I. Metody badawcze stosowane w ekonomii
W badaniach ekonomicznych stosuje się kilka metod:
1. metoda poznania - metoda ta obejmuje trzy etapy:
- abstrakcja myślowa - polega na zidentyfikowaniu istotnych zjawisk, które są powtarzalne i stałych zależności między nimi (np. zbudowanie modelu danego zjawiska);
- stopniowa konkretyzacja - polega na uwzględnianiu w badaniu pozostałych zjawisk i procesów mniej istotnych dla kształtowania się zagadnienia, polega to na przechodzeniu od ogółu do szczegółu;
- weryfikacja - pozwala na stwierdzić, czy otrzymane rozwiązanie sprawdza się w praktyce;
2. metoda systemowa - w celu rozwiązania określonego problemu rozpatruje się cały system (wszystkie elementy oraz powiązania między nimi); dzięki temu można spojrzeć na badane zagadnienie z różnych stron;
3. metoda rozwoju - w celu opracowania rozwiązania danej kwestii należy zidentyfikować wszystkie procesy, zjawiska i przeciwstawne trendy, których ścieranie się stanowi o istocie badanego zagadnienia; metoda ta zaleca rozpatrywanie problematyki ekonomicznej z uwzględnieniem zjawisk społecznych, przyrodniczych itp.
II. Prawa ekonomiczne
W ekonomii rozróżnia się trzy rodzaje praw ekonomicznych:
- przyczynowe: ustala się sekwencję zjawisk i procesów poprzez określenie, że jedno zdarzenie determinuje wystąpienie innego w jakimś odstępie czasowym; wcześniejsze zjawisko określa się jako przyczynę, późniejsze - jako skutek;
- współistnienia: obserwowana prawidłowość polega na łącznym pojawianiu się dwóch lub więcej określonych zdarzeń w tym samym czasie;
- funkcjonalne: dotyczy zjawisk, między którymi występuje zależność, którą można opisać przy zastosowaniu funkcji matematycznych.
III. Cechy gospodarki centralnie planowanej
Gospodarka centralnie planowana charakteryzuje się:
- brak racjonalnej alokacji czynników wytwórczych, marnotrawstwo posiadanych zasobów, a w efekcie niedobór produktów konsumpcyjnych i produkcyjnych;
- brak efektywnego systemu motywacji;
- ograniczanie inicjatyw i przedsiębiorczości, a w efekcie osłabienie postępu technicznego i brak innowacji w gospodarce;
- brak jasnego określenia odpowiedzialności za podejmowane działania, prowadzący do braku kontroli i dyscypliny w podmiotach gospodarujących;
- brak przejrzystości rynku (niedoskonały przepływ informacji);
- zahamowanie inwestycji;
- nierównowaga na rynku;
- daleko posunięta ingerencja rządu w gospodarkę prowadząca do utraty elastyczności przez system ekonomiczny;
- nadmierny rozrost administracji rządowej oraz zbytnia biurokratyzacja życia społecznego i gospodarczego;
- ograniczanie podstawowych swobód obywatelskich;
- zamknięcie gospodarki, brak współpracy zagranicznej;
- średni poziom dobrobytu na niezadowalającym poziomie(niższy niż w gospodarkach rynkowych i systemach demokratycznych).
IV. Współczesna ekonomia - kierunki
We współczesnej ekonomii rozwinęły się następujące koncepcje:
- klasyczny liberalizm
- interwencjonizm
- neoliberalizm
- współczesne kierunki liberalne;
- monetaryzm (Friedman) - związany z ilościową teorią pieniądza, zakładał, że gospodarka jest elastyczna i samoczynnie powraca do stanu równowagi;
- nowa ekonomia klasyczna (Lucas) - koncepcja ta zakłada ograniczenie ingerencji państwa w gospodarkę, która jest na tyle elastyczna, by przywracać równowagę na rynkach;
- nowa szkoła austriacka (Hayek) - teoria ta zakłada, że rolą państwa w systemie gospodarczym jest tworzenie warunków dla funkcjonowania wolego rynku i doskonałej konkurencji, ochrony prywatnej własności i wspieranie przedsiębiorczości poprzez likwidowanie barier w przepływie informacji;
- ekonomia podaży (Laufer) - według tej koncepcji działania państwa mogą jedynie zakłócić sytuację w gospodarce, stąd m.in. postulat redukowania obciążeń podatkowych hamujących rozwój przedsiębiorczości;
- ekonomiczna teoria polityki (Freg) - wiąże decyzje i działania podejmowane w sferze ekonomicznej z decyzjami politycznymi;
- społeczna gospodarka rynkowa (Euchen) - ma stanowić kompromis pomiędzy skrajnym liberalizmem a interwencjonizmem, kładzie nacisk na rolę państwa w zabezpieczeniu socjalnym obywateli;
- koncepcja państwa dobrobytu - zakładała silną ingerencję rządu w gospodarkę i pełnienie przez państwo funkcji opiekuńczej;
- instytucjonalizm (Veblen, Means) - zakłada, że działania i zachowanie podmiotów zależy od splotu uwarunkowań ekonomicznych, politycznych, przyrodniczych, społecznych i kulturalnych oraz wzajemnych oddziaływań między podmiotami gospodarczymi, państwem i konsumentami; rozwój gospodarczy jest wynikiem zmian we wszystkich sferach życia;
- marksizm - jej elementem było założenie wyzysku pracy przez kapitał, wprowadziła pojęcia proletariuszy, czyli osób sprzedających swoją pracę oraz kapitalistów (burżuazję), czyli podmioty kupujące pracę innych; marksizm obejmował także koncepcję wartości dodanej (nadwyżki wartości produkcji nad wartością pracy), która stanowi źródło zysku dla kapitalistów.