Dzieło Juliusza Słowackiego jest dramatem romantycznym, choć autor odwołał się w nim także do średniowiecznych moralitetów (utwory o charakterze filozoficzno - dydaktycznym). Polski dramat romantyczny powstał po upadku powstania listopadowego, co stało się przyczyną zawartych w nim refleksji filozoficznych.
Jest to gatunek uważany za najważniejszy w epoce romantyzmu, ukształtowany w opozycji wobec dramatu klasycystycznego. Był bliski teatrowi szekspirowskiemu i hiszpańskiemu.
O przynależności "Kordiana" do dramatu romantycznego świadczą następujące cechy:
- zerwanie z klasyczną zasadą trzech jedności (czasu - rok 1829, podróże wskazują na długi okres fabuły, czarownice z kolei odprawiały sabat w roku 1799, miejsca - za Kordianem podążamy po całej Europie oraz akcji - wątek miłosny, polityczny, fantastyczny),
- synkretyzm rodzajowy (w obrębie "Kordiana" oprócz podziału na akty i sceny oraz występowania dialogów i monologów pojawiają się partie epickie - opowieści Grzegorza, partie liryczne - monolog Kordiana na Mont Blanc, nastrojowość),
- synkretyzm gatunkowy (komplikacja kilku gatunków literackich),
- epizodyczność dzieła (opowieści Grzegorza, epizod z Wiolettą),
- brak następstwa przyczynowo - skutkowego,
- kompozycja otwarta (nie znamy zakończenia losów Kordiana),
- pojawienie się postaci fantastycznych (Szatan, Czarownica, Strach, Imaginacja),
- bohater romantyczny (Kordian - buntownik, indywidualista pełen wewnętrznych konfliktów),
- sceny zbiorowe (pojawiają się więcej niż trzy postacie w scenach rozgrywających się na placu),
- przemieszanie scen fantastycznych i realistycznych (Kordian przemierza pałac, towarzyszą mu Strach i Imaginacja),
- komizm i tragizm (rozmowa z papieżem i wtrącenia papugi),
- niesceniczny charakter utworu (przyczyniły się do tego wizyjność i fantastyka, a także ciągłe przemieszczanie się bohatera).
W dramacie Juliusza Słowackiego pojawiają się odwołania do Starego i Nowego Testamentu, słowa - klucze, przywołania historiozoficzne legend co sprawia, że dzieło ma charakter symboliczny. W utworze można zauważyć także liczne nawiązania do Szekspira (konstrukcja głównego bohatera, wątek czarownic podobny jak w "Makbecie", przyjęcie reguł dramatu szekspirowskiego).
literat
Profesor Bryk
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
literat
Profesor Bryk