne jest to ustalanie taktyki, planowanie, sterowanie i kontrola procesów przepływów i magazynowania materiałów, zapasów, produkcji nie zakończonej, produktów finalnych i określonych wiadomości od miejsca otrzymania do miejsca konsumpcji aby jak najlepiej dostosować się do wymagań odbiorców i je zaspokajać. Zarządzanie logistyczne swoje zainteresowanie kieruje w stronę ulepszania gospodarki zaopatrzeniowej, magazynowania, transportowania i dystrybucji, unowocześniania łączności z odbiorcami z zewnątrz kształtującymi łańcuch logistyczny.

Przesłanki przemawiające za centralizacją
  1. Bystrzy, mądrzy, operatywni są rzadko spotykani, dlatego jeżeli są to należy skupiać w ich rękach rządy.
  2. Mniejsze i większe przedsiębiorstwa wymagają skoordynowanych i powiązanych różnorodnych czynności głównie przy pomocy scentralizowane władzy, która spostrzeże ich trudności.
  3. We wszystkich instytucjach dyrektorzy zwracają uwagę na swoje działy. Generalny sukces instytucji zależy od wyborów niepopularnych. Tylko scentralizowana dyrekcja ma możliwość podejmowania takich wyborów.
  4. Tajemniczość projektów i wybory taktyczne i strategiczne są prostsze do zatajenia kiedy wie o nich niewielka liczba ludzi z dyrekcji.
Przesłanki przemawiające za decentralizacją
  1. Wraz ze wzrostem i złożonością instytucji nie jest możliwe kontrolowanie na poziomie centralnym.
  2. decentralizacja rozmieszcza kompetencje w rękach dyrekcji, która najbardziej zna własności jej produktów, nabywców, okoliczności działania rynku.
  3. Decentralizacja wpływa na tworzenie sekcji instytucji na tyle niewielkich by dyrekcja mogła o nich wiedzieć wszystko i utożsamiała się z sekcjami.
  4. Umożliwienie osobom z niższych szczebli podejmowania decyzji w poszczególnych sprawach, stwarza możliwość brania udziału w gospodarowaniu większej liczby osób. Przyczynia się to do wzrostu satysfakcji i motywowania.

Właściwości zarządzania strategicznego

    • tworzy zadania firmy
    • taktyki
    • buduje potencjał efektu i wartości logistyczne, długookresowe planowanie
    • sprężystość

Właściwości zarządzania operacyjnego

    • zmniejszanie się potencjału sukcesu
    • krótkoterminowe zamysły efektywnościowe
    • niesprężystość, dążenie do biurokracji
    • ogromna wiedza na temat detali
    • egoizm resortowy
    • powolne zmiany

WYDATKI SYSTEMU LOGISTYCZNEGO

Koszty logistyczne jest to wyrażone w pieniądzu zużycie pracy żywej, środków i narzędzi pracy, koszty finansowe i inne niekorzyści wydarzeń losowych, spowodowane ruchem rzeczy materialnych w firmie i pomiędzy firmami oraz utrzymaniem zapasów.

WARUNKI WPŁYWAJĄCE NA ROZMIAR WYDATKÓW SYSTEMU LOGISTYCZNEGO
  1. Warunki wewnętrzne:
    • wielkość działań firmy
    • poziom złożoności asortymentu i wynikającego stąd systemu zużywanych surowców
    • poziom złożoności systemu produkcyjnego
    • poziom złożoności działań fizycznego ruchu surowców i produkcji w toku w firmie
    • rozmiar gromadzonych zapasów itp.
  1. Warunki zewnętrzne:

Do warunków tych zalicza się głównie te części procesu gospodarowania i działania systemu gospodarczego, które budują określone aspekty działań firmy oraz wpływają na wydatki. Są to przede wszystkim:

    • oprocentowanie kredytów, jako obcych kapitałów stosowanych w finansowaniu zapasów
    • podatek od nieruchomości
    • wysokość podatku od pojazdów przewozowych
    • odpłatności ekologiczne
    • wielkość stawek cenowych ponoszonych za zewnętrzne świadczenia logistyczne
    • stopień amortyzacji rzeczowych składników majątku trwałego
Strefy kosztów systemu logistycznego:

1. nakłady przepływu wyrobów

2. wydatki utrzymania zapasów

ad.1 Nakłady przepływu produktów w firmie znajdują się w głównym zespole kosztów logistycznych.

