1.Present Simple

2.

Stosowany jest dla określenia czynności zwyczajowych, powtarzających się oraz takich czynności lub stanów, które są stałe, charakterystyczne, typowe lub właściwe dla podmiotu zdania, np.

I always have cereals with milk for breakfast.

Tom usually gets up at 7 a.m.

Water boils at 100 degrees Celsius.

Czas ten można również zastosować w nagłówkach gazet, narracji, relacjach zdarzeń oraz w przypadku czynności mających się odbyć w przyszłości, z tym, że są one objęte harmonogramem, programem, planem lub wynikają z rozkładu jazdy.

Train to London departs from platform five.

The plane departs at 6:30 p.m.

WZÓR ZDANIA:

PODMIOT+CZASOWNIK GŁOWNY (W 3 OS. L.POJ. DO CZASOWNIKA DODAJEMY KOŃCÓWKĘ -S)

I go to school every day. She goes to school every day.

PRZECZENIA:

PODMIOT+DO NOT (DON'T) lub DOES NOT (DOESN'T) w 3 os.l.poj.+CZASOWNIK W FORMIE PODSTAWOWEJ:

I don't go to school every day. She doesn't go to school every day.

PYTANIA:

DO /DOES (w 3 os. l.poj.)+PODMIOT+CZASOWNIK W FORMIE PODSTAWOWEJ

Do you go to school every day? Does she go to school every day?

  1. Past Simple

Jest stosowany, gdy relacjonujemy zdarzenia (zarówno pojedyncze, jak i powtarzające się lub zwyczajowe) w przeszłości. Czas ten jest stosowany w odniesieniu do stanów lub czynności, które miały miejsce i zostały zakończone (!) w pewnym określonym czasie w przeszłości.

I drove 100 km yesterday.

Mary lives in Warsaw but she spent her childhood in London.

WZÓR ZDANIA

PODMIOT + CZASOWNIK W FORMIE PODSTAWOWEJ z końcówką -ED (dla czasowników regularnych)

Tom watched TV yesterday evening.

PODMIOT + II FORMA CZASWONIKA(dla czasowników nieregularnych)

Tom slept until midday yesterday.

PRZECZENIA

PODMIOT + DID NOT (DIDN'T) + CZASOWNIK W FORMIE PODSTAWOWEJ

Tom didn't watch TV yesterday.

Tom didn't sleep until midday yesterday.

PYTANIA

DID + PODMIOT+CZASOWNIK W FORMIE PODSTAWOWEJ

Did Tomwatch TV yesterday?

Did Tomsleep until midday yesterday?

5.Present Continuous

Czas ten jest stosowany głównie dla określenia czynności lub zdarzeń, które mają miejsce (trwają) teraz, w momencie mówienia:

Mary is reading a book.

Parents are working in the garden at the moment.

Czas ten również stosuje się w przypadku czynności zamierzonych lub zaplanowanych (przez wykonawcę czynności), które mają się odbyć w niedalekiej przyszłości.

Jim is going to the cinema tomorrow.

Filip is having a party next week.

Można stosować ten czas, gdy chcemy stwierdzić wyraźne rozdrażnienie mówcy spowodowane często (czasami zbyt często) powtarzającą się czynnością.

I can't bear it. My neighbour is always making so much noise late in the night.

WÓR ZDANIA:

PODMIOT+AM/IS/ARE+CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ -ING

I am watching TV at the moment.

You are doing your homework now.

Pat is listening to the music.

PRZECZENIE:

PODMIOT+ AM NOT/ISN'T/AREN'T+CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ -ING

I am not watching TV.

You are not doing your homework.

Pat is not listening to the music.

PYTANIA:

AM/ARE/IS + PODMIOT + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKA -ING

AmI watching TV?

Areyou doing your homework?

IsPat listening to the music?

6.Past Continuous

Używamy, gdy mówimy o czynności, która miała miejsce w przeszłości; nie interesuje nas to, czy została zakończona, ale sam fakt, że trwała.

Konteksty:

1. Czynność trwała, kiedy nastąpiła inna.

I was watching TV when somebody knocked on the door.

2. Dwie czynności odbywały się równolegle

While mum was drinking coffe, I was doing washing-up.

3. Czynność trwała w pewnym momencie w przeszłości.

Last Friday at 4 p.m. I was driving to London.

Yesterday from 7 to 9 I was cleaning the kitchen.

