1.Present Simple
2.
Stosowany jest dla określenia czynności zwyczajowych, powtarzających się oraz takich czynności lub stanów, które są stałe, charakterystyczne, typowe lub właściwe dla podmiotu zdania, np.
I always have cereals with milk for breakfast.
Tom usually gets up at 7 a.m.
Water boils at 100 degrees Celsius.
Czas ten można również zastosować w nagłówkach gazet, narracji, relacjach zdarzeń oraz w przypadku czynności mających się odbyć w przyszłości, z tym, że są one objęte harmonogramem, programem, planem lub wynikają z rozkładu jazdy.
Train to London departs from platform five.
The plane departs at 6:30 p.m.
WZÓR ZDANIA:
PODMIOT+CZASOWNIK GŁOWNY (W 3 OS. L.POJ. DO CZASOWNIKA DODAJEMY KOŃCÓWKĘ -S)
I go to school every day. She goes to school every day.
PRZECZENIA:
PODMIOT+DO NOT (DON'T) lub DOES NOT (DOESN'T) w 3 os.l.poj.+CZASOWNIK W FORMIE PODSTAWOWEJ:
I don't go to school every day. She doesn't go to school every day.
PYTANIA:
DO /DOES (w 3 os. l.poj.)+PODMIOT+CZASOWNIK W FORMIE PODSTAWOWEJ
Do you go to school every day? Does she go to school every day?
- Past Simple
Jest stosowany, gdy relacjonujemy zdarzenia (zarówno pojedyncze, jak i powtarzające się lub zwyczajowe) w przeszłości. Czas ten jest stosowany w odniesieniu do stanów lub czynności, które miały miejsce i zostały zakończone (!) w pewnym określonym czasie w przeszłości.
I drove 100 km yesterday.
Mary lives in Warsaw but she spent her childhood in London.
WZÓR ZDANIA
PODMIOT + CZASOWNIK W FORMIE PODSTAWOWEJ z końcówką -ED (dla czasowników regularnych)
Tom watched TV yesterday evening.
PODMIOT + II FORMA CZASWONIKA(dla czasowników nieregularnych)
Tom slept until midday yesterday.
PRZECZENIA
PODMIOT + DID NOT (DIDN'T) + CZASOWNIK W FORMIE PODSTAWOWEJ
Tom didn't watch TV yesterday.
Tom didn't sleep until midday yesterday.
PYTANIA
DID + PODMIOT+CZASOWNIK W FORMIE PODSTAWOWEJ
Did Tomwatch TV yesterday?
Did Tomsleep until midday yesterday?
5.Present Continuous
Czas ten jest stosowany głównie dla określenia czynności lub zdarzeń, które mają miejsce (trwają) teraz, w momencie mówienia:
Mary is reading a book.
Parents are working in the garden at the moment.
Czas ten również stosuje się w przypadku czynności zamierzonych lub zaplanowanych (przez wykonawcę czynności), które mają się odbyć w niedalekiej przyszłości.
Jim is going to the cinema tomorrow.
Filip is having a party next week.
Można stosować ten czas, gdy chcemy stwierdzić wyraźne rozdrażnienie mówcy spowodowane często (czasami zbyt często) powtarzającą się czynnością.
I can't bear it. My neighbour is always making so much noise late in the night.
WÓR ZDANIA:
PODMIOT+AM/IS/ARE+CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ -ING
I am watching TV at the moment.
You are doing your homework now.
Pat is listening to the music.
PRZECZENIE:
PODMIOT+ AM NOT/ISN'T/AREN'T+CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ -ING
I am not watching TV.
You are not doing your homework.
Pat is not listening to the music.
PYTANIA:
AM/ARE/IS + PODMIOT + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKA -ING
AmI watching TV?
Areyou doing your homework?
IsPat listening to the music?
6.Past Continuous
Używamy, gdy mówimy o czynności, która miała miejsce w przeszłości; nie interesuje nas to, czy została zakończona, ale sam fakt, że trwała.
Konteksty:
1. Czynność trwała, kiedy nastąpiła inna.
I was watching TV when somebody knocked on the door.
2. Dwie czynności odbywały się równolegle
While mum was drinking coffe, I was doing washing-up.
3. Czynność trwała w pewnym momencie w przeszłości.
Last Friday at 4 p.m. I was driving to London.
Yesterday from 7 to 9 I was cleaning the kitchen.