Koszty te są determinowane:

    • wielkością technicznej infrastruktury przepływu
    • stopniem uczestnictwa zasobów pracy w przepływach
    • zużyciem surowców, głównie energii i paliw, w działaniach przewozowych i manipulacyjnych
    • pozostałymi uwarunkowaniami

Elementy kosztów fizycznego przepływu dóbr materialnych (Kfp):

    • nakłady poniesione na amortyzację trwałego majątku wykorzystywanego w działaniach logistycznych (Ka)
    • koszty pracy (Kp)
    • koszty zużycia materiałów, energii, paliw (Km)
    • pozostałe koszty przepływu (kin) - np. nakłady w związku z podatkiem od nieruchomości, podatkiem od pojazdów przewozowych
    • koszty usług zewnętrznych, głównie systemu transportowego (Kut)

Kfp = Ka+ Kp+ Km+ Kin+ Kut

Koszty te są związane z trzema etapami przepływów: zaopatrzeniem, produkcją, zbytem, punktami ich początku są komórki transportu zewnętrznego i wewnętrznego.

UKŁAD RODZAJOWY KOSZTÓW LOGISTYKI- wg zużycia głównych czynników produkcji.

  1. koszty pracy wraz z narzutami na płace
  2. zużycie materiałów i energii w systemie logistycznym (w przewozach, składowaniu, manipulacji, wymianie wiadomości)
  3. amortyzacja majątku trwałego wykorzystywanego w działaniach logistycznych
  4. usługi obce, głównie przewozowe, remontowe, łącznościowe itd.
  5. podatki wpływające na koszty funkcjonowania firmy np. podatki od nieruchomości, podatki od pojazdów przewozowych
  6. koszty zaangażowanych kapitałów obcych, np. oprocentowanie kredytów finansujących zapasy, płatności za leasing itd.

Poza tymi kosztami można wyodrębnić koszty nadzwyczajne (pojawiają się w wyniku wydarzeń przypadkowych i innych okoliczności, które trudno jest przewidzieć). Należą do nich:

    • kary i podobne opłaty finansowe powstające w wyniku awarii działań logistycznych, np. kary za opóźnienia w dostawach, zniszczenie wyrobów podczas przewozu
    • koszty starzenia się zapasów powodujące w całości albo w części stratę własności użytkowych wyrobów, np. ubytki naturalne, przecenianie zapasów, rabaty.

Źródła informacji o kosztach logistyki (główne elementy rachunku kosztów systemu logistycznego na przypadku firmy przemysłowej. Koszty te odnosi się do arkuszy kosztowych rachunkowości tradycyjnej, z której można uzyskać informacje na temat kosztów logistycznych)

Koszty logistyki

Arkusz kosztowy rachunku tradycyjnego, w którym zawarte są koszty logistyki

Koszty zakupu

Arkusz kosztów zakupu

Koszty funkcjonowania zaopatrzenia

Karta kosztów zarządu, Koszty administracyjno - gospodarcze

Koszty funkcjonowania magazynów zaopatrzenia

Karta kosztów zarządu, Koszty ogólno produkcyjne

Koszty transportu wewnętrznego na działach produkcyjnych, Koszty magazynowania na działach produkcyjnych

karty kosztów wydziałowych

Koszty funkcjonowania magazynów sprzedaży

karta kosztów zarządu, Koszty ogólno produkcyjne

Koszty załadunku wyrobów gotowych

karta kosztów zarządu, Koszty ogólno produkcyjne

Koszty funkcjonowania działu sprzedaży

karta kosztów zarządu, Koszty administracyjno - gospodarcze

Koszty sprzedaży

arkusz kosztów sprzedaży

Koszt kapitału zamrożonego w zapasach

Brak danych księgowych - należy obliczyć

Koszty przepływu informacji

karta kosztów zarządu, Koszty administracyjno - gospodarcze

Harmonogram czynności przy określaniu kosztów systemu logistycznego.
  1. określenie zbioru analitycznego kosztów logistycznych do oddzielenia.
  2. określenie sekcji funkcjonalnych firmy, do których odnosi się koszty logistyczne.
  3. ustalenie, w których sekcjach organizacyjnych firmy, można uzyskać wiadomości na temat kosztów logistyki i jak obszerne, dla sekcji opisanych w 2
  4. wykonanie spisu sekcji organizacyjnych, dla których sporządzi się wykaz o kosztach.
  5. określenie strefy badania, rozesłanie wykazów z regulaminem ich uzupełniania do poszczególnych sekcji organizacyjnych
  6. po przeprowadzeniu badania, zbiór uzupełnionych wykazów oraz ich zestawienie w wykaz zbiorczy
  7. utworzenie protokołu z badania.
Komórki, w których występują koszty logistyki:

1. komórka sprzedaży i marketingu i magazyny sprzedaży.