I was so tired last Tuesday that I was sleeping all day.

WZÓR ZDANIA:

PODMIOT + WAS / WERE + CZASOWNIK z końcówką -ING

PRZECZENIA:

PODMIOT+WASN'T/WEREN'T+ CZASOWNIK z końcówką -ING

I wasn't driving to London yesterday at 4.

They weren't cleaning the kitchen all day yesterday.

PYTANIA:

WAS/WERE + PODMIOT +CZASOWNIK z końcówką -ING

Was shewatching TV when you came?

Were they sleeping when the phone rang?

7.Present Perfect

8.

WZÓR ZDANIA

PODMIOT + HAVE / HAS + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ -ED LUB W CZASOWNIK TRZECIEJ FORMIE (CZASOWNIKI NIEREGULARNE)

ZASTOSOWANIE

Czas ten jest czymś w rodzaju kombinacji przeszłości z teraźniejszością. Używając tego czasu nawiązujemy do minionego zdarzenia tylko dlatego, że znaczenie, skutki czy też konsekwencje tego zdarzenia są w dalszym ciągu odczuwalne w teraźniejszości:

Mark has just left home.

Mark hasn't left home yet.

Gdy jakaś czynnośc/stan zaczęła się w przeszłości i trwa nadal:

I haven't been to Rome for the last 10 years.

Gdy mówimy o zdarzeniu, które miało miejsce w przeszłości, ale nie wiemy kiedy:

I have seen that film.

Tom has been to Paris.

PRZECZENIA:

PODMIOT+HAVEN'T/HASN'T+CZASOWNIK z końcówką -ED lub czasownik W III FORMIE

I haven't seen that film yet.

Tom hasn't been to Rio de Janeiro.

PYTANIA:

HAVE/HAS + PODMIOT + CZASOWNIK Z -ED LUB W III FORMIE

Have you seen that film?

Has Mary been to London?

9.Present Perfect Continuous

10.

Jest to kombinacja przeszłości z teraźniejszością, ale tym się różni od Present Perfect, że kiedy mówimy o czynności przeszłej, nie skupiamy uwagi na skutkach tej czynności w chwili obecnej, lecz podkreślamy fakt, że czynność ta trwała przez pewien okres czasu w przeszłości i że zakończyła się dopiero niedawno lub jeszcze trwa.

WZÓR ZDANIA

PODMIOT + HAVE / HAS + BEEN + CZASOWNIK z końcówką -ING.

Someone has been using my towel.

Jane has been sleeping for two hours now.

PRZECZENIA:

PODMIOT + HAVEN'T / HASN'T + BEEN+ CZASOWNIK z końcówką -ING.

Jane hasn't been sleping all day.

PYTANIA:

HAVE / HAS + PODMIOT + BEEN+ CZASOWNIK z końcówką -ING

HasJane been sleeping all day?

  1. Past Perferct (zaprzeszły)

Używamy, gdy mówimy o czynności, która wydarzyła się przed inną:

I remembered at the airport that I had left my passport at home.

I had locked the door before I left the office.

When I had left, Mary came. (gdy Mary przyszła, mnie już nie było - wyszedłem zanim ona przyszła)

WZÓR ZDANIA

PODMIOT + HAD + CZASOWNIK Z -ED LUB W III FORMIE

PRZECZENIE:

PODMIOT + HADN'T + CZASOWNIK Z -ED LUB W III FORMIE

I hadn't locked the door before I left the office.

PYTANIA:

HAD + PODMIOT CZASOWNIK Z -ED LUB W III FORMIE

Had you locked the door before you left the office?

12. Past Perfect Continous

Czas ten jest odpowiednikiem Present Perfect Continuous w przeszłości; tworzy się go i odmienia tak samo, z tą jednak różnicą, że zamiast formy "have", "has" występuje forma "had"

ZASTOSOWANIE:

Gdy czynność trwała w przeszłości przez jakiś czas lub od jakiegoś czasu:

She had been trying to open the door for almost an hour before I helped her.

had been reading for three hours and I felt very tired afterwards.

They had been waiting for 2 hours before she came.

WZÓR ZDANIA:

PODMIOT + HAD + BEEN + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ -ING

PRZECZENIA:

PODMIOT + HADN'T + BEEN + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ -ING

They hadn't been waiting for 2 hours before she came.

PYTANIA:

HAD + PODMIOT + BEEN + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ -ING

Had they been waiting for 2 hours before she came?