I was so tired last Tuesday that I was sleeping all day.
WZÓR ZDANIA:
PODMIOT + WAS / WERE + CZASOWNIK z końcówką -ING
PRZECZENIA:
PODMIOT+WASN'T/WEREN'T+ CZASOWNIK z końcówką -ING
I wasn't driving to London yesterday at 4.
They weren't cleaning the kitchen all day yesterday.
PYTANIA:
WAS/WERE + PODMIOT +CZASOWNIK z końcówką -ING
Was shewatching TV when you came?
Were they sleeping when the phone rang?
7.Present Perfect
8.
WZÓR ZDANIA
PODMIOT + HAVE / HAS + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ -ED LUB W CZASOWNIK TRZECIEJ FORMIE (CZASOWNIKI NIEREGULARNE)
ZASTOSOWANIE
Czas ten jest czymś w rodzaju kombinacji przeszłości z teraźniejszością. Używając tego czasu nawiązujemy do minionego zdarzenia tylko dlatego, że znaczenie, skutki czy też konsekwencje tego zdarzenia są w dalszym ciągu odczuwalne w teraźniejszości:
Mark has just left home.
Mark hasn't left home yet.
Gdy jakaś czynnośc/stan zaczęła się w przeszłości i trwa nadal:
I haven't been to Rome for the last 10 years.
Gdy mówimy o zdarzeniu, które miało miejsce w przeszłości, ale nie wiemy kiedy:
I have seen that film.
Tom has been to Paris.
PRZECZENIA:
PODMIOT+HAVEN'T/HASN'T+CZASOWNIK z końcówką -ED lub czasownik W III FORMIE
I haven't seen that film yet.
Tom hasn't been to Rio de Janeiro.
PYTANIA:
HAVE/HAS + PODMIOT + CZASOWNIK Z -ED LUB W III FORMIE
Have you seen that film?
Has Mary been to London?
9.Present Perfect Continuous
10.
Jest to kombinacja przeszłości z teraźniejszością, ale tym się różni od Present Perfect, że kiedy mówimy o czynności przeszłej, nie skupiamy uwagi na skutkach tej czynności w chwili obecnej, lecz podkreślamy fakt, że czynność ta trwała przez pewien okres czasu w przeszłości i że zakończyła się dopiero niedawno lub jeszcze trwa.
WZÓR ZDANIA
PODMIOT + HAVE / HAS + BEEN + CZASOWNIK z końcówką -ING.
Someone has been using my towel.
Jane has been sleeping for two hours now.
PRZECZENIA:
PODMIOT + HAVEN'T / HASN'T + BEEN+ CZASOWNIK z końcówką -ING.
Jane hasn't been sleping all day.
PYTANIA:
HAVE / HAS + PODMIOT + BEEN+ CZASOWNIK z końcówką -ING
HasJane been sleeping all day?
- Past Perferct (zaprzeszły)
Używamy, gdy mówimy o czynności, która wydarzyła się przed inną:
I remembered at the airport that I had left my passport at home.
I had locked the door before I left the office.
When I had left, Mary came. (gdy Mary przyszła, mnie już nie było - wyszedłem zanim ona przyszła)
WZÓR ZDANIA
PODMIOT + HAD + CZASOWNIK Z -ED LUB W III FORMIE
PRZECZENIE:
PODMIOT + HADN'T + CZASOWNIK Z -ED LUB W III FORMIE
I hadn't locked the door before I left the office.
PYTANIA:
HAD + PODMIOT CZASOWNIK Z -ED LUB W III FORMIE
Had you locked the door before you left the office?
12. Past Perfect Continous
Czas ten jest odpowiednikiem Present Perfect Continuous w przeszłości; tworzy się go i odmienia tak samo, z tą jednak różnicą, że zamiast formy "have", "has" występuje forma "had"
ZASTOSOWANIE:
Gdy czynność trwała w przeszłości przez jakiś czas lub od jakiegoś czasu:
She had been trying to open the door for almost an hour before I helped her.
I had been reading for three hours and I felt very tired afterwards.
They had been waiting for 2 hours before she came.
WZÓR ZDANIA:
PODMIOT + HAD + BEEN + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ -ING
PRZECZENIA:
PODMIOT + HADN'T + BEEN + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ -ING
They hadn't been waiting for 2 hours before she came.
PYTANIA:
HAD + PODMIOT + BEEN + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ -ING
Had they been waiting for 2 hours before she came?