    • wydatki transportu zewnętrznego (samochodowy i kolejowy),
    • nakłady załadowania
    • koszty opakowania
    • nakłady podróży.

2. Komórka finansowo - księgowa.

  • amortyzacja budowli i pomieszczeń,
  • amortyzacja pozostałych elementów majątku trwałego,
  • odpłatność za korzystanie z gruntów,
  • podatki od nieruchomości,
  • ubezpieczenia majątkowe.

3. Komórka administracyjna.

  • zużycie materiałów biurowych
  • koszty świadczeń telekomunikacyjnych, pocztowych.

4. Komórka kosztów i cen.

  • koszty świadczeń remontowych
  • koszty płac z narzutami,
  • czynsze,
  • kapitał zamrożony w zapasach produktów,

5. komórka kontrolowania jakości (koszty badania jakości)

6. Komórka technologiczna

7. Komórka energetyczna (koszty energii i wody)

8. Specjalista ds. bhp (koszty ubrania ochronnego)

Wydatki procesów logistycznych:
  • Koszty sensu stricte
    • Koszty pracy i zużycia elementów produkcyjnych, również obcych.
    • Koszty finansowe:
    • podatki od nieruchomości, transportu
    • opłaty za użytkowanie środowiska
    • koszty zamrożonego kapitału
  • Wydatki wydarzeń nadzwyczajnych, powstające w wyniku awarii systemu logistycznego i wydarzeń losowych
    • kary wytyczone przez dostawców i odbiorców np. kary za opóźnienia w dostawach, niesprawne dostawy.
    • Ubytki w wyniku niedobrej jakości procesu produkcyjnego
    • Ubytki w wyniku starzenia się zapasów.
  • Utracone przychody (korzyści) w wyniku nieprawidłowości systemu logistycznego
    • np. braku zapasów produktów, na które jest zapotrzebowanie,
    • zniżki i rabaty cenowe wynikające z procesów logistycznych (opóźnienia w dostawach, zła jakość albo produkty).
Główne przekroje strukturalne wydatków systemu logistycznego i ich związki.

Przekrój rodzajowy kosztów

Przekrój wg etapów przepływu i punktów powstania kosztów

Przekrój wg głównych kompleksów logistyki

Koszty materialne:

amortyzacja

zużycie materiałów, paliw i energii

usługi obce materialne

Koszty etapu zaopatrzenia:

komórki zaopatrzenia

działu magazynów

działu transportu

Koszty przepływu fizycznego

Koszty niematerialne

koszty pracy

usługi niematerialne

koszty zaangażowania kapitału obcego

nakłady pieniężne wynikające z podatków i opłat

Koszty fazy produkcji:

sekcji sterowania procesem produkcyjnym

działu transportu wewnętrznego

Koszty zapasów

Inne koszty

- bezpośrednio formują wyniki firmy

Koszty etapu dystrybucji

komórki zbytu

działu transportu i spedycji

działu magazynów

Koszty systemu informacyjnego

Klasyfikacja kosztów systemu logistycznego według różnorodnych rodzajów

1. wg głównych kompleksów logistyki:

  • nakłady przepływu fizycznego
  • nakłady zapasów
  • nakłady systemu informacyjnego

2. wg głównych etapów przepływu

  • nakłady etapu zaopatrzenia
  • nakłady etapu produkcji
  • nakłady etapu zbytu (dystrybucji)

3. wg treści ekonomicznej kosztów

  • nakłady zużycia elementów produkcji
  • wydatki będące składnikiem produkcji czystej
  • nakłady bezpośrednie formujące wynik finansowy
  • - stracone ewentualne wpływy pieniężne

4. wg przekroju rodzajowego

  • nakłady materialne: amortyzacja, zużycie materiałów paliw i energii, koszty usług obcych materialne.
  • nakłady niematerialne: koszty pracy, koszty finansowe, podatki obciążające koszty, inne
  • Koszty i straty obciążające bezpośrednio wynik finansowy.

5. wg punktów powstawania

  • strefy zarządu funkcjonalne: wydział zaopatrzenia, wydział dystrybucji, wydział transportu
  • działy ruchu: dział magazynów, dział transportu

Koszty logistyki procesów zaopatrzenia to całość nakładów powiązanych z organizowaniem i wykonywaniem dostaw oraz z utrzymywaniem zapasów materiałów.

Koszty logistyki w strefie produkcyjnej są warunkowane okolicznościami wewnętrznymi firmy.

Główne przekroje kosztów i ich związki

Kryteria podziału

Przekrój rodzajowy kosztów

Przekrój według etapów przepływu i punktów powstawania kosztów

Przekrój wg głównych kompleksów logistyki

koszty

I. Koszty materialne

1. Amortyzacja

2.Zużycie materiałów, paliw i energii

3. Usługi obce i materialne

I. Koszty etapu zaopatrzenia

1. wydziału zaopatrzenia

2. działu magazynów

3. działu transportu

I. Koszty przepływu fizycznego

System logistyczny

II. Koszty niematerialne

1. Koszty pracy

2.Usługi niematerialne

3. Koszty kapitału obcego

4. nakłady powstające w wyniku opłat i podatków

II. Koszty etapu produkcyjnego

1. wydział sterowania produkcją

2. dział transportu

II. Koszty zapasów

firmy

III. Inne koszty bezpośrednio oddziałujące na wynik firmy

III. Koszty etapu dystrybucji

1. wydziału zbytu

2. działu transportu i spedycji

3. działu magazynów

III. Koszty systemu informacyjnego

Przekroje kosztów procesów informacyjnych:

1. Przekrój fazowy

  • Koszty systemu informacyjnego strefy zaopatrzenia
  • Koszty systemu informacyjnego strefy produkcji
  • Koszty systemu informacyjnego strefy dystrybucji

2. Przekrój wg punktów powstawania:

  • wydział zaopatrzenia
  • wydział sterowania produkcją
  • wydział sprzedaży (zbytu)

3. Przekrój wg typów kosztów:

  • Koszty amortyzacji sprzętu i oprogramowania
  • Koszty zużycia materiałów i energii
  • Koszty pracy
  • Koszty usług obcych
  • Pozostałe koszty

KOSZTY ZAPASÓW

Klasyfikacja kosztów zapasów:

1.Koszty gromadzenia zapasów

a. koszty fizycznego gromadzenia zapasów

-koszty dostawy

-koszty zamawiania

-koszty transportu

-koszty manipulacji

b. koszty czynności manipulacyjnych

2.Koszty utrzymywania zapasów

a. koszty zaangażowania kapitału

b. koszty magazynowania

c. koszty starzenia się zapasów

-koszty fizycznego starzenia się zapasów

-koszty moralnego starzenia się zapasów

3.Koszty wyczerpywania się zapasów

a. dodatkowe koszty w związku z wyczerpywaniem się zapasów

b. strata korzyści finansowych, w wyniki wyczerpania się zapasów

Koszty magazynowania i obsługiwania zapasów

1.zużycie materiałów i dóbr nietrwałych

2.zużycie energii i paliw

3.naprawy i remonty budowli i wyposażenia

4.wynagrodzenia (koszty zatrudnienia) wraz z określonym narzutem

5.amortyzacja budowli i wyposażenia

6.ubezpieczenia

7.straty i ubytki

8.koszty obsługi komputerowej

9.usługi obce

10.pozostałe koszty będące wydatkami np. podatki od nieruchomości, transportu

Stan kosztów magazynowania i obsługiwania zapasów zależy od:

-typu i rozmiaru magazynów i ich infrastruktury

-rozmieszczenia magazynów

-ilości i typu asortymentu składowanych zapasów

Koszty zapasów:

1. Koszty gromadzenia zapasów

a. powiązane z opracowaniem i zamawianiem

b. powiązane z wykonaniem dostawy

- zakupu

- transportu

c. systemu informacyjnego

2. Koszty utrzymania zapasów

a. zaangażowania kapitału (własnego lub obcego) w finansowaniu zapasów

b. magazynowania

c. starzenia się zapasów

- koszty fizycznego starzenia się zapasów

- koszty ekonomicznego (moralnego) starzenia się zapasów

3. Koszty wyczerpania się (braku) zapasów

a. strata pożytków ekonomicznych (dochodów finansowych) w wyniku wyczerpania się zapasów

b. dodatkowe koszty powstające w wyniku wyczerpania się zapasów (np. przymusowość wykorzystania surowców zastępujących te, które się wyczerpały, która powoduje powiększenie się kosztów ich zużycia albo zwiększonej pracy, energii, itd.).

Uwaga: Koszty zakupu, głównie koszty transportu są czasem ponoszone przez klientów (np. w przypadku węgla)

KOSZTY MAGAZYNOWANIA:

Aby dokładniej wyznaczyć przeciętny koszt magazynowania na 1m2 albo na 1 tonę, wykorzystuje się rozdział całkowitych miesięcznych kosztów magazynowania na trzy zespoły:

MIESIĘCZNE KOSZTY MAGAZYNOWANIA

I

1.Koszty obsługiwania zapasów

2.Koszty zużycia materiałów i dóbr nietrwałych

3.Koszty zatrudnienia

4.Koszty strat i ubytków

5.Koszty obsługi komputerowej

II

1.Koszty magazynowania

2.Koszty zużycia materiałów i dóbr nietrwałych

3.Koszty zużycia energii i paliw wykorzystywanych przy magazynowaniu

4.Koszty naprawiania i remontów budowli i wyposażenia

5.Koszty pracy (razem z narzutami)

6.Koszty ubezpieczenia

7.Koszty usług obcych

8.Koszty pozostałe (np. podatki od nieruchomości, pojazdów transportowych)

III

1.Koszty administracji

2.Koszty uzupełniania dokumentów

3.Koszty z tytułu rozliczeń finansowych

KOSZTY SYSTEMU TRANSPORTOWEGO

Klasyfikacja kosztów transportowych:

I. BEZPOŚREDNIE (Koszty dotyczące procesu przemieszczania, dotyczące bezpośrednio procesu przewozów)

II .Stałe( w pewnym przedziale nie zależą od rozmiaru procesu wytwórczego; rozdzielają się na zwiększającą się ilość jednostek produkcyjnych)

/klasyfikacja kosztów stałych/

1A. Bezwzględnie stałe

1B Amortyzacja

1C Konserwacja

1D Pogotowie produkcyjne

1E Materiały

2A Względnie stałe

2B Obsługa terminalu

2C Wyposażenia

2D Administracji

2E Inne

I. POŚREDNIE (Pośrednio powiązane przemieszczaniem materiałów np. wydatki utrzymania drogi)

II. Zmienne (Ulegają zmianie razem ze zmieniającym się rozmiarem produkcji, rozmiar kosztów zależy od typu i rozmiaru usług przewozowych. Wzrastają razem ze wzrostem produkcji).

1.Zależą od rozmiaru przewożonej masy materiałów w tonach.

2.Zależą od masy materiałów i od długości trasy przewozowej.

3.Zależą od długości przewozu w kilometrach.

Klasyfikacja kosztów na stałe i zmienne w firmie transportowej i ich analizowanie ma za zadanie ułatwić dokonywanie wyborów gospodarczych, dokonaniu kalkulacji i określanie stawek cenowych usług przewozowych.

UWAGA: nie ma możliwości jednoznacznego podzielenia kosztów na zmienne i stałe dla systemu transportowego jako całości, ponieważ są różnorodne założenia zaliczania kosztów do zespołu kosztów zmiennych i stałych.

Podstawowe zadania logistyki w obecnych firmach:

  • zmniejszenie kosztów działalności
  • utrzymywanie konkurencyjności firmy
  • dążenie do jak najlepszej jakości obsługi nabywcy.

Logistyka dystrybucji- sprzedawanie wyrobów końcowych i doręczenie ich na rynek zbytu wytwórcy. Potrzeba tutaj dobrze zorganizowanego transportu. System transportowy w firmie określany jest "układem krwionośnym".

Logistyka marketingowa-

a. logistyka w strefie dystrybucji (Pomaga marketingowcom sprzedawać wyroby końcowe nabywcom, którzy je zamówili).

b. logistyka w strefie zaopatrzenia (nabycie materiałów, półproduktów koniecznych procesu produkcyjnego).

MARKETING W TRANSORCIE

Klienci usługi przewozowej szukają satysfakcji i materialnego poświadczenia jej jakości w zewnętrznych znakach, takich jak:

  • marka oraz jakość pojazdów przewozowych,
  • kwalifikacje podwładnych
  • szata zewnętrzna miejsc obsługi
  • osiągalność usługi itd.

Przy zbliżonych stawkach cenowych za usługi przewozowe na wybór przewoźnika mają wpływ instrumenty pozacenowe:

  • rzetelność (sprawność, poczucie bezpieczeństwa, częstość, regularność, zgodność z warunkami umowy)
  • możliwość dopasowania propozycji do wymagań klientów
  • umiejętności i odpowiedzialność przedsiębiorstwa i osób w nim pracujących
  • sprawność skontaktowania się z ustawodawcą.

W działalności marketingowej w systemie transportowym powinno się:

  • dobitniej ukazywać zasoby ludzkie aniżeli rzeczowe,
  • dużą uwagę przywiązywać do szkoleń i odpowiedni dobór pracowników komunikujących się z nabywcami,
  • wykonywać czynności dostosowujące popytpodaż aby je razem dopasować.